آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

صلاحیت های شورای اصلاحات ارضی

۱۵:۳۳ - ۲۴ آذر ۱۴۰۲

  • 0
  • 0
  • 272

۲۴

آذر

شورای اصلاحات ارضی به عنوان یک مرجع غیرقضایی به منظور رفع ابهامات و همچنین اجرای صحیح وظایفش در قوانین اصلاحات ارضی مستند به ماده ۷ قانون اصلاحی قانون اصلاحات ارضی تشکیل گردید

با تصویب قانون اصلاح قانون اصلاحات ارضی در ایران و همچنین تصویب قوانین و آئین نامه‌های متعدد ، نظام اصلاحات ارضی در ایران با الگوبرداری از بعضی کشورها پیاده‌سازی شد.

 

پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ و تغییر قانون اساسی نیز در نظام اصلاحات ارضی ، تغییرات عمده‌ای صورت نگرفت.

 

بسیاری از روستاها و مزارع و اراضی کشاورزی ایران، تحت تاثیر اصلاحات ارضی قرار گرفتند و تحولات و تغییرات بعدی نیز سبب شد بسیاری از قنات ها و زیرساخت‌های فنی و اجرایی کشاورزی ایران، آسیب جدی ببینید.

 

تاکید بر محوریت بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی کشور نیز چون بدرستی تبیین و پیاده سازی نشد نیز نتوانست تغییر کاربری گسترده در اراضی کشاورزی و تضعیف بخش کشاورزی را بطور جدی، محدود و متوقف کند.

 

به هر صورت می‌توان گفت اصلاحات ارضی و نظامات آن از پیچیده‌ترین و پرابهام‌ترین قوانین درباره املاک و اراضی کشاورزی ایران می‌باشد.

 

سامانه حقوقی آنی مشاور ، مجموعه ای از کارشناسان زبده در زمینه های مختلف ، مشاوران کارکشته با تجارب گوناگون و وکلای متخصص دادگستری در چندین رشته‌ متفاوت را بر روی سامانه حقوقی آنی مشاور ، گرد هم آورده است تا فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌و‌کار در ایران بتوانند در تمام مسیر خود از همراهی و دانش و تخصص آنها برای رونق کسب و کارشان و برای پیاده‌سازی بهداشت حقوقی در فعالیتهای اقتصادی خود بصورت آنلاین و مستمر ، بهره بگیرند.

 

به عنوان یکی از مالکین اراضی و کشاورز در صورتیکه در خصوص واگذاری یا تنظیم اسناد اراضی کشاورزی خود دعوا یا اختلافی داشته باشید توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی با مشاوران و کارشناسان متخصص در این حوزه مشاوره داشته باشید تا از مخاطرات نداشتن وکیل در امان باشید.

 

توجه داشته باشید که تنظیم و نگارش مفاد یک سند و قرارداد به تخصص و دانش حقوقی ویژه ای نیاز دارد.

 

آنی مشاور این امکان را فراهم کرده که بر اساس آن می توانید با صرف هزینه ای مناسب و دسترسی ساده و آسان با کیفیت ترین مشاوره حقوقی تخصصی را بدون محدودیت مکانی و زمانی از سامانه آنی مشاور دریافت کنید.

 

در ادامه نوشتار به بیان نکات مهمی درباره تشکیل شورای اصلاحات ارضی و اعضای آن می پردازیم.

 

شورای اصلاحات ارضی

شورای اصلاحات ارضی به عنوان یک مرجع غیرقضایی به منظور رفع ابهامات و همچنین اجرای صحیح وظایف در قوانین اصلاحات ارضی، مستند به ماده ۷ قانون اصلاحی قانون اصلاحات ارضی ، تشکیل گردید.

 

اعضای شورای اصلاحات ارضی

اعضای شورای اصلاحات ارضی پنج نفر از کارمندان واجد صلاحیت ادارات کل کشاورزی و عمران روستائی استان مربوطه(سازمان جهاد کشاورزی استان) می‌باشند.

 

اعضای شورای عالی اصلاحات ارضی عبارتند از:

۱.رئیس سازمان امور اراضی

۲.معاون اجرایی سازمان امور اراضی

۳.مدیر حفظ کاربری و امور زمین سازمان امور اراضی

۴.مدیر ممیزی و واگذاری سازمان امور اراضی

۵.مدیر امور حقوقی سازمان امور اراضی.

 

وظایف شورای اصلاحات ارضی

۱.مرجع تشخیص عقود و معاملات مشمول تبصره ۵ ماده ۲ قانون اصلاح قانون اصلاحات ارضی

 

بر اساس تبصره ۵ ماده ۲ قانون اصلاح قانون اصلاحات ارضی سال ۱۳۴۰ , از تاریخ تصویب این قانون هرگونه اقدامی که برای فرار از اجرای مقررات این قانون به عمل آید ولو به عنوان نقل و انتقال و صلح و وقف و... نسبت به دهات ممنوع و در صورت انجام کان لم یکن خواهد بود.

 

۲.پیش بینی اعتبارات و تصویب بودجه جهت اجرای قوانین اصلاحات ارضی و مراحل سه گانه آن

 

۳.صدور تصویب نامه جهت شروع تقسیم املاک در هر منطقه

 

۴.مرجع اظهارنظر راجع به رعایت حقوق مالکین و زارعین

 

۵.تنظیم آئین نامه اجرایی تبصره های ۱ و ۲ ماده ۲۲ قانون اصلاحات ارضی جهت تصویب هیات وزیران

 

۶.مرجع تشخیص و ابطال هر نوع نقل و انتقال دهات و مزارع مورد اجاره

 

(شورای اصلاحات ارضی مرجع تشخیص و ابطال هر نوع نقل و انتقال دهات و مزارع مورد اجاره که مشمول قانون تقسیم و فروش املاک مورد اجاره به زراعین مستاجر مصوب ۲۹/۱۰/۱۳۴۷ است و دفاتر اسناد رسمی مکلفند طبق نظریه آن شورا نسبت به ابطال آن اسناد اقدام کنند)

 

۷.رفع اشتباهات اسنادی که در اجرای قانون تقسیم و فروش خالصجات و اصلاحی آن تنظیم شده است.

 

۸.اصلاح یا اقاله یا ابطال اسناد اصلاحات ارضی

 

۹.تغییر ارزش و قیمت املاک مشمول مرحله اول

 

۱۰.تمدید مهلت ها و مواعد مقرر در قانون تقسیم و فروش املاک مورد اجاره به زراعین مستاجر

 

۱۱.تشخیص زارع بودن متصرف ملک

 

با استفاده از مشاوران متخصص و وکلای کارآزموده آنی مشاور ، اجازه ندهید حقوق شما در زمینه کسب و کار در معرض خطرات جبران ناپذیر ، قرار گیرد.

 

رای دیوان عدالت اداری درباره حیطه اختيارات شورای اصلاحات ارضی

شورای اصلاحات ارضی نمی تواند شخص یااشخاص فاقد مالکیت را مالک و یا میزان مالکیت فرد یا افراد را تغییر دهد و صرفا اصلاح اشتباهات قلمی اسناد تنظیمی ازقبیل اشتباه درنام، مشخصات متعاملین ، ملک، ثمن و ... در حیطه اختیارات شورای اصلاحلات ارضی می باشد.

(ماده 2 لایحه قانونی راجع به تکمیل پاره ای از مواد قانون اصلاحات ارضی).

برگرفته از سامانه ملی آرای قضایی.

 

در نتیجه شورای اصلاحات ارضی صلاحیت رسیدگی و صدور رای درباره مالکیت اراضی را ندارد و رسیدگی به این دعاوی در صلاحیت مراجع قضایی است.

 

اینجاست که اهمیت مشاوره حقوقی قبل از دعاوی و طرح پرونده در مراجع رسیدگی کننده مشخص می شود. چه بسا ممکن است شما بدون آگاهی دعوایی را در دادگاه طرح کنید و بعد از طی مدتی با اینکه هزینه و وقت زیادی صرف کردید با رد دعوا مواجه شوید و متوجه شوید که خواسته شما در صلاحیت شورای اصلاحات ارضی بوده، و یا برعکس.

 

مرجع تشخیص اشتباه در شیوه واگذاری زمین

در مراحل اجرای قانون اصلاحات ارضی،طبق قوانین و آئین نامه‌های مختلف آن باید به زارعین صاحب نسق در مزارع مشمول قانون اصلاحات ارضی واگذاری‌هایی صورت می‌گرفت.

 

چنانچه در شیوه واگذاری زمین به کشاورزان صاحب نسق و تنظیم فرمها و اسناد مرتبط با آن اشتباهاتی رخ داده و همچنین اگر نقل و انتقالاتی بعد از تصویب قانون اصلاحات ارضی نسبت به املاک مازاد بر حد نصاب مالکان مشمول قانون اصلاحات ارضی صورت گرفته است مرجع تشخیص این گونه اشتباهات و انتقالات، شورای اصلاحات ارضی می‌باشد و شورای اصلاحات ارضی پس از بررسی پرونده‌ای که در اداره امور اراضی قرار دارد و همچنین فرمها و قراردادها و اسناد و مدارکی که در راستای قانون اصلاحات ارضی تنظیم شده یا توسط مالکان و زارعین و حتی اشخاص دیگر ارائه گردیده ، به تشخیص خود و شرایط و مدارک پرونده ، رای به اصلاح اشتباه یا ابطال اسناد تنظیم شده خواهد داد.

 

اعتراض به رای شورای اصلاحات ارضی

لازم به ذکر است که آراء صادره از شورای اصلاحات ارضی در دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است.

 

اگر درباره مطالب این نوشتار نیاز به مشاوره حقوقی یا وکیل متخصص در دعاوی مربوط به صلاحیت شورای اصلاحات ارضی دارید می توانید با مشاوران متخصص ما در سامانه آنی مشاور مشورت کنید.

 

به طور کلی در تمامی دعاوی اعم از دعاوی طرح شده در مراجع قضایی و غیر قضایی اگر مشاور یا وکیل داشته باشید امور حقوقی شما و روند پرونده ، آسان‌تر شده و مسلما در زمان کمتری به نتیجه بهتری می رسید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای  انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید. همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

 

http://animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب