آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور برای رسیدگی به تخلفات شهرداری‌ها و شوراهای شهر

۱۴:۳۹ - ۲۸ فروردین ۱۴۰۱

  • 13
  • 0
  • 11658

۲۸

فروردین

در مواردی که شکایت علیه شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا وارد شناخته شود و احراز گردد که اقدامات آنها، خلاف قانون بوده است نسخه‌ای از گزارش سازمان بازرسی کل کشور به دیوان عدالت اداری ارسال می‌شود تا بخشنامه‌ها و اقدامات خلاف قانون را از طریق دیوان عدالت اداری باطل نمایند.

شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا به دلیل تنوع و گستردگی ماموریت و دامنه زیاد ارباب رجوع و ذینفع ، معمولاً در موارد زیادی طرف شکایت قرار می‌گیرند.

یکی از سازمانهای بسیار مهمی که صلاحیت رسیدگی به شکایات مردم از شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا را دارد سازمان بازرسی کل کشور می‌باشد.

 

سازمان بازرسی کل کشور نتیجه شکایت مردم و ذینفعان از شهرداری‌ها را به وزارت کشور در جهت اصلاح اقدامات نادرست انجام شده ارسال می‌کند.

همچنین در مواردی که شکایت علیه شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا وارد شناخته شود و احراز گردد که اقدامات آنها، خلاف قانون بوده است نسخه‌ای از گزارش سازمان بازرسی کل کشور به دیوان عدالت اداری ارسال می‌شود تا بخشنامه‌ها و اقدامات خلاف قانون را از طریق دیوان عدالت اداری باطل نمایند.

 

دعاوی قابل طرح علیه شهرداری ها در دیوان عدالت اداری

در خصوص دعاوی قابل طرح علیه شهرداری ها در دیوان عدالت اداری نیز باید قائل به تفکیک شویم، چنانچه موضوع دعوا مصوبات غیر قانونی شهرداری و کمیسیون‌ها و سازمان‌های مرتبط با آن بوده و این مصوبات فراگیر و عمومی باشد، رسیدگی به شکوائیه در صلاحیت هیئت عمومی دیوان عدالت اداری است، اما اگر مصوبه مورد شکایت مربوط به شخص حقیقی یا حقوقی معینی بوده و جنبه عمومی نداشته باشد، رسیدگی به شکایت در صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری است.

 

دادخواست یا شکایت از اقدامات و تصمیمات شهرداری مانند ابطال اسناد تملک اراضی و احراز وقوع تخلف شهرداری، ایجاد اخلال یا خودداری از صدور پروانه ساختمانی یا سایر مجوزهای قانونی، ابطال پروانه‌های ساختمانی، هم باید خطاب به ریاست دیوان تقدیم شود. که این شکایات به شعب دیوان عدالت اداری ارجاع خواهد شد.

شکایت از آرای کمیسیون‌های موضوع قانون شهرداری مانند کمیسیون‌های مواد ۱۰۰ و ۷۷ و کمیسیون موضوع بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری نیز در شعب دیوان عدالت اداری رسیدگی می‌شود.

 

نحوه رسیدگی دیوان عدالت اداری به تخلفات شهرداری ها

پس از وصول شکایت، مراحل دادرسی در دیوان طبق آیین دادرسی ویژه این دیوان رسیدگی می‌شود و در صورت نیاز به جلب نظر کارشناس یا توقف عملیات اجرایی که منجر به صدور قرار تأمین می‌شود نیز طبق این قانون عمل می‌شود، در نهایت آرای شعب دیوان عدالت اداری ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ به ذی‌نفع قابل اعتراض در شعب تجدید نظر دیوان می باشند.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

مواردی که می‌توان علیه شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کرد موارد زیر است:

۱- عدم انجام وظایف قانونی که در قانون شهرداری‌ها یا دیگر مقررات جاری کشور آمده است.

۲- ارایه تاییدیه‌ها و گزارش‌های خلاف واقع به دستگاه ها و مقامات ذیصلاح

۳- صدور بخشنامه ها با دستورات خلاف قانون

۴- تغییر غیرقانونی کاربری اراضی

۵- صدور مجوزها و پروانه های خلاف قانون

۶- عدم انجام تکالیف قانونی برای صدور پروانه‌ها و مجوزهای لازم با وجود قانونی بودن و کامل بودن مدارک

۷- ایجاد زمینه فساد یا رانت یا سو جریان مالی و اداری به هر طریق ممکن

۸- سو استفاده از اختیارات قانونی و اجحاف به مردم

۹- عدم رعایت مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری.

ماده سه قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور درباره وظایف سازمان بازرسی کل کشور بیان داشته است.

 

وظایف سازمان بازرسی کل کشور به شرح زیر است:

‌الف - بازرسی مستمر کلیه وزارتخانه‌ها و ادارات و نیروهای نظامی و انتظامی و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها و مؤسسات وابسته به‌آنها و دفاتر اسناد رسمی و مؤسسات عام‌المنفعه و نهادهای انقلابی و سازمانهایی که تمام یا قسمتی از سرمایه یا سهام آنان متعلق به دولت است یا‌دولت به نحوی از انحاء بر آنها نظارت یا کمک می‌نماید و کلیه سازمانهایی که شمول این قانون نسبت به آنها مستلزم ذکر نام آنها است بر اساس برنامه‌ منظم.

 

ب - انجام بازرسی‌های فوق‌العاده بر حسب دستور شورای عالی قضایی و یا به درخواست کمیسیون اصل ۹۰  قانون اساسی مجلس شورای‌اسلامی و یا بنا به تقاضای وزیر یا مسئول دستگاههای اجرایی ذیربط و یا هر مورد دیگری که به نظر رئیس سازمان و شورای عالی قضایی ضروری‌ تشخیص داده شود.

 

ج - اعلام موارد تخلف و نارسایی‌ها و سوء جریانات اداری و مالی در خصوص وزارتخانه‌ها و نهادهای انقلابی (‌که فهرست آنها به تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد) به رئیس جمهور و در خصوص مؤسسات و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت به وزیر وزارتخانه ذیربط و در خصوص شهرداری‌ها و‌مؤسسات وابسته به آنها به وزیر کشور و در خصوص ادارات و سازمانهای تابعه و واحدهای مربوط دادگستری به شورای عالی قضایی و در خصوص‌مؤسسات غیر دولتی کمک‌بگیر از دولت به وزارت امور اقتصادی و دارایی.

 

‌تبصره - در بازرسی‌هایی که به دنبال شکایت انجام می‌گیرد یک نسخه از گزارش مبنی بر تشخیص تخلف، توسط سازمان به دیوان عدالت اداری‌ ارسال می‌گردد.

 

روش های اعلام شکایت از شهرداری ها و شوراها

در بعضی موارد سازمان بازرسی کل کشور اقدام به استقرار تیم های بازرسی در شهرداری‌ها می‌نماید و مردم می‌توانند در زمانی که گروه‌های بازرسی سازمان بازرسی کل کشور در شهرداری‌ها مستقر هستند به آنها مراجعه کنند و شکایت خود را مستقیماً به آنان بدهند.

 

چنانچه مردم در خصوص عملکرد و اقدامات شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا شکایت یا اعلاماتی دارند می‌توانند به هیأت بازرسی مستقر در شهرداری‌ها مراجعه و یا با شماره تلفن گویای 136 و یا با شماره تلفن سازمان بازرسی کل کشور تماس حاصل فرمایند.

 

ضمناً؛ سامانه رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور به نشانی اینترنتی http://shekayat.bazresi.ir آماده دریافت شکایات و اعلامات شهروندان محترم از شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهر و روستا است.

همچنین سامانه ملی ثبت تخلفات و شکایات مردمی به نشانی https://nezarat.shoraha.org.ir برای ثبت شکایت از موضوعاتی مثل رشوه و تخلفات کارمندان شهرداری و اعضای شورا راه اندازی شده است.

 

توصیه می کنیم نوشتار وظایف شهرداری ها  را هم مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت ، دریافت مشاوره حقوقی ، رزرو نوبت مشاوره، سفارش تنظیم لایحه ، سفارش تنظیم دادخواست ، سفارش تنظیم شکایت ، سفارش تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان و وکلای دادگستری متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره ، ملاحظه صدها پرسش و پاسخ کاربردی (که چه بسا پاسخ سوال شما نیز در بین آنها باشد) دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (13)

محمد ابراهیمی

1 سال پیش
پاسخ

سلام علیکم خسته نباشید خدمت شما ریاست بازرسی کل کشور تاریخ ۱۲/۲۴ ساعت ۲۱:۴۵ بنده محصل هستم و از شهرداری شهرری شکایت دارم من روز های پنج شنبه و جمعه ها دست فروشی میکنم ایشان رفتار نامناسب و توهین آمیزی داشتن

مدیر سایت

1 سال پیش

درود و وقت شما بخیر. برای ارتباط با سازمان بازرسی کل کشور باید بر روی وبسایت و تارنمای خود آنها وارد شوید.

Ahnadi

1 سال پیش
پاسخ

من ... هستم تازگی در شهرداری ..... رسمی شده ام. هرکی پارتی داشت رفت وما را نبردند الویت بامابود ازشما عاجزانه میخواهم رسیدگی کنید میخواهم حق کسی ضایع نشود. باتشکرازشما ممنون

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. شما به اشتباه تصور کرده اید که این سایت سازمان بازرسی کل کشور است. در حالی که آنی مشاور سامانه ارائه مشاوره حقوقی و خدمات حقوقی به شرکت ها، صنوف و فعالان اقتصادی است و هیچ ارتباطی با سازمان بازرسی کل کشور ندارد. نوشتارها و مطالب آموزشی حقوقی که ما بر روی سایت آنی مشاور منتشر می کنیم در جهت افزایش آگاهی صاحبان کسب و کار و هم میهنان گرانقدر می باشد. بنابراین اگر درباره تخلفات شهرداری قصد ارائه گزارش یا شکایت به بازرسی کل کشور دارید، بایستی به سایت سازمان بازرسی کل کشور یا به دفتر سازمان بازرسی کل کشور در استان خود مراجعه فرمایید.

زهرا

1 سال پیش
پاسخ

سلام. شهرداری نباید خودش تخلف کار باشد. شهرداری که خودش حق و حقوق شهروندان را پایمال کند باید اخراج شود تا مسولین در اداره شهرداری سو استفاده نکنند.

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
پاسخ

سلام روزتون بخیر و نيكي ببخشید ميشه ما رو راهنمايي كنيدكه چطور ميشه از شهردارى و شوراى شهرمون براي كمبود شديد امكانات رفاهي مثل نبود پارك سينما و استخر و،.. شكايت كنيم واقعا نوجوانان و جوانان جايي برای گذرنداندن اوقات فراغت ندارند. لطفا ما رو راهنمايي كنيد .پیشاپیش از زحمات شما متشكريم

مدیر سایت

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

درود. اعتراض و شکایت درباره ناکارآمدی شهرداری ها اصولا باید به شورای شهر و فرمانداری و سازمان بازرسی کل کشور مراجعه کنید و اعتراض به ناکارآمدی شورای شهر اساسا به فرمانداری و استانداری و بازرسی کل کشور مربوط می شود. البته درباره شورای شهر  عدم انتخاب مجدد آنان نیز یکی از راههای واکنش به ناکارآمدی ایشان است.

شهنازی

۱۹ شهریور ۱۴۰۲
پاسخ

لطفا راهنمایی بفرمایید در صورت مراجعه به مدیر شهرداری و بر خورد نامناسب مدیر با ارباب و رجوع به کجا بایستی شکایت کرد؟ لطفا راهنمایی بفرمایید

حمیده جعفری

۱۹ شهریور ۱۴۰۲

اگر برخورد نامناسب کارمند جنبه مجرمانه نداشته باشد می توانید به مقامات بالادست او در شهرداری و به بازرسی شهرداری و به حراست شهرداری از او شکایت کنید و همچنین به شورای شهر. اگر برخورد نامناسب کارمند ، جنبه مجرمانه داشته باشد به دادسرا هم می توان از او شکایت کرد.

یوسف فرخ

3 ماه پیش
پاسخ

لطفاً برای جلوگیری از چند تخلف شهرداری شهر .......به کجا باید شکایت برای رسیدگی کرد؟ ۱-تخلفات در ساخت و سازها توسط انبوه سازان با همکاری عده‌ای از شوراها و شهردار تخلفاتی مثل طبقه اضافی ساختن و پارکینگ برای آن ساختمان نگذاشتن ۲-تبانی شهرداری با انبوه ساز با بودجه بیت‌المال برای همان انبوه ساز به اسم هزینه برای عموم بکام انبوه ساز و ساختمان ساز بساز و بفروش (میلیونها تومان صرف هزینه سرپوشیده کردن نهر شده فقط برای انبوه ساز به اسم کوچه سازی) ۳-اسم کوچه عوض کردن به نام اشخاص بدون ربط داشتن

جواد شیرازی

3 ماه پیش

شکایت از تخلفات شهرداری می تواند به شورای شهر و فرمانداری شهرستان و سازمان بازرسی کل کشور و دادستان شهرستان ، انجام شود.

ستار چترنور

2 ماه پیش
پاسخ

در دوره ریاست شهرداری .... دکه پدر من به دستور شهردار جمع شد ،و الان همون دکه واگذار شده به یه نفر ،من میخوام بدونم چطور ممکنه،به کسی باید حقمونو مطالبه کنیم، همش بازی دادن مارو واسه حق خودمون

صادق رئیسی کیا

2 ماه پیش

اگر برای ادعای خود مستنداتی علیه شهرداری دارید از طریق طرح دعوا در دادگاه ، مساله را دنبال بفرمایید.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب