آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

شکایت علیه دفترخانه اسناد رسمی و سردفتر متخلف

۱۴:۲۴ - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

  • 71
  • 1
  • 33062

۰۲

اردیبهشت

برابر ماده ۳۲ قانون دفاتر اسناد رسمی رسیدگی مقدماتی به شکایت علیه دفترخانه اسناد رسمی و گزارش‌های مربوط به تخلف سردفتران و دفتریاران در اداره امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور‌ انجام خواهد شد.

تنظیم صحیح اسناد رسمی مربوط به معاملات و امور حقوقی و اداری و مالی مردم از چنان اهمیتی برخوردار است که قانونگذار برای هرگونه غفلتی که باعث خدشه به اعتبار سند رسمی شود یا باعث بی‌اعتباری سند گردد یا صحت سند را زیر سوال ببرد برای دفترخانه و سردفتری که مرتکب قصور تقصیر یا تخلف شده باشد جرایم و مجازاتهای سنگینی را پیش بینی کرده است.

 

شکایت از تخلف سردفتران و دفتریاران 

برابر ماده ۳۲ قانون دفاتر اسناد رسمی رسیدگی مقدماتی به شکایت علیه دفترخانه اسناد رسمی و گزارش‌های مربوط به تخلف سردفتران و دفتریاران در اداره امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور‌ انجام خواهد شد.

اداره مزبور پس از رسیدگی به شکایت یا گزارش دریافتی، موضوع را با اظهار نظر خود به دادسرای انتظامی سردفتران ارسال می‌نماید.

 

مرجع رسیدگی کننده به تخلفات سردفتران

دادسرای انتظامی سردفتران که معمولا در محل کانون سردفتران هر استان مستقر است به گزارش دریافتی از اداره ثبت اسناد و املاک رسیدگی می کند و در صورتی که تخلف سردفتر را احراز کند برای سردفتر، کیفرخواست صادر نموده و به دادگاه بدوی انتظامی سردفتران ارسال می نماید.

 

در مرکز هر استانی که کانون‌ سردفتران برای آن استان تشکیل شده باشد یک شعبه از دادگاه بدوی رسیدگی به تخلفات سردفتران مستقر می‌باشد.

حکم دادگاه بدوی سردفتران در دادگاه تجدیدنظر سردفتران که در تهران مستقر است قابل اعتراض و رسیدگی تجدیدنظر می‌باشد.

 

مرجع رسیدگی کننده به جرایم سردفتران

برابر قانون ثبت و قانون مجازات اسلامی و قانون دفاتر اسناد رسمی ، بعضی از اقدامات برای سردفتر جرم قلمداد می‌شود و بعضی دیگر نیز تخلف به شمار می‌رودرسیدگی به جرایم سردفتران در دادگاه‌های کیفری انجام می شود و رسیدگی به تخلفات آنها در دادگاه خاصی که مخصوص سردفتران هست انجام می پذیرد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره ثبت اسناد و املاک که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

 

تخلفات سردفتران

برابر مقررات ثبتی و قانونی ایران موارد زیر برای دفتر اسناد رسمی، تخلف به شمار می‌روند:

 

۱- تاخیر در پرداخت‌ وجوه‌ عمومی

 

۲- تاخیر در ارسال‌ آمار به‌ مراجع‌ مربوطه‌

 

۳- عدم‌ رعایت‌ حضور در دفترخانه‌ در ساعات‌ مقرر

 

۴- اهمال‌ در نظارت‌ بر امور دفترخانه

 

۵- تمرد دفتریار از انجام‌ دستور قانونی سردفتر

 

۶- رفتار خارج‌ از نزاکت‌ با همکاران‌ یا ارباب‌ رجوع‌

 

۷- غیبت‌ غیرمجاز یا غیرموجه‌ تا مدت‌ سه‌ روز

 

۸- تاخیر در ارسال‌ خلاصه‌ معامله‌ و اطلاع‌ نامه‌ فسخی و رونوشت‌ تقسیم‌نامه‌ و اطلاع ‌نامه‌ نکاح‌ و طلاق‌ به‌ اداره‌ ثبت‌ مربوطه‌

 

۹- خودداری غیرموجه‌ از صدور اجراییه‌ و یا صدور اجراییه‌ به‌ صورت‌ ناقص‌ به‌ نحوی که‌ موجب‌ تاخیر در کار شود.

 

۱۰- عدم‌ رعایت‌ مواد مربوط به‌ تشکیلات‌ دفترخانه‌

 

۱۱- قصور در تبدیل‌ قبوض‌ سپرده‌ و حواله‌ آن‌ به‌ صندوق‌ ثبت‌

 

۱۲- امتناع‌ از ثبت‌ واقعه‌ ازدواج‌ و طلاق‌ و ثبت‌ سند، هرچند دلیل‌ امتناع‌ کتبا به‌ متقاضی اعلام‌ شده‌ باشد ولی موضوع‌ از مسایل‌ نظری نبوده‌ و باید سند تنظیم‌ می‌شده‌

 

۱۳- خودداری از تسلیم‌ رونوشت‌ و مدارک‌ به‌ اشخاصی که‌ حق‌ دریافت‌ آنها را دارند و یا تسلیم‌ آنها به‌ اشخاصی که‌ حق‌ دریافت‌ آنها را ندارند.

 

۱۴- وصول حق التحریر بیش از تعرفه قانونی

 

۱۵- کسر پرداختی در صورتی که‌ با توجه‌ به‌ موازین‌ آن‌ عرفا اشتباه‌ محاسبه‌ تلقی نشود

 

۱۶- بردن‌ دفتر اسناد رسمی برای ثبت‌ به‌ خارج‌ از محل‌ دفترخانه‌ بدون‌ مجوز قانونی.

 

۱۷- ثبت‌ سند در خارج‌ از حوزه‌ مقرر برای دفترخانه‌ های اسناد رسمی و ازدواج‌ و طلاق‌

 

۱۸- امتناع‌ از ارسال‌ خلاصه‌ معامله‌ و اطلاع‌نامه‌ فسخی و رونوشت‌ تقسیم ‌نامه‌

 

۱۹- امتناع‌ از ارسال‌ آمار

 

۲۰- تقصیر در تبدیل‌ قبوض‌ سپرده‌ و صدور حواله‌ آن‌ به‌ صندوق‌ ثبت‌ در صورت‌ احراز سو نیت‌

 

۲۱- ثبت‌ سند بدون‌ استعلام از ثبت ‌در مواردی‌که ‌تکلیف ‌به ‌استعلام‌ دارد

 

۲۲- تنظیم‌ سند برخلاف‌ مقررات‌ و بخشنامه ‌ها و دستورالعمل‌ها

 

۲۳- امتناع‌ از معرفی دفتریار مورد قبول‌ سازمان‌ ثبت‌ ظرف‌ مهلت‌ معقولی که‌ ثبت‌ محل‌ تعیین‌ می‌نماید

 

۲۴- عدم‌ قید حقوق‌ دولتی و حق‌ التحریر در دفتر و صدور اسناد تنظیمی

 

۲۵- تمرد از اجرای دستورات‌ صادره‌ و خودداری از قبول‌ کفالت‌ دفاتر دیگر در مواردی که‌ از طرف‌ ثبت‌ محل‌ تکلیف‌ می‌شود

 

۲۶- تکرار وصول حق التحریر بیش از تعرفه مصوب.

 

۲۷- امتناع‌ از پرداخت‌ وجوه‌ عمومی

 

۲۸- امتناع‌ از ثبت‌ سند در صورتی که‌ کتبا دلیل‌ امتناع‌ را به‌ متقاضی تسلیم‌ نکند و یا نوشته‌ فاقد دلیل‌ باشد

 

۲۹- تنظیم‌ سند برخلاف‌ مقررات‌ و بخشنامه‌ها و دستورالعملها بیش‌ از یکبار

 

۳۰- عدم‌ قید حقوق‌ دولتی و حق‌التحریر در دفتر و صدور اسناد تنظیم‌ در صورت‌ تکرار

 

۳۱- دخالت‌ مستقیم‌ یا غیرمستقیم‌ سردفتر منفصل‌ یا معلق‌ در امور دفترخانه‌

 

۳۲- عدم‌ مخالفت‌ کفیل‌ دفترخانه‌ از دخالت‌ مستقیم‌ یا غیرمستقیم‌ سردفتر منفصل‌ یا معلق‌ در امور دفترخانه‌ و یا خودداری از اعلام‌ مراتب‌ مذکور به ‌سازمان‌ ثبت‌ اسناد و ثبت‌ محل‌

 

۳۳- قصور یا تقصیری که‌ منتهی به‌ ثبت‌ سند معارض‌ گردد.

 

۳۴- گرفتن‌ وجوهی غیر از آنچه‌ در قوانین‌ و مقررات‌، تجویز گردیده‌ است‌.

 

توصیه می کنیم نوشتار وظایف دفاتر اسناد رسمی را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (71)

کامبیز ملکی

1 سال پیش
پاسخ

وجه اضافه از اینجانب بابت وکالت تعویض پلاک گرفته شده مبلغ 50هزارتومان اضافه تر

جواد شیرازی

1 سال پیش

درود. شکایت درباره تخلفات سردفتران بایستی در واحد بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان محل استقرار دفتر اسناد رسمی و یا کانون سردفتران مرکز همان استان مطرح گردد.

محمد مظفری

1 سال پیش
پاسخ

با سلام دفترخانه سهام ملکی که مشاع است را دربنچاق اشتباه قید کرده یعنی با آنچه در خلاصه معامله واستعلام ثبت دریافت میکنیم مغایر است حال بسفارش شریک ملک از تصحیحش خودداری میکند حتی ثبت استان برای تصحیح گرفتم اما نکردند لطفاً راهنمایی فرمایید کجا شکایت کنم ممنونم

جواد شیرازی

1 سال پیش

سلام. به اداره ثبت اسناد و املاک شهر محل استقرار دفتر اسناد رسمی برای رفع ایراد و اصلاح سند مراجعه فرمایید. رفع اشتباهات جزئی و قلمی که پیش از امضای سند واقع شده باشد اگر طرفین سند حاضر به اصلاح آن باشند توسط دفتر اسناد رسمی با نوشتن توضیح، تصحیح در ذیل سند در بالای امضا و یا تنظیم سند اصلاحی انجام می شود. اما درباره اشتباهات مؤثر که موجب بی‌اعتباری سند هستند دفتر اسناد رسمی برای رفع اشتباه باید از مراجع ذی‌ربط (اداری یا قضایی) کسب تکلیف و اخذ مجوز نمایند. 

متین حیدری

1 سال پیش
پاسخ

سلام . من در یک دفترخونه ماشین وکالت زدم و متصدی دفترخونه بدون اینکه مفاد وکالتنامه رو بخونه ازم اثر انگشت گرفت و وکالت اختیار تام بلاعزل فروش خودرو رو ثبت کرده. میخاستم بدونم مگر قانون بر این نیست قبل اینکه اثر اگشت از کسی بگیرن مفاد قرارداد رو قرائت کنن؟

جواد شیرازی

1 سال پیش

سلام 
بله دفاتر اسناد رسمی موظف هستند که متن وکالت نامه را برای طرفین خوانده و آنها را نسبت به مندرجات بسیار مهم سند آگاه و توجیه نمایند. بعلاوه هر یک از طرفین نیز باید پیش از امضا ، متن وکالتنامه را مطالعه و به آن دقت نماید.

احمد علیشاه

1 سال پیش
پاسخ

سلام دفتر خانه دو برابر بیشتر از دستمزدش جهت انتقال سند از من پول گرفته چطوری پیگیری کنم که ازش شکایت کنم

مدیر سایت

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

درود. شکایت درباره تخلفات سردفتران بایستی در واحد بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان محل استقرار دفتر اسناد رسمی و یا کانون سردفتران مرکز همان استان مطرح گردد.

سعید

1 سال پیش
پاسخ

من توی دفترخونه مالیات نقل و انتقال خودرو رو پرداخت کردم الان موقع نوبت گیری تعویض پلاک داخل سایت دوباره میگه باید مالیات بدی. تکلیف من چیه؟

مدیر سایت

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

درود. همان فیش پرداخت مالیات در دفتر اسناد رسمی را ارایه کنید کفایت می کند. برای یک نقل و انتقال خودرو ، دو بار مالیات دریافت نمی شود.

شریفیان

1 سال پیش
پاسخ

با سلام و عرض ادب ، حدود دو ماه پيش در دفتر خانه ... خيابان ....يك سند آپارتمان به نام زديم ، متاسفانه رئيس دفتر خانه گفت كارت خوان ها خرابه و بريد ازدستگاه atm كارت به كارت كنيد ، البته كارت هم به نام خودش نبود ، بعد از گرفتن سند و بعد از آن بنچاق را دادند ، مبلغي كه در بنچاق قيد شده بود با مبلغ اخذ شه تفاوت ۷۰۰ هزار توماني داشت به كانون سردفتر داران رفتم فرمودند چون که رسيد نداريد كاري نميشه كرد و در آنجا متوجه شدم براي صدور سند هم ۱۲۰ هزار اضافه گرفته و دست ما به هيچ جا بند نيست و ايشون هر روز كارش همين است ، شايان ذكر است از فروشنده هم ۷۰۰ هزار بيشتر گرفته . و كارت هم در كارت خوان كشيده نشده حتما" براي فرار مالياتي ، لطفا" راهنمایی و رسيدگي فرمائيد. با تشکر

جواد شیرازی

1 سال پیش

سلام

شکایت درباره تخلفات سردفتران بایستی در واحد بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان محل استقرار دفتر اسناد رسمی و یا کانون سردفتران مرکز همان استان مطرح گردد. 

درباره فرار مالیاتی دفتر اسناد رسمی هم باید به دادستانی مالیاتی همان شهر گزارش داده شود. 

 

جواد شیرازی

1 سال پیش

سلام 

شکایت درباره تخلفات سردفتران بایستی در واحد بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان محل استقرار دفتر اسناد رسمی و یا کانون سردفتران مرکز همان استان مطرح گردد. 

س میرهاشمی

1 سال پیش
پاسخ

سلام من اجراییه مهریه از دفترخانه گرفتم مبلغ ۷۰۰ هزار تومان ازم گرفت الان متوجه شدم ۲۰۰ تومن بوده ، من ساکن تهرانم کجا باید برم شکایت کنم

مدیر سایت

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

شکایت درباره تخلفات سردفتران بایستی در واحد بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان محل استقرار دفتر اسناد رسمی و یا کانون سردفتران مرکز همان استان مطرح گردد.

اژدری

1 سال پیش
پاسخ

سلام.جعل وکالت کاری و تنظیم آن بدون حضور فروشنده.و در آخر جعل امضای فروشنده را باید در کجا پیگیری کنیم

جواد شیرازی

1 سال پیش

سلام 

شکایت درباره تخلفات سردفتران بایستی در واحد بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان محل استقرار دفتر اسناد رسمی و یا کانون سردفتران مرکز همان استان مطرح گردد.

وحید مومن

1 سال پیش
پاسخ

سلام اجرای ثبت دستور فک رهن یک سند رهنی را به دفترخانه صادر کرده و در سند رهنی یک دستگاه صنعتی و مازاد کارخانه در رهن بوده ولی دفتر خانه فقط مازاد کارخانه را فک رهن کرده است و دستگاه صنعتی را فک رهن ننموداست آیا این کار دفترخانه تخلف محصوب می‌شود یا جرم؟

مدیر سایت

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

درود. اگر دفتر اسناد رسمی برابر دستور اجرای ثبت اقدام نکرده است تخلف است و شکایت درباره تخلفات سردفتران بایستی در واحد بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان محل استقرار دفتر اسناد رسمی و یا کانون سردفتران مرکز همان استان مطرح گردد.

عبدالله

1 سال پیش
پاسخ

مبلغ 48هزار تومان بابت احراز هویت و 51700 هزینه رضایت نامه پدر برای گذرنامه فرزندم از من دفتر خانه سراج گرفت در حالی که دفاتر دیگر احراز هویت نمی گیرند.

مدیر سایت

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

درود. شکایت درباره تخلفات سردفتران بایستی در واحد بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان محل استقرار دفتر اسناد رسمی و یا کانون سردفتران مرکز همان استان مطرح گردد.

انوشیروان اسدی

1 سال پیش
پاسخ

دفتر اسناد شماره ... برای دادن یک کپی از پایان کار 50 هزار تومان هزینه دریافت نمودند.

جواد شیرازی

1 سال پیش

درود. شکایت درباره تخلفات سردفتران بایستی در واحد بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان محل استقرار دفتر اسناد رسمی و یا کانون سردفتران مرکز همان استان مطرح گردد. 

مقداد شهریاری

1 سال پیش
پاسخ

سلام یک ملک مربوط به مرحوم پدرم رو چندین سال پیگیری نکردیم و زمانی که پیگیر شدیم متوجه شدیم دو نفر نا مربوط موفق شدند ملک رو در دفتر اسناد رسمی معامله کنند و سند گرفته و هیچ مشکلی هم بوجود نیامده و العان ملک در تصرف انهاست با سند رسمی از دفتر اسناد رسمی به دفتر مراجعه کردم و پرسیدم یک سری اسناد و مدارک اراعه کرد و بنده بابت اونها شکایت کردم العان دو سال گذشتهخ و یک سری مداغرک جدید و سند های جدید اتراعه کرده تکلیف چیه به نظرتون

جواد شیرازی

1 سال پیش

سلام 

می بایست از طریق دادگاهی که در حال رسیدگی به موضوع هست پیگیر شوید جهت اثبات جعل و ابطال سندو .... 

اله حسین کوهی

1 سال پیش
پاسخ

جعل عقدنامه به کدام مرجع باید مراجعه کنم من اصلا سکه توعقدنامه نداشتم وج نقد بوده حالا همسرم اجرا گذاشته ماهی سه ملیون میگره جالب اینکه رونوشت از دفترخانه گرفتم سکه قید شده بود

جواد شیرازی

1 سال پیش

سلام 

کانون سردفتر داران و دفتر یاران و بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک 

فرزان سلیمانی

1 سال پیش
پاسخ

دفتر خانه ..... واقع در نیاوران، از این سر دفتر رونوشت ازدواج برای دادگاه را خواستم و وی از نوشتن موردی بسیار مهم خودداری کرد، بارها به او التماس کردم و گفت نه من اصلا چنین چیزی را ننوشته ام و اگر هم نوشته باشم نمیتوانم به شما بدهم شما در دفتر بزرگ ثبت فقط 4 تا امضا دارید، خلاصه سالیان سال است که امتناع می‌کند، موضوع : با خانمی که ازدواج کردیم، وی رسما متعهد شد که این آقا ( بنده) وضع مالی اش خوب نیست، تا زمانی که وضع والی اش درست شود در منزل من زندگی خواهد کرد. سر دفتر از نوشتن این مورد امتناع می‌ورزد.

مدیر سایت

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

درود. شکایت درباره تخلفات سردفتران بایستی در واحد بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان محل استقرار دفتر اسناد رسمی و یا کانون سردفتران مرکز همان استان مطرح گردد.

عباس خادم عباسیه

1 سال پیش
پاسخ

با سلام بنده در سال 94 زنانی شدم خودرو پژو 94 خواهر زاده من فروخته ودر شهر بروجرد دفتر خونه وکالت تعویض پلاک تنظیم کرده به نام یکی از دوستان خواهر زاده من بدون اینکه وکالتی از من داشته باشه سند ماشین و از همسر م گرفته البته همسرم ایرانی نبود هم اکنون در ایران نیست. من نمیدونستم به تازگی در اینترنت ثبت من متوجه شدم که در بروجرد وکالت تنظیم شده لطفا راهنمایی بفرمایید چه مار باید انجام بدم اول از دفتر خونه باید شکایت کنم

جواد شیرازی

1 سال پیش

سلام

از طریق کانون سردفتر داران و دفتر یاران و بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان محل استقرار دفتر اسناد رسمی پیگیری نمایید . 

محمدرضا ضیغمی

1 سال پیش
پاسخ

دفتر خانه .... با کارت شناسایی جعلی و کارت ملی جعلی وکالت به نام شخص دیگری صادر کرده که اثر انگشت هم در سیستم قبول نکرده ولی سردفتر بدون هیچ دلیلی وکالت صادر کرده لطفا راهنمایی کنید در ضمن بازرسی و کارشناسان ثبت کل تخلف را تائید کردن لطفا راهنمایی کنید به کدام دادگاه شاکی بشم؟

جواد شیرازی

1 سال پیش

سلام 
 

از طریق کانون سردفتر داران و دفتر یاران استان و بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان محل استقرار دفتر اسناد رسمی پیگیری نمایید. 

عبدالمختار آذری

1 سال پیش
پاسخ

دفتر خانه مگه نباید قولنامه که می‌نویسه باید بخونه وبه دو طرف اعلام کنه در نبود من همه کارارو با فروشنده چون آشنا بودن با هم تنظیم کردن و من تا رسیدم گفتن اینجا رو امضا کنید و انگشت بزنید در حالی که نه مالیات خودرو داده نه خلافی گرفته الان سه ملیون وسیصد خلافی داره من چکار کنم به کجا شکایت کنم ممنون

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. به بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهر و کانون سردفتران استان مربوطه شکایت کنید.

سید حسین حسینی

1 سال پیش
پاسخ

سلام. برای وکالت بلاعزل فروش ملک مسکونی، مبلغ ۲۰۸۰۰۰ تومان با یک کارت خوان متصل به دفاتر و مبلغ ۹۰۰۰۰ تومان با یک کارت خوان دیگر اخذ کردن. آیا مبالغ اخذ شده مطابق تعرفه بوده است؟ ممنون از پاسخگویی شما

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. برای اطلاع و مشاهده تعرفه های سالانه حق الثبت و حق التحریر دفاتر اسناد رسمی به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک و تارنمای کانون سردفتران مراجعه فرمایید.

مرادبلوچ

1 سال پیش
پاسخ

باسلام یک ماه پیش سردفتر محضر با یه کپی رنگی سند ملک اقدام به وکالت فروش اموال غیرمنقول میکنه درصورتیکه سند ملک جعلی بود وبنده روی اعتبار محضر مبلغ هنگفتی ضرر کردم الان بنده مبلغ 400میلیون به حساب صاحب ملک که سند جعلی درست کرده بودواریز کردم و محضر هم وکالت فروش صادر کرده میتونم از طریق شکایت خسارات وارده را از محضر دار بگیرم راهنمایی بفرمایید باتشکر

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. بله. در صورتیکه اثبات شود سردفتر تخلفی داشته که موجب ورود خسارت به شما شده امکان مطالبه خسارت خواهید داشت.

سعادت حبیب اللهی

1 سال پیش
پاسخ

با سلام. اخوی کوچک اینجانب با همدستی یکی از کارمندان دفترخانه به بهانه اخذ وام با سند ملکی، والده و اخوی دیگر را فریب داده و پس از انتقال سه دانگ از منزل پدری به نام خود،هم اکنون ادعای مالکیت دارد به گونه ای که برای شکایت و درخواست ابطال سند به مشکل شهود برخورده ایم و برای اخذ ثمن ملک با هزینه چند ده میلیونی دادرسی مواجه شده ایم.آیا حق شکایت از دفترخانه برای ما محفوظ است؟

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. در صورتی که دفتر اسناد رسمی در تنظیم سند یا احراز هویت امضا کنندگان سند یا به واسطه عدم رعایت مقررات ثبتی و قانونی مرتکب تخلف شده باشد، امکان شکایت از دفترخانه را خواهید داشت.

عباس منصوری

1 سال پیش
پاسخ

با سلام آیا دفتر میتواندکار ثبت رضایت دو همسایه مجاور مبنی بر رضایت از عدم رعایت پخ ۱/۲۰در۱/۲۰را منوط به اوردن فیش تسویه حساب عوارض نوسازی از شهرداری نماید وبرای صدور گواهی امضا گرو کشی کند

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. خیر. انجام چنین کاری را نمی توان منوط به دریافت و عوارض شهرداری نمود.

سما کاف

1 سال پیش
پاسخ

با سلام و عرض ادب. دفتر خانه طبق نامه اجرای احکام سند ملکی ورثه ای را بدون دریافت فرم ۱۹ مالیاتی(مالیات بر ارث) تنظیم نموده ماده قانونی مربوطه را دقیق برای بنده بفرمایین. بازرس مالیاتی این موضوع را در گزارش ؛ سندِ فاقدِ فرمِ مالیات بر ارث عنوان نموده

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. برابر مقررات فصل اول باب سوم و ماده 199 قانون مالیاتهای مستقیم، نقل و انتقال املاک، حتی وقتی در اجرای حکم دادگاه باشد، بایستی همراه با پرداخت مالیات انجام شود. و دفتر اسناد رسمی وظیفه دارد که از پرداخت مالیات نقل و انتقال، اطمینان حاصل نماید.

علی نوروزی

1 سال پیش
پاسخ

سلام.سر دفتر با وکالت نامه تام سند ملکی به نام کس دیگری زده ولی یک نفر از وراث آن وکالت نامه فوت شده بوده ایا این اقدام قانونی است؟و از وراث نیز یک نفر ناراضی می باشد.ولی وکالت داده بوده.

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. به محض فوت و درگذشت فرد، وکالت او به اشخاص دیگر یا برعکس، کلا باطل است و اعتبار قانونی ندارد. درباره فردی که وکالت داده و بعدا پشیمان شده می تواند اقدام به عزل وکیل کند.

امیر زارعی

1 سال پیش
پاسخ

سلام یک دفتر خانه بدون حضور واثرنگشت من به یک نفر که بدهکار من بوده وکالت تعویض پلاک داده.من شکایت کنم چه حکمی داره براش.مداذکش هم کامل دارم خودش هم اغرار مرده

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. هم جرم جعل است و هم طبق قانون ثبت و قانون سردفتران، برای سر دفتر تخلف است.

ز. ف

1 سال پیش
پاسخ

سلام دفترخانه شماره .... در شهر .... ، پسران و دختران فراری را بدون اطلاع خانواده هاشون عقد میکنه، الان چندین مورد شنیدم،. که یکیشون پسر فراری فامیل مان بوده،، این دفتر باید چجور گزارش تخلف اش داده بشه،، دولت باید فکر خانواده ها باشد،

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. به بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهر خود و یا حفاظت اطلاعات قوه قضاییه و یا کانون سردفتران استان مربوطه از دفترخانه شکایت کنید.

احمد ولیان

1 سال پیش
پاسخ

سند فک رهن شده دفتر خانه می‌خواهد در سند وارد کند این هزینه ش چقدر میشود

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. تعرفه قانونی حق ثبت سند و حق تحریر سند همه ساله از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعیین و به دفاتر ثبت اسناد ابلاغ می شود. شما می توانید با مراجعه به سایت سازمان ثبت از تعرفه و نرخ خدمات ثبتی آگاه شوید.

مدیر سایت

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

تعرفه تنظیم اسناد مالی، توسط دفاتر اسناد رسمی، برابر میزان هزینه ۱۴۰۲ و تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی 1402 به شرح زیر می باشد :

اسناد مالی رهنی، با حق استرداد، ذمه و سایر اسناد مالی 

 

مبلغ سند

تعرفه

تا مبلغ ده میلیون ریال مقطوعا

800 هزار ریال

تا مبلغ صد میلیون ریال نسبت به مازاد ده میلیون ریال

12 در هزار

تا مبلغ 200 میلیون ریال نسبت به مازاد 100 میلیون ریال

8در هزار

تا مبلغ 500 میلیون ریال نسبت به مازاد 200 میلیون ریال

5در هزار

تا مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد 500 میلیون ریال

4در هزار

تا مبلغ سه میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال

2در هزار

تا مبلغ شش میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال

1در هزار

تا مبلغ 10 میلیارد ریال نسبت به مازاد شش میلیارد ریال

%7در هزار

تا مبلغ 20 میلیارد ریال نسبت به مازاد 10 میلیارد ریال

%5در هزار

تا مبلغ 100 میلیارد ریال نسبت به مازاد 20 میلیارد ریال

%2در هزار

بیش از 100 میلیارد ریال نسبت به مازاد 100 میلیارد ریال

%4در هزار

 

رضا ز

1 سال پیش
پاسخ

با سلام و خسته نباشید جعل سند رسمی ( تنظیم شده توسط دفتر اسناد رسمی ) در دادگاه تجدید نظر ثابت شده برای شکایت از سر دفتر به کدام ارگان باید مراجعه کرد

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. شکایت خود علیه سردفتر را مستند به آرایی که می فرمایید صادر شده به بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهر خود و یا کانون سردفتران مرکز استانی که دفترخانه در آنجا هست تسلیم نمایید.

جوادرضایی

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
پاسخ

سلام من در محضر وکالت کامل دادم که مادرم به حسابهای پسرم دسترسی داشته وحق برداشت دارد ولی بانک قبول نکرده چیکار باید بکنم

مدیر سایت

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

درود. اگر سند وکالت درباره اختیار وکیل برای برداشت و واریز وجه از حساب موکل ، صراحت دارد بانک نمی تواند سند وکالت را نادیده بگیرد. با مدیر بانک و بازرسی بانک درباره تخلف کارمندی که سند وکالت را نمی پذیرد صحبت کنید و بخواهید که به سند وکالت عمل کنند.

حسین ربیع‌نژاد

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
پاسخ

با عرض سلام و احترام، مدیر مجتمع مسکونی در گرگان هستم یکی از دفاتر اسناد رسمی بدون رعایت تشریفات ماده ۱۲ قانون تملک آپارتمانها مبادرت به نقل و انتقال سند یکی از واحد‌های بدهکار شارژ نموده، موارد به امور اسناد ثبت منعکس شد اما طی نامه ای نوشته اند با بررسی های بعمل آمده تخلفی صورت نگرفته است. به دیوان مراجعه نماین؟

مدیر سایت

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

درود. شکایت درباره تخلفات دفاتر اسناد رسمی به اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان محل استقرار دفتر اسناد رسمی یا کانون سردفتران مرکز استان باید انجام شود. اگر فکر می کنید اداره ثبت اسناد شهرستان، به شکایت شما به درستی رسیدگی نکرده است به اداره کل ثبت اسناد استان و به بازرسی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شکایت کنید. دیوان عدالت اداری در این زمینه وظیفه و صلاحیتی ندارد.

محمدرضا قانع

۱۴ خرداد ۱۴۰۲
پاسخ

سلام من در سال 1401یک زمین خریدم که جهت اخذ مجوز به شهرداری مراجعه کردم و شهرداری بنده را به سازمان فضای سبز ارجاع داد حال به علت خشک شدن تعدادی از درختان در این زمین مبلغ 7میلیارد تومان بنده را جریمه کردند به شهرداری مراجعه کردم و گفتم بنده تازه این زمین را خریدم و استعلام شهرداری گرفتم وحال که متوجه شدم متاسفانه محضر استعلام باطله شهرداری را در زمان تنظیم سند به پیوست مدارک گذاشته و بنده بی تغصیر مشمول همچین جریمه ای شدم

مدیر سایت

۱۵ خرداد ۱۴۰۲

اگر دفتر اسناد رسمی مرتکب تخلفی که شما می فرمایید شده باشد (یعنی استعلام منقضی شده یا سند بی اعتبار را مبنای انتقال سند قرار داده باشد) می تونید علیه سردفتر شکایت تخلف به بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان خود و کانون سردفتران استان خود را مطرح کنید بعلاوه امکان طرح دعوا برای مطالبه خسارت (از باب اینکه با کوتاهی و قصور و تخلف خود سبب ورود خسارت به شما شده است) نیز دارید.

اگر نیاز به مشاوره تکمیلی یا وکیل برای طرح دعوا دارید می توانید از ساعت 10 تا 17 روزهای غیر تعطیل شنبه تا چهارشنبه با تلفن های 02188321088  و  02188323279  برای رزرو نوبت مشاوره یا اعطای وکالت در پرونده تماس حاصل فرمایید.

حسین ملکی

۲۴ خرداد ۱۴۰۲
پاسخ

با سلام بنده ملکی خریداری کردم که در تاریخ 1401/11/30 طبق قولنامه قرار شد در دفتر خانه شمار...شهرستان ...سند زده شود که تاریخ فوق بنده مراجعه کردم دفترخانه و گفتم عدم حضور فروشنده را بزنین که سر دفتر به بنده گفتن احتیاج نیست و سند هنوز صادر نشده بدلیل نو ساز بودن واحد اپارتمانی و نمیشه عدم حضور صادر کرد. حال با گذشت چندماه از موعد سند زدن هنوز خبری از ستد نیست و بنده طبق قولنامه میخوام خسارت بگیرم. آیا محضر عدم حضور صادر نکرده با ترفندهایی سر باز زد و با فروشنده اشنا میباشد بنده میتوانم کاری انجام بدم برای دریافت خسارت . با سپاس

مدیر سایت

۲۴ خرداد ۱۴۰۲

دریافت خسارت برای عدم انتقال سند (یا هرگونه عدم ایفای تعهد) منوط به آن است که در قرارداد بابت عدم انجام تعهد ، پیش‎بینی لازم برای دریافت خسارت شده باشد یا اینکه قانونا امکان دریافت خسارت بابت عدم انجام تعهد فراهم باشد. ضمن آنکه بهتر است پس از مشورت با وکیل یا کارشناس حقوقی متخصص، یک اظهارنامه رسمی برای تذکر و تعیین موعد انجام تعهد به طرف مقابل داده شود.

سهند موسوی

۰۶ مرداد ۱۴۰۲
پاسخ

سلام وقتتون بخیر بنده حکم جلب ماشین بدهکار رو گرفتم بعد از فهمیدنش در دفترخانه ای وکالت بلاعزل با تاریخ سال گذشته گرفته اند چطوری میتونم ثابت کنم و از دفترخانه شکایت کنم؟ ماشینم زیرپای بدهکار بوده ک پلیس راهور توقیفش کرده

مدیر سایت

۰۶ مرداد ۱۴۰۲

سامانه ثبت و صدور اسناد رسمی در دفاتر اسناد رسمی و در سازمان ثبت اسناد و املاک به صورت الکترونیکی شده است و اساسا نمی شود سندی را در سامانه الکترونیکی به تاریخ غیرواقعی ، تنظیم نمود. اگر مطمئن هستید که چنین سندی وجود دارد به بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان محل دفترخانه و کانون سردفتران استان مربوطه شکایت کنید تا از دفتر اسناد رسمی توضیح بخواهند. سپس مستندات شما که کامل شد به مرجع قضایی برای جعل سند شکایت کنید.

محمدمحمدی

۲۱ مرداد ۱۴۰۲
پاسخ

بنده از سر دفتر درخواست نمودم که بابت مغازه که در دفترخانه ثبت رسمی شده به صاحب سرقفلی مغازه ام اخطار عدم پرداخت اجاره مغازه واجرت المثل ارسال نمایید اما دفتر خانه از این کار اجتناب می نماید و به بنده می گویید بروم به شورای حل اختلاف لذا خواهشمند است ما را راهنمایی نمایید با تشکر

مدیر سایت

۲۲ مرداد ۱۴۰۲

برابر قانون موجر و مستاجر ، سردفتر درباره ملکی که سند رسمی مالکیت و اجاره دارد باید به درخواست قانونی شما عمل کند. اگر انجام نمی دهد می توانید به بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان محل دتفرخانه و به دادسرای انتظامی کانون سردفتران مرکز استان خود از سردفتر شکایت کنید.

سیدمحمد میرمهدی

۰۶ مهر ۱۴۰۲
پاسخ

دفتر اسناد رسمی شماره ..... قم از کارت ملی من تصویر برداری کرد که باعنایت اعلام مکرر که حق گرفتن تصویر ندارند اینجانب از این دفترخانه شکایت دارم

مدیر سایت

۰۶ مهر ۱۴۰۲

شکایت از تخلفات انتظامی سردفتر باید در واحد بازرسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان محل استقرار دفتر اسناد رسمی و به کانون سردفتران مرکز همان استان مطرح و رسیدگی شود.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب