آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

شکایت تحصیل مال از طریق نامشروع

۲۳:۲۹ - ۲۴ تیر ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 5696

۲۴

تیر

برای شکایت از جرم تحصیل مال از طریق نامشروع می توانید با در دست داشتن لایحه دفاعیه قوی که توسط یک فرد متخصص حقوقی تنظیم شده است به دادگاه کیفری مراجعه کنید و با ارائه شکواییه و دلایل و مدارک اثبات جرم و تقدیم لایحه دفاعیه از دادگاه کیفری تقاضای رسیدگی کنید

تعریف جرم تحصیل مال از طریق نامشروع

هرکس به نحوی از انحاء مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن مشروعیت قانونی نداشته باشد، مرتکب جرم تحصیل مال نامشروع شده است.

 

معاونت حقوقی قوه قضاییه جرم تحصیل مال از طریق نامشروع را اینگونه تعریف کرده است:

تحصیل مال از طریق نامشروع یکی از جرایم علیه حقوق مالی و دارای ماهیت اقتصادی است که طی آن مرتکب به هر وسیله خلاف قانون و فاقد مشروعیت، اقدام به تحصیل اموال می نماید.

 

عناصر تشکیل دهنده جرم تحصیل مال نامشروع

هر جرمی با تحقق این سه عنصر محقق می شود پس اگر یکی از این عناصر زیر وجود نداشته باشه جرم مزبور محقق نمی شود. عناصر تشکیل دهنده جرم تحصیل مال از طریق نامشروع عبارتند از:

عنصر مادی:

عمل مثبت به دست آوردن مال با توسل به راه های غیر قانونی و نامشروع، عنصر مادی جرم است.

 

​عنصر معنوی:

قصد و عمد مرتکب در طریق و تحصیل مال نامشروع عنصر معنوی جرم است.

 

عنصر قانونی :

در ماده 2 قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری این جرم و مجازات آن پیش بینی شده است و عنصر قانونی این جرم است.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

مصادیق و مجازات جرم تحصیل از طریق  نامشروع

ماده ۲ قانون مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۱۳۶۴ و اصلاحی ۱۳۶۷ مصادیق و مجازات جرم تحصیل مال از طریق نامشروع را به شرح زیر بیان کرده است :

 

هرکس به نحوی از انحاء امتیازاتی را که به اشخاص خاص به جهت داشتن شرایط مخصوص تفویض می‌گردد نظیر جواز صادرات و واردات و آنچه عرفاً موافقت اصولی گفته می‌شود در معرض خرید و فروش قرار دهد و یا از آن سوءاستفاده نماید و یا در توزیع کالاهایی که مقرر بوده، طبق ضوابطی توزیع نماید مرتکب تقلب شود و یا به طور کلی مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده است، مجرم محسوب و علاوه بر رد اصل مال به مجازات سه ماه تا دو سال حبس و یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال به دست آمده محکوم خواهد شد.

 

این جرم از جرایم مقید به نتیجه محسوب می شود، یعنی برای تحقق آن حصول نتیجه مجرمانه لازم و ضروری است. نتیجه مجرمانه در این جرم، تحصیل مال از طریق رفتار مجرمانه می‌باشد و صرف توسل به وسایل و امکانات لازم برای تحقق این جرم، بدون حصول نتیجه و تحصیل مال، موجب تحقق جرم نیست. بنابراین در صورتی می توان علیه کسی شکایت تحصیل مال از طریق نامشروع کرد که تحصیل مال توسط او محرز باشد.

 

دادگاه صالح برای شکایت از جرم تحصیل مال از طریق نامشروع

دادگاه صالح به رسیدگی به این جرم، دادگاه کیفری دو محلی است که جرم در آنجا واقع شده است. پس برای شکایت تحصیل مال از طریق نامشروع باید به دادگاه صلاحیتدار مذکور مراجعه کرد.

 

مجازات شروع به جرم تحصیل مال از طریق نامشروع

با توجه به این که این جرم از جرایم مقید به نتیجه است و تا عمل تحصیل مال محقق نشده قابل پیگیری نیست پس شروع به جرم در این جرم مفهومی ندارد و در قانون نیز برای شروع به جرم تحصیل مال از طریق نامشروع مجازاتی ذکر نشده است تنها در صورتی که مرتکب، اعمالی را در حین شروع به جرم انجام داده باشد که آن اعمال به خودی خود مستقلا در قانون جرم انگاری شده باشند، به مجازات آن جرائم محکوم خواهد شد.

 

مشکلی که معمولا مردم در موقع تنظیم شکواییه جهت ثبت شکایت خود دارند تشخیص و تعیین عنوان جرمی است که از آن متضرر شده اند با توجه به اینکه برخی جرایم آثار نزدیک و مشابهی دارند تشخیص این امر کمی مشکل می‌شود که البته با کمک یک وکیل متخصص حل می شود، مثلا جرم تحصیل مال از طریق نامشروع با جرم کلاهبرداری شباهت های دارد به عنوان مثال اثر هر دو تحصیل و تصاحب مال غیر است. برای حل این اختلاف در این بخش تفاوت آنها را بیان می کنیم.

 

کلاهبرداری به معنی انجام اعمال فریبکارانه و متوسل شدن به دروغ و جعل برای فریب دادن افراد برای به دست آوردن سرمایه و اموال آنها می باشد. در کلاهبرداری کلاهبردار با ترفند و فریب اعتماد افراد را به دست می آورد و مجنی علیه با رضایت خود سرمایه و اموالش را در اختیار کلاهبردار قرار می دهد.

اما تحصیل مال از طریق نامشروع زمانی تحقق می یابد که مرتکب با سوء استفاده از امتیاز هایی که به او داده می شود و یا با انجام عملیات متقلبانه در توزیع کالاهایی که دارای ضوابط قانونی مشخصی هستند به دست می آید. در این جرم مجنی علیه رضایتی برای در اختیار گذاشتن مالش ندارد و مرتکب با توسل به اقدامات خاصی راسا مال را به دست می آورد.

 

شکایت از جرم تحصیل مال نامشروع

برای شکایت از جرم تحصیل مال از طریق نامشروع می توانید با در دست داشتن لایحه دفاعیه قوی که توسط یک فرد متخصص حقوقی تنظیم شده است به دادگاه کیفری مراجعه کنید و با ارائه شکواییه و دلایل و مدارک اثبات جرم و تقدیم لایحه دفاعیه از دادگاه کیفری تقاضای رسیدگی کنید.

 

چگونگی تنظیم لایحه دفاعیه جرم تحصیل مال از طریق نامشروع

برای تنظیم لایحه دفاعیه لازم است فرد حقوقی متخصصی در این حوزه اقدام به تنظیم لایحه نماید و مستندات قانونی، رویه قضایی، نظرات مشورتی، مدارک ،شواهد و دلایل اثبات جرم را ضمیمه لایحه کرده و تقدیم دادگاه کند.

برای تنظیم لایحه دفاعیه مزبور توصیه می‌کنیم از مشاوران و وکلای متخصص آنی مشاور در این حوزه مشاوره دریافت کنید و با یک لایحه قوی ادعای خود را در دادگاه ثابت و به حقوق قانونی خود برسید.

 

توصیه می کنیم نوشتار تفاوت فروش مال غیر و تحصیل مال نامشروع  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب