آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

شرایط دریافت چک الکترونیکی

۲۱:۰۷ - ۱۹ آذر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 4041

۱۹

آذر

از جمله شرایط دریافت چک الکترونیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱.صادر کننده و دارنده چک الکترونیکی باید مشتری شبکه بانک‌ها باشند ۲.دارای کد شهاب باشند ۳.گواهی امضای الکترونیکی داشته باشند

با توجه به انتشار پیش نویس سند الزامات و ضوابط و فرآیندهای اجرایی چک الکترونیکی توسط بانک مرکزی، جهت آشنایی با چک الکترونیکی در این نوشتار به بیان شرایط دریافت چک الکترونیکی و مزیت های آن می پردازیم.

مقدمه :

گسترش استفاده از اینترنت و امکان دسترسی عموم مردم به آن و بالا رفتن سطح آگاهی مردم از مزیت های اینترنت در نظام بانکی کشور و استفاده از موبایل بانک و اینترنت بانک موجب اهمیت یافتن کاربرد اینترنت و خدمات الکترونیکی در نظام بانکی کشور شده است.

همچنین با توجه به نیاز مردم به عدم حضور در بانک ها و تسهیل جابجایی پول و افزایش معاملات تجاری با استفاده از چک، قانونگذار در راستای این عوامل و نیاز جوامع در جهت وضع قوانینی در خصوص چک الکترونیکی قدم برداشته است.

شرایط دریافت چک الکترونیکی :

از جمله شرایط دریافت چک الکترونیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.صادر کننده و دارنده چک الکترونیکی باید مشتری شبکه بانک‌ها باشند

۲.دارای کد شهاب باشند

۳.گواهی امضای الکترونیکی داشته باشند

۴.اعطای دسته چک کاغذی و الکترونیکی به یک حساب بلامانع است

۵. اعطای دسته چک جدید مشروط به بازگشت تمامی برگه های دسته چک قبلی و تعیین وضعیت حداقل ۸۰ درصد مجموعه چک های کاغذی و الکترونیکی می باشد.

آثار مهم استفاده از چک الکترونیکی :

مهمترین اثر استفاده از چک های الکترونیکی برای مشتریان سرعت انجام کار و عدم نیاز به حضور فیزیکی مشتری در شعب بانکی می باشد.

البته در موارد معدودی مانند درخواست مسدودی حساب و دریافت گواهی عدم پرداخت مراجعه مشتری به بانک ضروری است.

مزیت های چک الکترونیکی :

از جمله مزیت های چک الکترونیکی در نظام بانکی کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم امکان سرقت این نوع چک ،مدیریت اعتبار مالی افراد ،افزایش اعتبار چک و اعتماد در معاملات تجاری ،عدم امکان تغییر برگ چک و جلوگیری از وقوع جرایمی مثل جعل سند،صرفه جویی در مصرف کاغذ و حفظ منابع طبیعی،اعتبارسنجی آسان،اطلاع رسانی سریع نقل و انتقالات چک ، عدم محدودیت تعداد برگ چک،سریع و آسان بودن فرآیند عملیات بانکی و کاهش چک های برگشتی.

آیا برای وصول مبلغ چک گواهی امضای الکترونیکی لازم است؟

گیرندگان این چک ها برای نقد کردن مبلغ چک نیازی به گواهی امضای الکترونیکی ندارند و می‌توانند مبلغ را به مقصد یکی از حساب های خود را وصول کنند لازم به ذکر است که گیرندگان این چک ها برای انتقال چک الکترونیکی باید گواهی امضای الکترونیکی داشته باشند.

دریافت گواهی عدم پرداخت در چک های الکترونیکی :

قوانین و مقررات مرتبط با چک حسب مورد راجع به چک های الکترونیکی نیز لازم الرعایه است.

لذا با استناد به ماده ۲ قانون اصلاح قانون صدور چک می توان گفت:

ماده ۴قانون صدور چک بدین صورت اصلاح می شود :

هرگاه  وجه چک به علتی از علل مندرج در ماده ۲ پرداخت نشود بانک مکلف است بنابر درخواست دارنده چک ، فوری غیر قابل پرداخت بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی وارد کند و.‌‌.. علت یا علل عدم پرداخت را صریحا قید و آن را امضا و مهر و به متقاضی تسلیم نماید.

این ماده در خصوص چک های الکترونیکی نیز لازم الرعایه است .

دارندگان چک های الکترونیکی در صورت عدم امکان نقد کردن مبلغ چک جهت دریافت گواهی عدم پرداخت باید به شعبه بانک مربوط مراجعه نمایند.

پیشنهاد می شود برای کسب آگاهی از سایر مزیت های سامانه چک الکترونیک به مشاور چک الکترنیکی مراجعه نمایید.

همچنین جهت رفع سوالات و ابهامات تخصصی خود در خصوص شرایط دریافت چک الکترونیکی و تطبیق آن ها با شرایط خود از مزیت های مشاوره چک و اسناد تجاری ،از طریق مشاوره حقوقی آنلاین آنی مشاور بهره مند شوید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت ، دریافت مشاوره حقوقی ، رزرو نوبت مشاوره ، سفارش تنظیم لایحه ، سفارش تنظیم دادخواست ، سفارش تنظیم شکایت ، سفارش تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان و وکلای دادگستری متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره ، ملاحظه صدها پرسش و پاسخ کاربردی (که چه بسا پاسخ سوال شما نیز در بین آنها باشد) دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما  فراهم می‌باشد.

 

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب