آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

شرایط خرید ملک توسط اتباع خارجی در ایران

۱۵:۲۲ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲

  • 4
  • 0
  • 9373

۰۲

خرداد

در حوزه تملک ملک اصل بر ممنوعیت و عدم حق تمتع اتباع خارجی در تملک املاک می باشد مگر با شرایطی که قانون گذار مقرر کرده است

اتباع خارجی در ایران از کلیه حقوق مدنی برخوردار هستند مگر در چند مورد استثنایی. بر اساس قوانین ایران اصولاً خرید ملک توسط اتباع خارجی در ایران ممنوع است اما آیا از لحاظ قانونی اتباع خارجی راهی برای خرید ملک در ایران دارند؟

 

آنی مشاور در این نوشتار به بیان مستند قانونی ممنوعیت اتباع خارجی از تملک ملک در ایران، استثنائات آن و بررسی شرایط خرید ملک توسط اتباع خارجی در ایران پرداخته است.

 

خرید ملک توسط اتباع خارجی

با توجه به ممنوعیت خرید اموال غیرمنقول برای اتباع خارجی ، بعضی از اتباع خارجی که برای اقامت در ایران به دلایلی مثل تحصیل یا اشتغال یا خدمات پزشکی نیاز به ملک دارند اقدام به خرید ملک به صورت قولنامه ای می کنند و یا با پرداخت مبلغ آن، ملک مزبور را به نام فرد ایرانی مورد اعتماد خود خریداری می کنند.

که این اقدامات مسلما مشکلاتی را برای تبعه خارجه ایجاد می کند زیرا در هر حال خرید ملک قولنامه‌ای اعتبار خرید با سند رسمی را ندارد.

 

مستند قانونی ممنوعیت اتباع خارجی از تملک ملک در ایران

۱-قانون راجع به تملک اموال غیر منقول اتباع خارجی

املاک از حیث کاربری به مسکونی، زراعی، صنعتی، تجاری و... تقسیم می شوند طبق قانون راجع به تملک اموال غیرمنقول اتباع خارجی مصوب ١۶/٣/١٣١٠ ، اتباع خارجی در ایران از تملک زمین های زراعی به نحو مطلق ممنوع هستند.

 

۲-قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی

براساس تبصره ماده ٢ قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی مصوب ١٣٨٠، تملک هر نوع زمین به هر میزان بنام سرمایه گذاری خارجی در چارچوب این قانون مجاز نمی باشد.

 

۳-قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران

بر اساس تبصره ١ ماده ٢۴ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران ، اجاره زمین به اتباع خارجی مجاز و فروش آن مطلقا ممنوع است.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

حقوق اتباع خارجه در ایران

بر اساس ماده ۹۶۱ قانون مدنی اتباع خارجه در ایران از کلیه حقوق مدنی متمتع هستند جز در چند مورد خاص که در قوانین به آنها تصریح شده است.

به عنوان مثال از حقوقی که قانون آن را صراحتا منحصر به اتباع ایران نموده و یا آن را صراحتا از اتباع خارجه سلب کرده است، محروم هستند.

یکی از این حقوق در حوزه تملک ملک است که اصل بر ممنوعیت و عدم حق تمتع اتباع خارجه در تملک املاک می باشد مگر با شرایطی که قانون گذار مقرر کرده است.

شرایط تملک مال غیر منقول اتباع خارجه در ایران

۱- خارجیانی که پروانه اقامت دائمی ندارند

خارجیانی که پروانه اقامت دائم ندارند و قصد خرید ملک در ایران را دارند باید مدارک خود را طی اظهارنامه ای به یکی از سفارتخانه های ایران در خارج یا به استانداری محل وقوع ملک تقدیم کنند.

 

مدارک لازم برای خرید ملک در ایران

  1. ‌نام و نام خانوادگی و شغل متقاضی
  2. تابعیت فعلی و تابعیت اصلی
  3. سن، وضعیت تأهل
  4. تابعیت فعلی همسر متقاضی و تابعیت وی قبل از ازدواج
  5. در صورت داشتن اولاد تعداد، جنسیت و سن هر یک
  6. ‌محل اقامت دایمی متقاضی.
  7. ‌تصویر اسناد مالکیت و نشانی محل وقوع ملک.
  8. تصویر اوراق گذرنامه متقاضی.

 

۲-خارجیانی که پروانه اقامت دائمی دارند

اتباع خارجی که در ایران ساکن بوده و دارای اقامت دائم هستند و می خواهند ملکی را برای سکونت یا صنعت یا کسب و کار خود تملک کنند باید اظهارنامه ای شامل اطلاعات و مشخصات ذیل را تنظیم و به اداره ثبت محل وقوع ملک مورد نظر تقدیم کنند‌.

  1. نام ونام خانوادگی
  2. تابعیت فعلی و در صورت تغییر، تابعیت اصلی
  3. سن
  4.  وضعیت تأهل و هرگاه تقاضا کننده مرد باشد تابعیت زن او قبل از ازدواج
  5.  در صورت داشتن اولاد جنسیت سن و تعداد آنها.
  6. تاریخ ورود به ایران، مدت اقامت، نقاط مختلفی که درآنجاها سکونت داشته
  7.  تعیین شغل قبلی و شغل فعلی.
  8. محل اقامت دائمی.
  9.  نوع و مشخصات و مساحت و شماره پلاک و ثبت و محل وقوع ملک.

 

علاوه بر شرایط مذکور تبعه خارجی باید تعهدی مبنی بر اینکه هرگاه تقاضا کننده بخواهد محل اقامت دائمی خود را بخارج از ایران انتقال دهد باید ملک مورد تقاضای استملاک را حداکثر تا ۶ ماه از تاریخ خروج ازایران به یکی از اتباع ایران یا خارجیانی که طبق مقررات اجاره استملاک تحصیل نموده اند انتقال دهد والا اداره ثبت مربوطه با اجازه اداره کل ثبت ، ملک را طبق مقررات مربوطه به مزایده املاک بیع شرطی از طریق مزایده بفروش رسانیده وجه آنرا پس از وضع هزینه ها و عوارض قانونی به مالک خواهد پرداخت.

 

نکاتی درباره تنظیم سند رسمی که دفاتر اسناد رسمی باید بدانند

در مورد شرایط خرید ملک توسط اتباع خارجی در ایران و شرایط تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی سردفتر باید به نکات زیر توجه کند:

۱- اتباع خارجی هنگام تنظیم سند رسمی باید مدرک ویزای معتبر و مجوز کار و فعالیت خود را به دفتر اسناد رسمی تقدیم کنند.

۲-برای احراز هویت اتباع خارجی دریافت گذرنامه (پاسپورت) الزامی می باشد.

۳- ثبت ملک بنام ورثه متقاضی در دفتر املاک منوط به رعایت مقررات آئین نامه و سپردن تعهد است.

۴- استعلام درباره تعیین اینکه متقاضی و یا افراد خانواده او از اولاد و عیال و پدر و مادر که تحت تکفل وی هستند و با وی در یک محل سکونت و یا در کسب و صنعت شرکت دارند ملک دیگری در ایران غیر از آنچه که مورد تقاضا است دارا می باشند یا نه و یا اگر ملک دیگری دارند نوع و مشخصات و محل آن باید تعیین شود.

۵- اخذ گواهی دائر بر نداشتن پیشینه کیفری که متضمن محرومیت از جمیع یا بعضی حقوق اجتماعی باشد.

۶- دریافت رونوشت پروانه اقامت دائم که عکس متقاضی در آن الصاق و گواهی شده باشد.

 

توصیه می کنیم نوشتار شکایت علیه دفترخانه اسناد رسمی و سردفتر متخلف را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (4)

رسول رضایی

5 ماه پیش
پاسخ

سلام من افغانستانی هستم یک خونه خریدم باید چی کار کنم بابت سند راهنمای کنید لطفاً من کارت آمایش دارم

مدیر سایت

5 ماه پیش

برای دریافت مشاوره و رهنمودهای لازم در این باره ، بر روی سامانه آنی مشاور از طریق ثبت درخواست "مشاوره فوری" یا  "رزرو نوبت مشاوره"  اقدام به دریافت مشاوره کنید.

 

دولت حسین رحیمی

3 ماه پیش
پاسخ

سلام راهنمایی در مورد خرید ملک

مدیر سایت

3 ماه پیش

بر روی سامانه آنی مشاور از طریق ثبت درخواست "مشاوره فوری" اقدام به دریافت مشاوره از کارشناسان آنی مشاور بفرمایید.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب