آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

شرایط حکم به تخریب توسط کمیسیون ماده ۱۰۰

۱۵:۲۶ - ۱۸ دی ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 3012

۱۸

دی

در صورتی که مالک متخلف در مهلت مقرر اقدام به تخریب بنا نکند، شهرداری خود رأسا اقدام خواهد کرد و هزینه تخریب طبق مقررات آيين نامه اجرای وصول عوارض، از مالک دريافت خواهد شد

مطابق قوانین کشور مالکین املاک و اراضی، قبل از هر اقدام عمرانی مانند تفکیک اراضی و شروع ساختمان سازی مکلف به اخذ پروانه ساخت از شهرداری هستند.

 

بنابراین کسی که این پروانه را نداشته باشد و یا خلاف آن عمل کند، شهرداری از عملیات ساختمانی آن جلوگیری خواهد کرد. این جلوگیری در مواردی منجر به صدور حکم تخریب و ورود ضرر و زیان های هنگفتی به مالکان می شود.

 

برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی توصیه می کنیم قبل از شروع به هر گونه عملیات ساختمانی ابتدا با یک مشاور یا وکیل متخصص در حوزه املاک که از قوانین مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری هم اطلاعات حقوقی کافی دارد مشورت کنید تا از موارد الزامی دریافت مجوز و پروانه ساخت آگاه شده و در آینده متحمل ضرر و زیان های مالی و پرداخت جریمه های سنگین نشوید.

 

پیشنهاد ما دریافت مشاوره حقوقی تخصصی ملکی از مشاوران، کارشناسان و وکلای آنی مشاور است.

 

بنابراین بر اساس کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، مالکان اراضی و املاک واقع در محدوده خدماتی مکلف اند قبل از ساخت‌وساز از شهرداری‌ها پروانه ساختمانی بگیرند. شهردار‌ی‌ها هم موظف هستند از طریق مأموران خود از عملیات‌ ساختمانی بدون پروانه یا خلاف پروانه جلوگیری کنند و جلوی عملیات متخلفان را گرفته و آنها را برای رسیدگی به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع دهند.

 

احکام صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰

۱- حکم تخریب

اگر ساخت‌‌وساز بدون رعایت اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی باشد، کمیسیون موظف است حکم به تخریب بنا بدهد.

 

۲-حکم به پرداخت جریمه

اگر ساخت‌‌وساز بدون گرفتن مجوز از شهرداری باشد، ولی اصول فنی و بهداشتی شهرسازی در آن رعایت شده باشد، کمیسیون می‌‌تواند حکم به تخریب یا پرداخت جریمه صادر کند.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

شرایط صدور حکم به تخریب

هرگاه به دلیل ساخت و ساز بدون رعایت اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی یا ساخت و ساز بدون گرفتن مجوز از شهرداری، مالکی اقدام به ادامه تخلفات مزبور نمایند و گزارشات ماموران شهرداری حاکی از وقوع تخلف در ملک مزبور باشد، اگر پس از ارائه گزارشات کتبی ذینفع در مدت ۱۰ روزه، رأی کمیسیون جلوگیری از ادامه فعالیت ساخت و ساز باشد، این تصمیم توسط شهرداری به مالک ابلاغ می شود و مهلت مناسبی برای تخریب صادر می گردد که این مهلت نباید بیشتر از ۲ ماه باشد.

 

در صورتی که مالک متخلف در مهلت مقرر اقدام به تخریب بنا نکند، شهرداری خود رأسا اقدام خواهد کرد و هزینه تخریب طبق مقررات آيين نامه اجرای وصول عوارض، از مالک دريافت خواهد شد.

 

میزان جریمه بر چه اساسی تعیین می شود؟

اگر پس از بررسی تخلف و شرایط ملک، کمیسیون حکم به پرداخت جریمه صادر کند، میزان جریمه را با توجه به متراژ بنایی که بدون مجوز ساخته شده‌ است تعیین می کند. طوری که به ازای هر مترمربع بنای بدون مجوز، یک‌دهم ارزش معاملاتی ساختمان جریمه دریافت می‌‌شوددر نهایت پس از پرداخت جریمه شهرداری و عوارض قانونی، برگ پایان‌کار ساختمان صادر می‌شود.

 

مستفاد از رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری در مورد شرایط حکم به تخریب توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ در خصوص صدور دستور موقت مطالبی را بیان می کنیم.

 

صدور دستور موقت بر توقف عملیات اجرائی:

در مواردی که حکم تخریب توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری صادر می شود عملیات اجرایی متخلف تا تعیین تکلیف قطعی شکایت متوقف می شود.

 

در این موارد ضرورت و فوریت صدور دستور موقت محرز است. لذا به تجویز مواد ۳۴ و ۳۵ قانون تشکیلات و آئین دادرسی اخیرالتصویب دیوان عدالت اداری دستور موقت بر توقف عملیات اجرائی صرفاً در مورد احکام تخریب موضوع رای دستور موقت بر توقف عملیات اجرائی معترض عنه تا تعیین تکلیف قطعی شکایت صادر و اعلام می گردد.

 

این دستور تاثیری در اصل شکایت ندارد و در صورت رد شکایت یا صدور قرار اسقاط یا رد دادخواست اصلی لغو می گردد.

 

صدور حکم تخریب به موجب تبصره یک ماده صد قانون شهرداری ها منوط به احراز مغایرت بنای احداثی با اصول سه گانه فنی و شهرسازی و بهداشتی و ضرورت تخریب آن که به لحاظ فنی بودن موضوع مستلزم جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری متخصص در این فن است می باشد و شهرداری نیز موظف به جلوگیری از وقوع تخلف ساختمانی و ممانعت از تکمیل آن بوده که تعلل از انجام این وظیفه قانونی بنحو اعم باعث وقوع تخلفات ساختمانی و تکمیل آن شده است.

 

این رأی به تجویز ماده ۶۵ همین قانون ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری می باشد.

 

توصیه می کنیم نوشتار تخریب بنای احداثی بدون مجوز را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب