آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

بایسته های سازش در مراجع قضایی

۰۰:۵۰ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 2248

۲۳

خرداد

اثر سازش هم مانند حل و فصل اختلاف در دادگاه ها و مرجع داوری رفع اختلاف و حل و فصل آن می‌باشد و به عبارتی به دعوا خاتمه می‌دهد

مفهوم سازش ، اثر سازش در دعاوی ، مرجع درخواست سازش ، تفاوت سازش در دادگاه با سازش در خارج از دادگاه ، سازش قبل از اقامه دعوا ، سازش بعد از اقامه دعوا و بایسته های سازش در مراجع قضایی در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است.

مفهوم سازش

سازش در لغت به معنای صلح و آشتی خوش رفتاری و حصول توافق سازگاری و هماهنگی است سازش نامه هم به معنای نوشته ای است مبنی بر صلح و آشتی و رفع کدورت و اختلاف.

سازش در اصطلاح حقوقی به معنای توافق و هماهنگی میان دو طرف دعواست که هم می‌تواند در دادگاه و هم در خارج از دادگاه با هدف پایان دادن به شکایت و دعوا صورت پذیرد.

اثر سازش در دعاوی

اثر سازش هم مانند حل و فصل اختلاف در دادگاه ها و مرجع داوری رفع اختلاف و حل و فصل آن می‌باشد و به عبارتی به دعوا خاتمه می‌دهد.

در امور کیفری سازش وجود ندارد مگر این که در قالب گذشت یا رضایت طرف دعوا باشد.

 

زمان درخواست سازش

گاهی اوقات طرفین دعوا قبل از اقامه دعوا و یا در جلسه دادگاه یا جلسه شورای حل اختلاف بنا به علاقه خود یا بنا به ترغیب قاضی تصمیم به سازش و توافق می‌گیرند.

سازش و توافق طرفین برای حل و فصل دعوا در هر مرحله‌ای از دادرسی می تواند اتفاق بیفتد چه دعوا در دادگاه بدوی مطرح باشد و چه در شورای حل اختلاف.

 

دادگاه یا شورای حل اختلاف، سازش و توافق طرفین برای حل اختلاف را صورتجلسه نموده و به امضاء طرفین می رساند.

این سازش نامه ، به شکل رای از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف صادر می‌شود که به آن اصطلاحاً گزارش اصلاحی می گویند.

گزارش اصلاحی در واقع همان سازش نامه طرفین است.

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

تفاوت سازش در دادگاه با سازش در خارج از دادگاه

تنها تفاوتی که این سازش نامه (گزارش اصلاحی) و سازش نامه های بیرون از دادگاه دارد این است که چون در حضور قاضی و در مرجع قضایی انجام شده ، رسمیت دارد و چون به شکل دادنامه صادر می شود می توان اجرای مفاد آن را از طریق اجرای احکام دادگاه یا شورای حل اختلاف درخواست نمود.

 

به جز این دو ویژگی سازش نامه ای که در دادگاه امضا شود با سازش نامه های بیرون از دادگاه تفاوتی ندارد.

بنابراین موجبی ندارد که طرفین در جریان سازش در مرجع قضایی بخواهند از اصول و موازین قانونی عدول کنند.

حتی سازش نامه ای که در مرجع قضایی تنظیم و امضا می شود باید شرایط ماده ۱۹۰ قانون مدنی یعنی اهلیت و رضایت طرفین، مشروع و قانونی بودن را داشته باشد.

سازش حتی وقتی در دادگاه یا شورای حل اختلاف انجام می شود باز هم یک قرارداد و توافق است.

 

سازش قبل از اقامه دعوا

ممکن است یکی از طرفین برای حل اختلاف موجود از دادگاه تقاضای وساطت برای سازش را داشته باشد در این صورت دادگاه بر اساس درخواست سازش ،طرفین اختلاف را برای سازش به دادگاه دعوت می کند این درخواست باید به طور کتبی ارائه شود و در دفتر ثبت دادخواست های دفتر کل ثبت می شود.

سازش پس از اقامه دعوا

درخواست سازش ممکن است پس از طرح دعوا در دادگاه و حتی در جریان رسیدگی دادگاه صورت گیرد توجه داشته باشید که در تمام مراحل دادرسی امکان درخواست سازش وجود دارد حتی اگر دعوا در مرحله تجدیدنظر یا فرجام خواهی باشد.

 

توصیه می شود قبل از هر اقدامی در خصوص سازش ابتدا با یک مشاور حقوقی متخصص در این حوزه مشاوره داشته باشید و بدون واهمه از موقعیت دادگاه یا شورای حل اختلاف ، هر چیزی که خلاف رضایت و توافقتان هست را قبول و امضا نکنید.

 

توصیه می کنیم نوشتار ابطال گزارش اصلاحی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان حقوقی و وکلای متخصص فعال در سامانه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب