برای نخستین بار در ایران "تنظیم خودکار اظهارنامه قضایی" با کمترین هزینه در کوتاه‌ترین زمان در سامانه آنی‌مشاور

آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکات حقوقی در دعوای مطالبه وجه بابت حواله بانکی

۲۲:۴۸ - ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

  • 0
  • 0
  • 120

۳۱

شهریور

در دعوای مطالبه وجه بابت حواله بانکی در صورت تایید ادعای خواهان دادگاه بانک را به واریز وجه و پرداخت خسارات محکوم می کند

ماهیت حقوقی حواله بانکی چیست؟

حواله بانکی نوعی از قرارداد است که در آن شخصی (حواله‌دهنده) به بانک یا مؤسسه مالی دستور می‌دهد که مبلغ مشخصی را از حسابش به حساب شخص دیگری (ذینفع) واریز کند.

 

طرفین دعوا

طرف این دعوا ممکن است حواله‌دهنده یعنی کسی که وجه را به بانک تحویل داده و دستور انتقال را صادر کرده است ، ذینفع یعنی کسی که باید وجه به حساب او منتقل شود ، بانک یا موسسه مالی یعنی واسطه‌ای که انتقال وجه را انجام می‌دهد.

این دعوا ممکن است بین هر کدام از این طرفین (حواله‌دهنده، ذینفع، و بانک) رخ دهد.

مسئولیت بانک

بانک موظف است که پس از دریافت دستور حواله ، مبلغ  را به موقع به حساب ذینفع واریز کند. اگر بانک  به این وظیفه عمل نکند یا در انجام آن اشتباهی کند، مسئول پرداخت خسارت خواهد بود.

 

البته بانک هم برای دفاع از خود می تواند ادعا کند که دستور حواله ناقص یا اشتباه بوده است و مدارک آن را ارائه دهد ، حواله‌دهنده نیز باید مدارک کافی برای اثبات درست بودن دستور را ارائه نماید.

 

توجه داشته باشید که اختلالات بانکی پیش آمده همیشه ناشی از تخلف و اشتباه کارمند بانک نیست و ممکن است در نتیجه تاخیرهای سیستمی یا مشکلات پیش آمده در شبکه بانکی رخ داده باشد پس برای طرح دعاوی بانکی عجله نکنید بعد از دریافت مشاوره حقوقی از وکلا و مشاوران حقوقی آنی مشاور می توانید لزوم یا عدم لزوم طرح دعوا را تشخیص داده و آگاهانه تصمیم بگیرید.

 

اثبات انتقال وجه به حساب ذی نفع

برای طرح دعوای مطالبه وجه بابت حواله بانکی خواهان (حواله‌دهنده) باید اثبات کند که وجه توسط بانک منتقل شده است.

ذی نفع نیز برای دفاع از خود باید ثابت کند که وجهی از طرف خواهان به حساب او واریز نشده یا به حساب اشتباهی واریز شده است. در کل در دعاوی بانکی اثبات ادعا و دفاع پیچیدگی خاصی ندارد زیرا اسناد و مدارک بانکی در اغلب موارد به درستی در سیستم های بانکی ثبت می شوند و انکار یا رد آنها عملا غیر ممکن است . سندهای بانکی از جمله رسید حواله، مکاتبات الکترونیکی و سایر مدارک مرتبط با تراکنش های بانکی با درخواست ذی نفع و تایید مراجع قضایی به عنوان مدارک اثباتی به راحتی در دسترس طرفین دعوا قرار می گیرند.

 

مطالبه خسارت از بانک

مقررات بانک مرکزی بر انجام عملیات حواله بانکی حاکم است اگر بانکی بر خلاف مقررات مزبور عمل کند مسلما با ضمانت اجرای قانونی مواجه خواهد شد.

 

در خصوص موضوع این نوشتار در صورتی که وجه حواله به موقع به حساب ذینفع واریز نشود یا به دلیل اشتباه بانک واریز به حساب اشتباهی انجام شود ، ذینفع یا حواله‌دهنده می‌توانند علاوه بر مطالبه اصل وجه، دعوای مطالبه خسارت تأخیر یا خسارت ناشی از اشتباه در واریز را علیه بانک مطرح کنند.

 

در دعوای مطالبه وجه بابت حواله بانکی در صورت تایید ادعای خواهان دادگاه بانک را به واریز وجه و پرداخت خسارات محکوم می کند. در این دعاوی معمولا کارمند خاطی به مجازات انتظامی و اداری نیز محکوم می شود.

 

توصیه ما اینست که تمام سندهای بانکی مانند برگه های فیش واریزی را حتی پس از پایان عملیات بانکی نزد خود نگه دارید تا در دعاوی بانکی احتمالی بتوانید مدرکی برای ادعای خود داشته باشید.

مراجع صالح برای رسیدگی به دعاوی بانکی

دعاوی مربوط به حواله‌های بانکی با توجه به میزان مبلغ مطالبه شده معمولاً در محاکم حقوقی یا در برخی موارد در شورای حل اختلاف مطرح می‌شوند. همچنین در صورت وجود تقلب یا تخلف بانکی، پرونده به دادسراهای کیفری ارجاع داده می‌شود.

 

برای طرح دعوای مطالبه وجه بابت حواله بانکی به چه دادگاهی مراجعه کنیم ؟

بر اساس قواعد مربوط به صلاحیت محلی دادگاه ها برای طرح این دعوا ، خواهان سه انتخاب دارد و می‌تواند به دادگاه محل وقوع عقد یا قرارداد یعنی محل صدور حواله، یا به دادگاه محل انجام تعهد، یعنی محل استقرار بانک محال علیه و یا با توجه به قاعده عمومی صلاحیت نسبی به دادگاه محل اقامت خوانده مراجعه کند.

 

نتیجه‌گیری

برای طرح دعوای مطالبه وجه بابت حواله بانکی نیاز به ارائه اسناد و مدارکی همچون رسیدهای بانکی و مکاتبات الکترونیکی است همچنین پیش از طرح دعاوی بانکی اطلاع از مسئولیت‌های بانک و حقوق صاحب حساب به عنوان حواله‌دهنده یا ذینفع کمک می‌کند تا به درستی از حقوق خود دفاع کنید برای آگاهی از قوانین بانکی توصیه ما دریافت مشاوره از کارشناسان بانکی و مشاوران و وکلای متخصص آنی مشاور می باشد.

 

شما عزیزان می‌توانید برای وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست ، تنظیم اظهارنامه آنلاین و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 با ما تماس بگیرید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق پیوند زیر برای شما فراهم می‌باشد.

 

http://animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب