آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

شیوه جدید پیگیری قانونی دریافت مبلغ چک برگشتی

۰۶:۱۶ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰

  • 2
  • 0
  • 5060

۱۷

آبان

شیوه جدید پیگیری قانونی برای دریافت مبلغ چک برگشتی به ترتیب زیر است: ۱- دارنده چک برگشتی در ابتدا به بانک مراجعه می‌کند و اگر چک، موجودی نداشته باشد از بانک، تقاضای صدور گواهی‌نامه عدم‌پرداخت می نماید.

برابر قانون جدید صدور چک  اعتبار بیشتری به چک داده شده و ضمانت اجرای آن قوی تر شده است.

فرایند طولانی قضایی برای مطالبه وجه چک نسبت به سه گروه از چک ها کوتاه شده است:

  1. چک هایی که در متن آن ضمانتی بودن چک نوشته نشده است.
  2.  چک هایی که در متن آن مشروط بودن چک نوشته نشده است.
  3. چکهایی که به دلیل قانونی با مسدودی حساب مواجه نشده اند.

شیوه جدید پیگیری قانونی برای دریافت مبلغ چک برگشتی به ترتیب زیر است:

۱- دارنده چک برگشتی در ابتدا به بانک مراجعه می‌کند و اگر چک، موجودی نداشته باشد از بانک، تقاضای صدور گواهی‌نامه عدم‌پرداخت می نماید.

 

۲- بانک با دریافت و ملاحظه اصل چک و پس از انطباق مشخصات آن با مشخصات مندرج در سامانه صیاد ، اقدام به ثبت آنی اطلاعات چک در سامانه چک‌های برگشتی بانک مرکزی و درج «کدرهگیری» بر روی گواهی‌نامه مذکور آن می‌کند و گواهینامه عدم پرداخت چک را به دارنده چک، تحویل می دهد.

 در جریان باشید:

با بخشنامه‌ای که بانک مرکزی در تاریخ ۲۸اسفندماه سال ۱۳۹۷ صادر کرد، دستور درج کدرهگیری در همه گواهی‌نامه‌های عدم پرداخت چک‌ برگشتی، به تمامی بانک‌های کشور ابلاغ شد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار درباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

 

۳- دارنده چک با در دست داشتن اصل چک و اصل گواهینامه عدم پرداخت، به دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضائیه رفته و درخواست صدور اجراییه برای دریافت وجه چک را در آنجا ثبت می‌کند.

 

۴- قاضی اجرای احکام، ظاهر و مشخصات چک و گواهینامه عدم پرداخت چک را بررسی می‌کند.

اگر سه شرط قانونی برای صدور اجراییه در ظاهر چک رعایت شده باشد اجرای احکام دادگاه اقدام به صدور اجرائیه می‌کند.

 

۵- از لحظه صدور اجرائیه، ۱۰ روز به صادرکننده چک برگشتی مهلت داده می‌شود که بدهی خود بابت وجه چک را پرداخت کند.

 

۶- اگر صادرکننده چک، در مدت قانونی ۱۰ روزه اقدام به پرداخت مبلغ چک ننماید از طریق قانون «نحوه اجرای محکومیت‌های مالی» و قانون اجرای احکام مدنی با صادرکننده چک برگشتی، برخورد می‌شود.

 

یعنی احتمال بازداشت صادرکننده چک بابت عدم پرداخت بدهی وجود داردبرای شناسایی و بازداشت اموال صادرکننده چک نیز اقدام می شود.

 

بنابراین تمامی فرآیندهای صدور، دریافت و انتقال چک باید در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت شوند در غیر این صورت چک قابلیت نقد شدن را نخواهد داشت.

 

توصیه می کنیم نوشتار مجازات چک برگشتی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (2)

اسمعیل خسروی

1 سال پیش
پاسخ

با سلام بانکملی چک را برای من برگشت زد و گواهی عدم پرداخت را بمن داد ولی کد رهگیری نداد.در ضمن استعلام می کنم در سیستم بانک مرکزی هنوز وضعیت صادر کننده چک سفید است و گویا برگشتی چک او در بانک مرکزی ثبت نشده است.لطفا راهنمایی کنید.

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. باید از طریق مراجعه به شعبه ای که چک را برگشت زده پیگیری کنید تا کد رهگیری را به گواهی عدم پرداخت اختصاص دهد.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب