آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

پنج نکته مهم کاربردی درباره خرید خودرو دست دوم

۰۰:۰۶ - ۰۲ شهریور ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 1470

۰۲

شهریور

هم برای فروشندگان و هم برای خریداران خودرو آگاهی از نکات حقوقی مربوط به قرارداد خرید و فروش خودرو لازم است، با آگاهی از قوانین، اصول و مقررات مربوط به چگونگی تنظیم قرارداد به راحتی می‌توان از سوءاستفاده طرفین قرارداد و کلاهبرداری جلوگیری کرد

هم برای فروشندگان و هم برای خریداران خودرو آگاهی از نکات حقوقی مربوط به قرارداد خرید و فروش خودرو لازم است، با آگاهی از قوانین، اصول و مقررات مربوط به چگونگی تنظیم قرارداد به راحتی می‌توان از سوءاستفاده طرفین قرارداد و کلاهبرداری جلوگیری کرد.

بنابر این توصیه می شود مخصوصا در مورد خرید و فروش خودرو دست دوم حتماً با یک مشاورمتخصص حقوقی و وکیل قراردادها که به امور معاملات خودرو آگاهی و تسلط دارد مراجعه کنید.

خرید خودرو از جای معتبر

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید خرید خودرو از جای معتبر است یعنی حتماً خودرو را از نمایشگاه اتومبیل که پروانه کسب از اتحادیه مربوطه را دارد بخرید.

بررسی صحت مدارک خودرو

بعد از انتخاب جای مطمئن و معتبر برای خرید و فروش خودروی دست دوم و پیدا کردن خودروی مورد نظر لازم است از صحت مدارک خودروی مزبور اطمینان حاصل کنید و مدارک شناسایی فروشنده را با مشخصات درج شده در شاسی و موتور خودرو تطبیق دهید. صحت کارت خودرو، اصل سند خودرو، برگ معاینه فنی، بیمه و برگه پرداخت عوارض شهرداری را حتماً  بررسی کنید.

 

استعلام از مرکز تعویض پلاک

مرحله بعدی استعلام از مرکز تعویض پلاک است با استعلام از مرکز تعویض پلاک و بررسی خلافی خودرو می توانید از وضعیت خلافی مطمئن شوید و اگر شکایتی در مورد خودرو وجود داشته حتماً از حل و فصل آن مطمئن شوید تا بعداً مشکلی برای شما پیش نیاید.

وضعیت حقوقی فروشنده خودرو را هم بررسی نمایید و مطمئن شوید که به دلایل قضایی خودرو توقیف نشده باشد و فروشنده برای انتقال اموالش صلاحیت داشته باشد و به عبارتی ممنوع از معامله نباشد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

 

نکاتی که باید قبل از امضای قرارداد خرید و فروش خودرو به آن توجه کرد

حتماً قبل از امضای قرارداد در مورد مسائلی مثل قیمت خودرو، نحوه پرداخت، زمان و مکان و نحوه تحویل خودرو و... با طرف قرارداد به توافق برسید.

  • جزئیات ظاهری خودرو را در قرارداد قید کنید
  • تاریخ تعویض پلاک را تعیین نمایید
  • امکان فسخ قرارداد و شرایط هر دو طرف برای فسخ را قید کنید و میزان خسارت در صورت فسخ قرارداد را مشخص نمایید

تا حد امکان از خرید وکالتی خودرو خودداری کنید زیرا در این موارد امکان کلاهبرداری وجود دارد همچنین با فوت یکی از طرفین چنین وکالتی باطل می شود و برای دریافت سند خودرو باید ناچار به ورثه مراجعه کنید مسلما مشکلاتی در این راه پیش می آید لذا بهتر است خودرو را از مالک اصلی خریداری کنید.

 

قانون جدید نحوه انتقال مالکیت خودرو

مطابق قانون جدید برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت شناخته می شود.

دادستان کل کشور در شهریور ۱۴۰۰ در خصوص برگ سبز خودرو چنین مقرر کرد:

برگ سبز خودرو سند مالکیت است و مراجعه اشخاص به دفتر اسناد رسمی برای تنظیم سند رسمی خودرو الزامی نیست مگر اینکه طرفین در این خصوص توافق به مراجعه به دفتر اسناد رسمی نمایند.

 

پس از انعقاد قرارداد انتقال خودرو که برای تعویض پلاک به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنید نیروی انتظامی قبل از تعویض پلاک، اصالت خودرو مورد معامله را بررسی و طرفین معامله را احراز هویت می کند و در صورتی که تمام مراحل قانونی به درستی طی شده باشد برگ سبز خودرو را به نام مالک جدید صادر می کند و این برگه به عنوان سند مالکیت خودرو شناخته می‌شود.

در این بخش به بیان خلاصه ای از نکات کاربردی درباره خرید خودرو دست دوم می پردازیم.

 

پنج نکته مهم کاربردی درباره خرید خودرو دست دوم

۱- اطمینان حاصل کنید که فروشنده خودرو، رسماً و قانوناً مالک خودرو و یا وکیل تام الاختیار مالک برای فروش آن کس باشد و اجازه دریافت وجه ناشی از فروش خودرو را نیز دارد.

۲- اطمینان حاصل کنید که فروشنده خودرو، ممنوع المعامله نیست.

۳- اطمینان حاصل کنید که خودرو مورد معامله، بازداشت و توقیف نمی باشد

۴- از خرید بصورت وکالتی خودداری کنید بهتر است خرید را بصورت انتقال قطعی و با تعویض پلاک خودرو انجام دهید.

۵- برای اطمینان از شرایط فنی خودرو  (وضعیت موتور و رنگ و اتاق و شاسی و....) از نظر کارشناسان رسمی دادگستری یا نظر کارشناسی که مورد اطمینان شما هست بهره بگیرید.

 

توصیه می کنیم نوشتار مطالبه خسارت رنگ شدی خودرو را نیز مطالعه بفرمایید.

 

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب