آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

عدم ضرورت ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی

۱۸:۳۲ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 1638

۲۷

خرداد

در این نوشتار عدم ضرورت ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی بر اساس متن نامه دادستان کل کشور به دادستان های عمومی و انقلاب و آثار و نتایج آن می پردازیم. دادستان کل کشور طی نامه‌ای به دادستان های عمومی و انقلاب سراسر کشور اعلام کرد:

در این نوشتار عدم ضرورت ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی بر اساس متن نامه دادستان کل کشور به دادستان های عمومی و انقلاب و آثار و نتایج آن می پردازیم.

دادستان کل کشور طی نامه‌ای به دادستان های عمومی و انقلاب سراسر کشور اعلام کرد:

تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی ضرورتی ندارد. بنابر این بخشنامه‌، از این پس برگ سبز صادره از طرف نیروی انتظامی سند رسمی خودرو محسوب می‌شود و دیگر لازم نیست خریداران و فروشندگان خودرو برای تنظیم سند خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

 

متن نامه دادستان کل کشور در مورد عدم ضرورت ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی:

حسب گزارش‌های واصله و استعلامات برخی از دادستان‌ها در خصوص مناقشه بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (کانون سردفتران) و نیروی انتظامی در خصوص الزامی یا غیرالزامی بودن معاملات ثبت خودرو در اسناد رسمی، به اطلاع می‌رساند:

بندهای 2 و 3 بخشنامه شماره 94/137204 مورخ 27/8/1394 صادره از سازمان ثبت اسناد و املاک که مضموناً حاکی از ضرورت مراجعه طرفین معامله برای ثبت معاملات خودرو به دفاتر اسناد رسمی بود، با صدور دادنامه شماره 1863 مورخه 2/12/1399 هیئت محترم دیوان عدالت مستنداً به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال گردیده و در تاریخ 10/1/1400 به شماره 9804185 در روزنامه رسمی ثبت و ابلاغ شده است.

 

از آنجایی که برابر مواد مختلف قانون مذکور از جمله تبصره ماده 14 و مواد 34، 35 و 37 و خصوصا مواد 43 و 45 آرای شعب دیوان عدالت اداری و به ویژه هیئت عمومی در موارد مشابه برای تمامی دستگاه‌های اداری لازم‌الاجرا بوده و برای مستکفین مجازات در نظر گرفته شده است، لذا مستفاد قطعی از دادنامه مذکور و قوانین مربوط، تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقال خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفتر اسناد نمی‌باشد مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند.

 

با توجه به وجود اختلافاتی که در خصوص ثبت سند خودرو میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نیروی انتظامی وجود داشت این موضوع مورد تحقیق و بررسی توسط مسئولین و مقامات قرار گرفته و در نهایت این اختلاف در شهریور ۱۴۰۰ در رای جدید دیوان عدالت اداری حل و فصل شد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

 

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

مبنای صدور رای جدید دیوان عدالت اداری در مورد ثبت سند خودرو

مبنای صدور رای مزبور جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه برای متعاملین خودرو و جلوگیری از طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی در دادگاه هاست.

با توجه به اینکه رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگ سبز صادره از نیروی انتظامی را سند عادی معرفی کرده بود این امر باعث عدم اطمینان مردم به اعتبار برگ سبز خودرو و در نتیجه افزایش دعوا و اختلاف در مورد تنظیم سند مالکیت در دفاتر اسناد رسمی شده بود.

 

حدود ۷۹ هزار پرونده در سال اخیر در مراجع دادگستری در این باره به جریان افتاده بودمسائلی که در فوق بیان شد عاملی برای صدور رای مزبور توسط دیوان عدالت اداری می باشد.

 

لازم به ذکر است که بر اساس گفته های رئیس دیوان عدالت اداری کشور برگ سبزی که توسط پلیس ارائه می شود سند رسمی مالکیت محسوب می گردد در نتیجه مسلم است که ازین پس شاهد نتایج مطلوبی در این حوزه  خواهیم بود.

 

برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت خودرو شناخته می شود و انجام این کار به وسیله ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع و قانونی می باشد البته اگر معامله کنندگان خودرو به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی جهت تنظیم سند مالکیت توافق کنند انجام این کار هم مانع قانونی نخواهد داشت.

 

بنابراین بر سر این موضوع که:

آیا تنظیم سند رسمی مالکیت خودرو در دفاتر اسناد رسمی ضرورت دارد یا خیر؟

و آیا برگ سبز صادره از نیروی انتظامی سند رسمی است یا سند عادی؟

اختلافاتی وجود داشته که با صدور رای جدید دیوان عدالت اداری در این خصوص رویه ثابتی به وجود آمده است و از طرح دعاوی در محاکم دادگستری و صرف هزینه و وقت برای فروشندگان و خریداران خودرو جلوگیری شده است لذا ازین پس شاهد کاهش مشکلات حقوقی در خصوص معاملات خودرو خواهیم بود.

 

توصیه می کنیم نوشتار خرید و فروش خودرو دست دوم  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب