آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

الزامات ثبت اظهارنامه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

۰۱:۴۲ - ۱۳ مهر ۱۴۰۰

  • 2
  • 1
  • 3177

۱۳

مهر

اظهارنامه رسمی از جنبه احراز هویت طرفین آن و از جمله ارزش استنادی متن و محتوای آن و از جهت مرجعی که آن را ابلاغ می‌کند (قوه قضاییه) با هر گونه مکاتبه دیگری، تفاوت دارد.

تعریف اظهارنامه رسمی، تفاوت اظهارنامه رسمی با نامه و روش‌های دیگر، روش و فرایند ابلاغ اظهارنامه رسمی توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و به طور کلی الزامات ثبت اظهارنامه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است.

 

در نوشتارهای پیش از این اشاره کردیم که آنی مشاور بنا دارد چگونگی دریافت خدمات قضایی و انجام امور قضایی از طریق دفاتر الکترونیک قضایی را برای مشتریان آنی‌مشاور و اشخاصی که نیاز به چنین اطلاعاتی دارند به گونه‌ای کوتاه و کاربردی شرح دهد.

 

در این نوشتار می‌خواهیم بایسته‌ها و الزامات مرتبط با ثبت اظهارنامه رسمی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را برای مشتریان محترم آنی مشاور و همچنین برای بازدیدکنندگان گرانقدر سایت آنی مشاور بیان کنیم.

ابتدا مختصری درباره اظهارنامه رسمی و مفهوم و تعریف آن بیان می کنیم.

 

تعریف اظهارنامه رسمی

اظهارنامه رسمی یک نامه و نوشته‌ قانونی به شمار می رود که از طریق قوه قضائیه به طرف مقابل، ابلاغ می شود.

ما به روشهای مختلف می‌توانیم حرف و سخنمان خطاب به طرف مقابل را به او اطلاع دهیم از جمله با نامه، ایمیل، پیامک، واتساپ، تلگرام و...

اظهارنامه رسمی نیز یکی از روش‌های ابلاغ سخن و درخواست به طرف مقابل است.

 

تفاوت اظهارنامه رسمی با نامه و روش‌های دیگر

تفاوت اظهارنامه رسمی با نامه و روش‌های دیگر دو ویژگی بسیار مهم دارد:

 

ویژگی مهم اول آن است که هر حرف و درخواستی که از طریق اظهارنامه رسمی به طرف مقابل ابلاغ می‌شود غیرقابل کتمان و انکار است، یعنی طرف مقابل نمی‌تواند بگوید از متن درخواست و تاریخ صدور و دریافت اظهارنامه رسمی، بی‌اطلاع بوده است زیرا:

اظهارنامه رسمی از طریق سامانه الکترونیک قضایی یا بوسیله پستی به طرف مقابل ابلاغ شده و رسید ،دریافت می گردد.

 

ویژگی مهم دوم آن است که در هنگام طرح دعوا نزد شورای حل اختلاف یا دادگاه یا دادسرا یا اجرای احکام و... اظهارنامه رسمی، ارزش استنادی بالایی دارد و با آن همانند یک نامه عادی یا یک ایمیل یا یک پیامک برخورد نمی‌شود بلکه به آن اهمیت، داده شده و درباره ارزش استنادی آن، اختلاف چندانی مطرح نمی‌شود.

 

زیرا هنگام ابلاغ اظهارنامه رسمی بوسیله قوه قضاییه، هویت اظهارکننده و نشانی او احراز گردیده است و متن اظهارنامه نیز بصورت باز و کامل قابل مشاهده است و مخاطب اظهارنامه نمی‌تواند بگوید که از متن اظهارنامه رسمی ، آگاه نشده زیرا اظهارنامه رسمی به صورت باز و قابل مشاهده به او ابلاغ گردیده است.

 

از طرف دیگر ، اظهارشونده یا مخاطب اظهارنامه نیز در سامانه ثنا دارای نشانی مشخص بوده و بدین ترتیب هویت و چگونگی ابلاغ به او نیز کاملاً مستند است.

 

بنابراین ملاحظه می فرمایید که اظهارنامه رسمی از جنبه احراز هویت طرفین آن و از جمله ارزش استنادی متن و محتوای آن و از جهت مرجعی که آن را ابلاغ می‌کند (قوه قضاییه) با هر گونه مکاتبه دیگری، تفاوت دارد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

 

برابر ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی ، هر شخصی می‌تواند قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را بوسیله اظهارنامه رسمی از دیگری مطالبه نماید، مشروط بر اینکه موعد مطالبه آن حق فرا رسیده باشد.

 

اگر اظهارشونده یا مخاطب اظهارنامه به حقی که ابلاغ‌کننده اظهارنامه از او مطالبه کرده است اقرار و رضایت داشته باشد و به صورت داوطلبانه آن حق و درخواست را انجام دهد چه بسا که نیاز به طرح دعوا در دادگاه‌ها یا شورای حل اختلاف و‌ دادسرا و هزینه وکیل و هزینه دادرسی و...نباشد.

 

اما در اغلب موارد چنین نمی‌شود یعنی مخاطب اظهارنامه رسمی به دلایل گوناگونی به ادعاها و درخواست‌های اظهارکننده و مدعی ، تن نمی‌دهد و در نتیجه، کار به دادگاه یا شورای حل اختلاف یا داور و.... کشیده می‌شود.

 

در گذشته، اظهارنامه رسمی بصورت دستی و در کاربرگ (فرم) کاغذی ، تنظیم و ابلاغ می‌گردیدامروزه،مرجع صالح برای تنظیم و ارسال اظهارنامه رسمی، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‌باشند.

در حقیقت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از جهت ابلاغ اظهارنامه رسمی ، دفتر قوه قضاییه به شمار می‌روند.

 

با توجه به توضیحات مختصری که تقدیم شد اکنون نکاتی درباره روش و فرایند ابلاغ اظهارنامه رسمی توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‌پردازیم :

روش و فرایند ابلاغ اظهارنامه رسمی

۱- شخصی که قصد ابلاغ اظهارنامه رسمی را دارد بایستی پس از مراجعه به دفاتر الکترونیک خدمات قضایی، مشخصات هویتی و فردی خود و همچنین مشخصات فردی و هویتی مخاطب اظهارنامه و علاوه بر اینها موضوع و متن اظهارنامه، را به همراه داشته باشد.

 

۲- موارد یادشده در بالا را به کارشناس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارایه کند تا از جهت درست بودن اطلاعات و درست بودن متن اظهارنامه رسمی، مورد بررسی قرار گیرد.

 

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‌توانند از ثبت و ابلاغ اظهارنامه‌هایی که حاوی مطالب خلاف اخلاق و خارج از نزاکت باشند خودداری کنند.

 

باید دقت کنید که متن اظهارنامه تنظیمی شما خلاف نزاکت و خلاف ادب نباشد چرا که اولاً اگر در اظهارنامه به طرف مقابل توهین یا فحاشی کنید یا تهمت بزنید مرتکب جرم شده‌اید و طرف مقابل به استناد اظهارنامه ابلاغی شما می‌تواند علیه شما طرح دعوی کند ثانیاً اگر متن اظهارنامه رسمی در بردارنده موارد توهین‌آمیز و خلاف ادب و نزاکت باشد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از قبول و ثبت آن خودداری می‌کنند.

 

۳- در صورتی که مخاطب، قبلا در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد اظهارنامه ظرف ۴۸ ساعت، بصورت ابلاغ الکترونیکی بدست مخاطب می‌رسد در غیر اینصورت اظهارنامه در قالب نامه، توسط مامور ابلاغ به نشانی که خواهان در پرونده ذکر کرده است ارسال می‌گردد. ابلاغ اظهارنامه در این حالت، زمانبر، است.

لازم بذکر است که پاسخ به اظهارنامه رسمی ، اجباری نمی‌باشد.

 

 

توصیه می کنیم نوشتار انواع اظهارنامه مالیاتی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (2)

اشکان موسایی

4 ماه پیش
پاسخ

سلام. اگر در اظهار نامه ای برای الزام به انجام تعهدات به شهرداری بدهیم و در آن زمانی برای انجام تعهدات تعیین نکنیم ایا اظهار نامه باطل میباشد؟

مدیر سایت

4 ماه پیش

اظهارنامه اساسا دعوا شناخته نمی شود که اگر نادرست نوشته شود باطل باشد و ...

اظهارنامه ، یک اعلامیه رسمی به ظرف مقابل است برای یاداوری انجام تعهد یا هشدار به خودداری از انجام یک کار.

اگر انجام تعهدی را در اظهارنامه ، مظالبه کنید و برایش سررسید تعیین نکنید بلحاظ حقوقی به معنی آن است که طرف مقابل ، مخییر است آن را فورا انجام بدهد یا اینکه آن در زمان متعارف و معقولی انجام بدهد.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب