آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

تکلیف چک صیادی که در سامانه صیاد ثبت نشده چیست؟!

۲۳:۴۸ - ۰۹ آبان ۱۴۰۲

  • 0
  • 1
  • 335

۰۹

آبان

اگر چکی در سامانه صیاد ثبت نشده باشد مشمول قانون صدور چک نبوده و بانک‌ها مکلفند از پرداخت وجه آن خودداری کنند بنابراین اعتبار چک های صیادی منوط به ثبت آنها در سامانه صیاد است

در این نوشتار به بررسی وضعیت حقوقی چکی که در سامانه صیاد ثبت نشده و لزوم ثبت چک در سامانه صیاد و ضمانت اجرای عدم ثبت چک در سامانه صیاد می پردازیم.

 

با وجود الکترونیکی شدن بخش‌های مهمی از فرآیندهای مرتبط با چک در ایران اما هنوز در نهایت ما با برگه کاغذی چک نیز سر و کار داریم.

 

تا زمانی که استفاده از چک الکترونیکی بطور کامل پیاده‌سازی شود و برگه کاغذی چک از نظام بانکی‌ و معاملات در ایران برچیده شود فاصله داریم.

 

بنابراین درباره چک‌های صیادی موجود ما هنوز شاهد برگه کاغذی چک که در دست مردم گردش پیدا می‌کند نیز هستیم.

البته به گزارش برخی خبرنگاران سیاسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، ماده الحاقی ۵ به کل لایحه را تصویب کردند.  

طبق این مصوبه، بانک مرکزی مکلف است به گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که تا پایان سال سوم برنامه هفتم توسعه چک‌های کاغذی از نظام بانکی حذف شوند.در نتیجه بر اساس این مصوبه ، چک‌های بانکی از سال ۱۴۰۵ از نظام بانکی حذف خواهند شد.

 

چکی که در سامانه صیاد ثبت نشده؟

گاهی شاهد چک‌های صیادی صادره از دسته چک‌های بنفش رنگ صیادی هستیم که برگه کاغذی دارند اما صدور و دریافت آنها در سامانه صیاد ثبت نشده است.

چنین چک‌هایی از نظر قانون صدور چک، هیچ اعتباری به عنوان چک ندارند و در نتیجه بانک‌ها هیچ توجهی به آنها نمی‌کنند و اگر فردی با در دست داشتن آنها به بانک مراجعه کند بانک بدلیل عدم‌ ثبت آنها در سامانه صیاد ، هیچ ترتیب اثری به آنها نمی‌دهد.

 

این گروه از چک‌ها فقط در حد یک سند عادی ، قابلیت استفاده دارند.

 

به عبارت دیگر ، برگه‌های کاغذی دسته چک صیادی که صدور آن از سوی صادرکننده چک در سامانه صیاد به ثبت نرسیده است فقط یک سند عادی هستند نه چک.

 

سند عادی بودن این گروه از چک‌ها بدین معنی است که دارنده چنین چکی فقط از طریق مراجعه به دادگاه و با طرح دعوای مطالبه وجه و پس از اثبات ذیحق بودن خود می‌تواند صادرکننده چنین سندی را ملزم به پرداخت وجه سند کند.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار درباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

تاکید بر لزوم ثبت چک در سامانه صیاد

«کارسازی چک صیادی منوط به ثبت ، صدور ، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» همچنین افراد برای صدور چک مکلفند هویت دریافت‌کننده ، تاریخ و مبلغ چک را با ذکر شناسه چک در سامانه صیاد ثبت کنند.

در نتیجه اگر چکی در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، مشمول قانون صدور چک نبوده و بانک‌ها مکلفند از پرداخت وجه آن خودداری کنند. بنابراین اعتبار چک های صیادی منوط به ثبت آنها در سامانه صیاد است.

مهمترین اثر منفی چکی که در سامانه صیاد ثبت نشده این است که دریافت کننده آن از مزایای ویژه چک به عنوان یک سند تجاری لازم الاجرا محروم می شود و حتی نمی‌تواند علیه صادرکننده چک دعوای کیفری طرح کند.

 

بررسی ثبت چک در سامانه صیاد توسط دریافت کننده چک صیادی

وظیفه ثبت چک در سامانه صیاد بر عهده صادرکننده چک است و لازم است ذینفع یا دارنده چک در زمان وصول چک ، اطلاعات برگه چک را با سامانه صیاد تطبیق داده و آن را تایید کند و از ثبت چک در سامانه مطمئن شود.

نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که دریافت کننده چک باید در سامانه صیاد وارد شده و اطلاعات ثبتی صادرکننده را تایید نماید ، در غیر این صورت، چک او اعتبار ندارد برای اطمینان از این موضوع دریافت کننده چک به سامانه صیاد مراجعه کرده و اطلاعات ثبت شده توسط صادرکننده را بررسی و تایید می نماید.

 

ضمانت اجرای عدم ثبت چک در سامانه صیاد

به نظر می رسد عدم ثبت چک در سامانه صیاد باید با ضمانت اجراهایی همراه باشد اما در قانون صدور چک و قانون مجازات اسلامی چنین عملی جرم‌انگاری نشده است. با استناد به اصل قانونی بودن جرم و مجازات که بیان می کند هیچ عملی بدون بیان در قانون نمی‌تواند جرم باشد، می توان گفت که ثبت نکردن چک صیادی در سامانه صیاد عنوان مجرمانه ای نداشته و جرم نیست.

پس توصیه ما به شما این است که تا وقتی چک در سامانه صیاد ثبت نشده، از دریافت آن خودداری کنید.

 

همچنین نوشتار شیوه جدید پیگیری قانونی دریافت مبلغ چک برگشتی را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید. همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب