آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

تکالیف مهندس ناظر ساختمان

۰۰:۴۵ - ۱۷ فروردین ۱۴۰۲

  • 0
  • 1
  • 961

۱۷

فروردین

مهندس ناظر ساختمانی مکلف به نظارت مستمر بر عملیات ساختمان‌سازی و انطباق بنای احداثی با مفاد‌ نقشه و پروانه‌‌ ساختمانی و رعایت محاسبات فنی ساختمان است

هر تخلف ساختمانی و اغلب پرونده های کمیسیون ماده 100 شهرداری ، اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 شهرداری ، شکایت از رای کمیسیون ماده 100 شهرداری در دیوان عدالت اداری و دعاوی شهرداری ، ارتباط مستقیمی با عملکرد و فعالیت مهندس ناظر در ساختمان دارند.

 

آنی مشاور به همین بهانه و در ادامه نوشتارهای زنجیره ای خود درباره مسایل حقوقی و دعاوی شهرداری و کمیسیون‌های شهرداری در این نوشتار توضیحاتی درباره مسائل حقوقی ساخت‌وساز ، تکالیف مهندس ناظر ساختمان و ارتباط کاری آنها با پرونده ها و موضوعات شهرداری خدمتتان ارائه می دهد.

 

تکالیف مهندس ناظر ساختمان

مهندس ناظر ساختمانی مکلف به نظارت مستمر بر عملیات ساختمان‌سازی و انطباق بنای احداثی با مفاد‌ نقشه و پروانه‌‌ ساختمانی (جواز‌ ساخت)  و رعایت محاسبات فنی ساختمان است.

 

کوتاهی و قصور مهندس ناظر ساختمان ، می تواند منجر به وقوع و ادامه تخلفات ساختمانی و طرح پرونده تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری گردد.

 

برابر تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ، مهندسین ناظر ساختمانی مکلف به نظارت مستمر بر عملیات ساختمان‌سازی و انطباق بنای احداثی با مفاد نقشه و پروانه ساختمانی بوده و کوتاهی آنان قابل پیگیری است.

 

تعریف مهندس‌ناظر

مستند به مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان، مهندس ناظر شخص حقیقی یا حقوقی است که دارای پروانه اشتغال به کار در یکی از رشته های موضوع قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است که بر اجرای صحیح عملیات ساختمانی در حیطه صلاحیت مندرج در پروانه‌ی اشتغال خود نظارت می نمایند.

 

نظارت از چه زمانی شروع و چه زمانی خاتمه می یابد؟

نظارت مهندسان ناظر بر عملیات اجرای ساختمان نظارت مستمر می‌باشد که از زمان صدور پروانه ساختمان آغاز و با صدور گواهی پایانکار خاتمه می یابد.

 

عملیات ساختمانی

عملیات ساختمانی عبارت است از تخریب، خاکبرداری، خاکریزی، گودبرداری، حفاظت گودبرداری و پی سازی، بناهای موقت و دائم، توسعه، تعمیر اساسی و تقویت بنا، نماسازی، محوطه سازی و ساخت قطعات پیش‌ساخته در محل کارگاه ساختمانی،حفر چاه‌ها و مجاری آب و فاضلاب و سایر تاسیسات زیربنایی.

 

تعهدات مهندس ناظر

۱- اعمال نظارت مستمر در هنگام تخریب، گودبرداری و اجرای عملیات ساختمانی با نقشه های مصوب و پروانه ساختمانی صادره.

۲-ارائه گزارش به موقع از همه مراحل ساختمانی به شهرداری

۳-ارائه گزارش به موقع به شهرداری در صورت عدم رعایت مفاد پروانه و نقشه های مصوب و عدم رعایت مسائل ایمنی از سوی کارفرما (حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت)

۴_در صورت انصراف از ادامه نظارت ضمن ذکر علت و با ارائه گزارش کامل.

 

مهندسان ناظر باید:

گزارش پایان هر یک از مراحل اصلی کار خود را از جمله در موارد زیر به مرجع صدور پروانه ساختمان یعنی به شهرداری ارائه نمایند،

الف _پی سازی

ب_اجرای اسکلت

پ_سفت‌کاری

ت_نازک‌کاری

ث_ پایان کار

 

هرگاه مهندس ناظر در حین اجرای عملیات ساختمانی با تخلفی برخورد نمایند،باید مورد را به مرجع صدور پروانه ساختمان (شهرداری) و به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و یا دفاتر نمایندگی آن(حسب مورد) اعلام نمایند.

 

شهرداری و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان و همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز باید بر عملکرد سازنده و مهندس ناظر نظارت نمایند، در صورت بروز تخلف باید مراتب به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان گزارش گردد.

 

بنابراین مرجع قانونی رسیدگی به تخلف و قصور مهندس ناظر از انجام وظایفی که بر عهده دارد از جنبه انضباطی و فنی با سازمان نظام مهندسی استان استرسیدگی به دعوای خسارت ناشی از تخلفات مهندس ناظر نیز با دادگاه می باشد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با موضوع این نوشتارکه مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

قبل از صدور پروانه ، مهندس ناظر چه مدارکی را مهر و امضا می نماید؟

مهندسان ناظر ، مکلفند اطلاعات مندرج در شناسنامه فنی ساختمان را با پروانه ساختمان و نقشه‌های مصوب پیوست آن تطبیق داده و آن را مهر و امضا نمایند.

مستند به تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها مهندسان ناظر ساختمانی مکلفند نسبت به عملیات اجرایی ساختمان‌هایی که به مسئولیت آنها احداث می گردد از لحاظ انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه ها و محاسبات فنی پیوست آن،مستمرا نظارت کرده و در پایان کار، مطابقت ساختمان با پروانه و نقشه و محاسبات فنی را گواهی نمایند.

 

هرگاه مهندس ناظر بر خلاف واقع گواهی نماید و یا تخلف را به شهرداری اعلام نکند و موضوع منتهی به طرح در کمیسیون مندرج در تبصره ۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری و صدور رای جریمه یا تخریب ساختمان گردد شهرداری مکلف است تخلف مهندس ناظر را به شورای انتظامی سازمان نطام مهندسی ساختمان گزارش دهد.

 

مجازات تقصیر مهندس ناظر در انجام تکالیف

شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان در صورت ثبوت تقصیر مهندس ناظر برابر قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان حسب مورد با توجه به اهمیت موضوع:

۱_به شش ماه تا سه سال محرومیت از کار

۲_در صورتی که مجددا مرتکب تخلفی شود که منجر به صدور رای تخریب به وسیله کمیسیون ماده صد شهرداری گردد به حداکثر مجازات محکوم کند.

 

مراتب محکومیت از طرف شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان در پروانه اشتغال مهندس ناظر درج و در یکی از جراید کثیرالانتشار اعلام می گردد.

 

شهرداری ها مکلف هستند تا صدور رای محکومیت به محض آگاهی از تخلف مهندس ناظر و ارسال پرونده تخلف ساختمانی به کمیسیون ماده صد به مدت حداکثر شش ماه از دریافت گواهی امضاء مهندس ناظر مربوطه برای ساختمان، جهت پروانه ساختمان شهرداری خودداری نمایند.

 

توصیه می کنیم نوشتار نظارت شهرداری بر ساخت و ساز و جلوگیری از تخلفات ساختمانی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

برای آگاهی بیشتر از قوانین و مقررات شهرداری و مقررات ساخت و ساز و نکات حقوقی مرتبط با تخلفات ساختمانی و پرونده کمیسیون ماده 100 شهرداری و همچنین برای تنظیم لایحه اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 و لایحه دفاعیه کمیسیون ماده 100شهرداری آنی مشاور پیشنهاد می کند وارد سامانه آنی مشاور شوید و با کارشناسان حقوقی و مشاوران و وکلای متخصص در دعاوی شهرداری که بر روی سامانه آنی مشاور فعال هستند نوبت مشاوره بگیرید و مشورت کنید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی شهرداری یا مشاوره حقوقی دعاوی شهرداری یا مشاوره حقوقی کمیسیون ماده 100 شهرداری یا اعطای وکالت دعاوی شهرداری یا انعقاد قرارداد وکالت با وکیل پرونده کمیسیون ماده 100 یا سفارش تنظیم لایحه برای شهرداری و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب