آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

چند نکته مهم درباره تفکیک و افراز زمین های کشاورزی

۱۸:۱۳ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 6416

۰۷

مهر

افرادی که بدون مجوز جهاد کشاورزی اقدام به تغییر کاربری زمین زراعی و باغی کنند، پس از احراز شرایط، هر گونه ساخت و سازی قلع و قمع شده و اراضی مورد نظر با هزینه خود فرد به حالت زراعی و باغی بازگردانده خواهد شد 

زمین کشاورزی

زمین های قابل کشت و کار و اراضی کشاورزی، از جنبه کیفیت خاک و اهمیت در تولید غذای انسان و از جنبه حفظ محیط زیست ، جز مهمترین گنجینه های هر کشوری هستند.
 
کشاورزی یکی از موضوعات مهم و اساسی در هر جامعه ای است به همین دلیل ایجاد امنیت غذایی یکی از مهمترین برنامه‌های مسئولین هر کشوری می‌باشد بر همین اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی در جهت حفظ اراضی کشاورزی و جلوگیری از سوداگری و تغییر کاربری آنها در این باره وضع شده و با متخلفین برخورد جدی به عمل می آید.
 

تغییر کاربری زمین کشاورزی

مطابق قانون افرادی که بدون مجوز جهاد کشاورزی اقدام به تغییر کاربری زمین زراعی و باغی کنند، پس از احراز شرایط، هر گونه ساخت و سازی قلع و قمع شده و اراضی مورد نظر با هزینه خود فرد به حالت زراعی و باغی بازگردانده خواهد شد و یک الی سه برابر ارزش زمین مورد سوء استفاده شده جریمه پرداخت خواهد کرد.
 
کشورها و ملت هایی که از درجه توسعه یافتگی بالاتری برخوردارند به حفظ زمین‌های کشاورزی اهمیت بیشتری می‌دهند. در ایران هم تفکیک غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و خرید و فروش آنها جرم می باشد.
 
متاسفانه مال اندوزی و سوداگری بعضی از اشخاص سبب شده که بدون توجه به اهمیت اراضی کشاورزی ، با تغییر کاربری اقدام به نابودی آنها می کنند.
 

تفکیک و افراز زمین کشاورزی

در این نوشتار به بیان چند نکته مهم درباره تفکیک و افراز زمین های کشاورزی می پردازیم

 
۱-تعریف زمین کشاورزی از نظر قانونی
 
 بطور خاص، به باغ ها، نهالستان ها، اراضی کشت آبی، اراضی کشت دیم، اراضی آیش، بیشه ها، استخرهای پرورش ماهی و آبزیان و کشتزارها که در خارج از محدوده قانونی شهر قرار گرفته باشد زمین کشاورزی گفته می شود.
 
از نظر قانونی ، به انبارهای داخل مزرعه که برای نگهداری محصولات کشاورزی استفاده می شود و به چاه کشاورزی و قنات و موتورخانه، نهرها و آبراهه‌ها ، راه ها و معابر داخل مزرعه، آشیانه ماشین آلات و ادوات کشاورزی، استخرهای ذخیره آب کشاورزی، تأسیسات تأمین و انتقال آب کشاورزی و راههای بین مزارع نیز اراضی کشاورزی به شمار می روند.
 
۲-خرد کردن و تفکیک اراضی کشاورزی، اصولاً ممنوع است
 
مطابق قانون، تفکیک، افراز، تقسیم و همچنین هرگونه اقدام حقوقی همانند صدور سند و همچنین اقدامات عملی از قبیل دیوارکشی، فنس کشی و قطعه بندی که به کوچک شدن اراضی کشاورزی به کمتر از حدنصاب های فنی و اقتصادی منجر شود ممنوع است.
 
قانونگذار علاوه بر اینکه امکان اعاده وضعیت زمین و اعاده کاربری کشاورزی را در نظر گرفته عدم رعایت این مقررات را جرم انگاری هم نموده است.
 
حتی اگر کسی برخلاف قانون برای زمین کشاورزی که نباید تقسیم و تفکیک ، می شده اقدام به تقسیم و تفکیک نموده و سند گرفته باشد سند دریافتی نیز قابل ابطال است.
 
۳-ماده ۲ قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی
 
به موجب ماده ۲ قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، تفکیک و افراز اراضی کشاورزی به قطعات کمتر از نصاب فنی و اقتصادی ممنوع است و ارائه هرگونه خدمات ثبتی از قبیل صدور سند مالکیت تفکیکی یا افرازی به متقاضیان مجاز نخواهد بود.
 
برای این‌گونه اراضی در صورت تقاضا، سند مالکیت مشاعی صادر می شود بنابراین نقل‌ و انتقال اسناد اراضی کشاورزی به‌طور مشاعی بلامانع است.
 

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

نحوه تعیین حد نصاب فنی و اقتصادی اراضی کشاورزی

حد نصاب فنی و اقتصادی اراضی کشاورزی با توجه به نوع کشت و مساحت اراضی کشاورزی تعیین می‌شود البته اراضی که به معابر عمومی موجود یا اراضی دولتی و ملی و یا اراضی دارای سند تفکیکی محاط شده باشند و نسق های زراعی و اراضی مشمول قانون کشت ، که امکان صدور سند مشاعی برای آنها وجود نداشته باشد استثنایی بر قوانین جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی می باشد. و قابل خرد شدن هستند.
 

مرجع نظارت بر تخلفات مربوط به زمین های کشاورزی

ماموران جهاد کشاورزی موظفند اراضی که در آنها اقدام به تغییر کاربری زراعی و باغی و ساخت و ساز شده است را شناسایی و عملیات متخلفان را پس از شکایت کیفری علیه خاطیان توقیف و با قلع و قمع آن وضع را به حالت سابق برگردانند.
 
 

توصیه می کنیم نوشتار تمام آنچه که مالکان ملک مشاع باید بدانند  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب