آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

تفاوت سرقفلی با حق کسب و پیشه

۱۵:۴۰ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 3160

۰۱

آبان

به مبلغی که مالک علاوه بر اجاره‌بها از مستأجر دریافت می‌کند سرقفلی گفته می شود

در این نوشتار به بررسی تفاوت های سرقفلی با حق کسب و پیشه و نکات مهم و کاربردی در خصوص آنها می پردازیم. به مبلغی که مالک علاوه بر اجاره‌بها از مستأجر دریافت می‌کند سرقفلی گفته می شود.

به مبلغی که مستاجر بابت راه اندازی کسب و ارزش آفرینی برای محل کسب (محل اجاره) از مالک در ازای تخلیه مورد اجاره دریافت می کند حق کسب و پیشه گفته می شود.

قدرت بالای قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶

اماکن تجاری که تا پیش از قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۷۶ اجاره داده شده اند مشمول الزامات قانون موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ می باشند و حتی اگر تمدید قرارداد اجاره آنها پس از سال ۱۳۷۶ و طبق تشریفات قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶ باشد باز هم مشمول قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۵۶ می باشند.

 

سرقفلی دار شدن حتی بدون پرداخت حق سرقفلی

برابر قانون روابط موجر و مستاجر مصوب مردادماه سال ۱۳۵۶ به مستاجر اماکن تجاری ، حق داده شد که حتی با وجود عدم پرداخت مبلغی به عنوان سرقفلی از حق سرقفلی برخوردار شوند و بسیاری از مستاجران با استفاده از مزایای این قانون بدون آنکه مبلغی به عنوان سرقفلی پرداخته باشند دارای حق سرقفلی شدند.

در قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۷۶ این رویه اصلاح شد و مقرر گردید فقط مستاجرانی، حق سرقفلی پیدا خواهند کرد که مبلغی تحت عنوان سرقفلی پرداخت کرده باشند.

 

 اجازه تغییر شغل و اجاره مجدد در سرقفلی، قائم به شخص است

اگر مالک محل تجاری ، اجازه تغییر شغل و امکان اجاره دادن آن را به مستاجر داده باشد این حق ، مختص و مخصوص خود مستاجر کنونی است و مستاجر بعدی نمی تواند مدعی شود که این حق را او هم دارد.

 نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

سرقفلی به نرخ روز !

در هر موردی که در قانون روابط موجر و مستاجر به مستاجر اجازه مطالبه حق سرقفلی از موجر داده شده است منظور قانون ، سرقفلی به نرخ و قیمت امروز است.

 

صرف خرید سرقفلی از نظر مالیاتی به معنی آغاز کسب و کار و تکلیف به پرداخت مالیات نیست

پیش فروش واحد های تجاری و انتقال حق سرقفلی یا اجاره آنها تا هنگامی که منجر به تحویل و تصرف واحد تجاری به خریدار یا منجر به تنظیم سند رسمی اجاره یا آغاز فعالیت کسبی نشده باشد نمی تواند از سوی ماموران مالیاتی به معنی فعالیت کسبی برای خریدار باشد و نباید دلیلی برای مطالبه مالیات مشاغل از خریداران قلمداد شود.

فعالیت کسبی برای مطالبه مالیات باید دلایل و مدارک خاص و قطعی داشته باشد.

 

توصیه می کنیم نوشتار نکاتی درباره سرقفلی را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.
 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب