آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

اگر چک امانی شما را خرج کردند...

۱۸:۱۰ - ۰۷ فروردین ۱۴۰۱

  • 2
  • 0
  • 7810

۰۷

فروردین

اگر چکی را بعنوان امانت صادر کردید و به شخص دیگری تحویل دادید و قرارتان با او این بوده که چک امانی را در تاریخ مشخصی به شما بازگرداند و او اقدام به خرج نمودن چک و انتقال آن به شخص دیگری نمود شما برابر قانون حقوقی دارید

اگر چکی را بعنوان امانت، صادر کردید و به شخص دیگری تحویل دادید و قرارتان با او، این بوده که چک امانی را در تاریخ مشخصی به شما بازگرداند و او اقدام به خرج نمودن چک و انتقال آن به شخص دیگری نمود شما برابر قانون می‌توانید به ترتیب زیر اقدام کنید:

 

۱_ به بانک دستور بدهید از پرداخت‌ وجه آن چک، خودداری کند و بلافاصله اقدام به طرح دعوا جهت بازگرداندن اصل چک نمایید.

 

به شرطی می‌توانید چنین اقدامی بنمایید که رسید کتبی و سند اطمینان‌آوری برای اثبات امانی بودن چک داشته باشید.

چرا چک امانی صادر می کنیم؟

هدف از صدور چک امانی جلب اعتماد و اطمینان طرف مقابل است در واقع دارنده چک برای تضمینی در برابر عدم انجام تعهدات قراردادی از صادر کننده چک، چکی را به عنوان چک امانی مطالبه می کند و قرار بر این است که اگر صادر کننده یا طرف قرارداد به تعهدات قراردادی خود به طور صحیح و کامل و به موقع عمل کند و دارنده، چک را به صادر کننده آن مسترد نماید در غیر این صورت می تواند از طریق مراجعه به مراجع قضایی (اجرای ثبت و دادگاه حقوقی) علیه صادرکننده آن طرح دعوا نماید.

 

نکته مهمی که در تنظیم قرارداد پایه باید رعایت شود اینست که طرفینی که قصد صدور و دریافت چک امانی بابت ضمانت در قرارداد را دارند باید شماره چک و امانی بودن آن را در قرارداد بنویسند همچنین با توجه به اینکه هدف از صدور چک امانی تضمین اجرای تعهدات قراردادی است نه پرداخت و وصول وجه آن، پس بهتر است یا روی چک تاریخ نوشته نشود و یا تاریخ چک در قراردادی که مدت دار است آخرین روز قرارداد باشد.

 

۲_ برابر ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی، اقدام به طرح شکایت کیفری علیه امین کنید.

ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی، بیان داشته است که:

"هر گاه چک به عنوان امانت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که چک مذکور، مسترد شود و شخصی که چک نزد او بوده، آن را به ضرر مالکین یا متصرفین آن ها، استعمال یا تصاحب نماید، به حبس از شش ماه تا سه سال، محکوم خواهد شد."

به شرطی می‌توانید چنین اقدامی بنمایید که رسید کتبی و سند اطمینان‌آوری برای اثبات امانی بودن چک داشته باشید.

با قید کلماتی مانند «چک بابت تضمین یا ایفای تعهد یا امانی بودن در چک»می توانید وصف امانی به چک بدهید و امانی بودن آن را ثابت کنید.

وصف امانی دادن به چک، دارنده چک را از برخی امتیازات خاصی که قانونا دارنده چک از آنها برخوردار است محروم می‌کند مهمترین آنها محرومیت دارنده چک از طرح دعوای کیفری علیه صادرکننده است به عبارتی چک امانی ماهیت کیفری ندارد.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

 

۳اقدام به طرح دعوای حقوقی لازم برای بازگرداندن اصل چک علیه شخص امین نمایید زیرا صدور حکم به رد چک مورد خیانت، مستلزم تقدیم دادخواست حقوقی است.

به شرطی می‌توانید چنین اقدامی بنمایید که رسید کتبی و سند اطمینان‌آوری برای اثبات، امانی بودن چک داشته باشید.

 

۴اگر شخص امین، چک را خرج کرده و شما در مقابل دارنده چک‌، محکوم به پرداخت وجه چک شدید و اموال و وجه شما توقیف و برداشت شد می‌توانید علیه شخص امین، علاوه بر دعوای کیفری خیانت در امانت، اقدام به طرح دعوای مطالبه خسارت، معادل وجه چک‌ و خسارت و هزینه های قانونی و دادرسی نمایید.

به شرطی می‌توانید چنین اقدامی بنمایید که رسید کتبی و سند اطمینان‌آوری برای اثبات امانی بودن چک داشته باشید.

ملاحظه می‌فرمایید که در همه موارد بالا چیزی که بسیار مهم است این است که شما سند و مدرک و رسید کتبی داشته باشید که بتوانید با آن در دادگاه، ثابت کنید که چک، امانی بوده است.

نکته

بنابراین هر زمان که چکی را بعنوان چک امانت، صادر می‌کنید در متن چک بنویسید که بابت امانت در زمینه .....صادر شده است یا اینکه از گیرنده چک، رسید کتبی با اخذ امضا و اثر انگشت بگیرید که چک شماره...مورخ....به مبلغ.... صادره از حساب شماره.....در بانک.....شعبه.... را بابت امانت در زمینه........از آقای .... تحویل گرفته و متعهد است آن را در تاریخ........به صادر‌کننده چک ، بازگرداند.

 

توصیه می کنیم نوشتار چک امانی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان حقوقی و وکلای متخصص فعال در سامانه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (2)

علی غلام زاده

1 سال پیش
پاسخ

سلام من سال 1397 ی چک سفید امضا بابت ضمانت پرداخت اقساط پراید داد و معماله فسخ دادم و ماشین برگشت ب بنگاه دادم تو قراداد قید کردم شماره چک بابت ضمانت و پرداخت اقساط پراید من چک خودم رو فراموش کردم که از بنگاه دار بگیرم بعد کرونا اومد دیگه بعد سال 1398 چک دسته شخص ثالث بود و مبلغ نبشته بوده 187 میلیون تو و برگشت زده چک تاریخ هم قلم خوردگی داره 1398/10/20 خودش نبشته‌و خودش تغیر داده به تاریخ 1398/11/20 بانک هم بدون هماهنگ من برگشت زده طرف شکایت منو کردن من قولنامه بنگاه دارم همه چی ذکر است چکار کنم

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. در چت به سوال شما پاسخ دادیم و گفتیم که مشاوره تکمیلی مستلزم دریافت نوبت مشاوره و پرداخت هزینه مشاوره می باشد. اگر هم مشاوره تلفنی می خواهید که البته آن هم مستلزم پرداخت هزینه خواهد بود می توانید با شماره های دفتر  88321088  و  88323279  تماس حاصل فرمایید.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب