آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

اعتراض به اوراق مالیاتی

۲۲:۲۲ - ۱۵ شهریور ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 5804

۱۵

شهریور

اولین گام اعتراض مالیاتی، اعتراض به برگ تشخیص مالیات، ایراد اعتراض در هیات حل اختلاف مالیاتی است

در مبحث مالیات و اظهارنامه مالیاتی می‌توان به اعتراض در مراجع رسیدگی اشاره نمود. باید بیان کرد که اظهارنامه مالیاتی قطعی نبوده و شخص مالیات دهنده می‌تواند تا یک ماه از زمان ابلاغ آن نسبت به مالیات درج شده بر روی برگه تشخیص، اعتراض نماید. اعتراض به برگ تشخیص مالیات چگونه است؟ بعد از اعتراض مراحل از طریق راه های اداری و در صورت تشدید از راه هیات حل اختلاف مالیاتی حل می‌شود.

ما در این مقاله قصد آن را داریم که در رابطه با موضوع اعتراض مالیاتی، اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی، برگ قطعی مالیات، نمونه نامه اعتراض به برگ تشخیص مالیات عملکرد حقوق و مشاهده برگ قطعی مالیات و مراجع رسیدگی مالیاتی و نمونه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی مطالبی را به صورت مختصر بررسی نماییم.

برگ تشخیص مالیات چیست؟

برگه تشخیص مالیات به دو دسته  تقسیم می گردد، حقیقی و حقوقی. در مراجع رسیدگی می توان از طریق مشاهده برگ تشخیص مالیات اعتراض نمود زیرا که  این برگه به عنوان یکی از اوراق مالیاتی مهم محسوب می شود که توسط سازمان مالیات صادر می‌ گردد و مؤدیان مالیاتی در صورت داشتن هر گونه اعتراض نسبت به مبلغ درج شده برای پرداخت مالیات می‌توانند در مدت یک ماه اعتراض خود را بیان نمایند. برگ تشخیص مالیات اشخاص حقوقی نیز مخصوص اشخاص و افراد حقوقی می باشد.

برگ تشخیص مالیات دارای بخش‌های مختلفی نظیر اطلاعات مرجع، مشخصات مؤدی، محاسبه عملکرد و مشخصات دریافت کننده می باشد. هر شخص باید به درستی قسمت‌های مختلف برگه تشخیص مالیات را مطالعه نماید و در صورت اعتراض، ظرف مدت تعیین شده که 20 روز از تاریخ ابلاغ می باشد اعتراض خود را به مراجع صالح جهت رسیدگی بیان کند.

 

اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی

در رابطه با اعتراض به اوراق مالیاتی پیشتر بیان شد که  برگ تشخیص مالیات قطعی نیست و افراد می‌توانند قبل از واریز مبلغ مالیات درج شده بر روی برگه، اعتراض خود را به مراجع صالح برای رسیدگی بیان نمایند.

مراجع مختلف و متفاوتی جهت رسیدگی به اعتراضات به وجود آمده برای موضوعات مالیاتی وجود دارد که این مراجع برای رفع مشکلات مالیاتی به وجود آمده اند. با صادر کردن حکم مراجع صادر کننده زمانی مناسب برای اعتراض به رأی هیات حل اختلاف مالیاتی در نظر می گیرند که افراد در حدود مهلت های تایین شده می توانند اعتراضات خود را از رای صادر شده در مراجع صالح به رسیدگی اعلام نمایند.

برای افزایش آگاهی خود از چگونگی اعتراض نمونه های نامه اعتراض به برگ تشخیص مالیات در سایت های اینترنتی وجود دارد که با مشاهده آنها می توانید نسبت به این مسائل با آکاهی بیشتر عمل نمایید.

وصول مالیات یکی از اهداف مهم دولت است که سعی می‌کند تا بدون مشکل این امر تحقق پیدا کند. برگ قطعی مالیات در صورت تأیید حکم، توسط هیات حل اختلافات مالیاتی صادر شده که فرد موظف است آن را در موعد مقرر پرداخت کند.

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

مراجع رسیدگی مالیاتی

اگر در اجرای مقررات مالیاتی، دولت و مؤدی مالیاتی دچار اختلاف نظر شوند شورای عالی مالیاتی بعد از طی مرحله اعتراض در هیئت حل اختلاف مالیاتی وجود دارد که بعد از گذ از مرحله اول اگر نتیجه حاصل نگردد موضوع در شورای عالی مالیاتی مطرح می گردد، که می‌تواند مشکلات به وجود آمده را مرتفع کند. هیات حل اختلاف مالیاتی طبق قانون می‌تواند برای بررسی بیشتر از افراد، درخواست ارائه مدارک کند. مرجع رسیدگی به اختلافات مالیاتی به صورت کلی ترکیبی از افراد زیر است:

  1. فردی به عنوان نماینده سازمان امور مالیاتی کشور
  2. فردی به عنوان قاضی اعم از شاغل یا بازنشسته
  3. فردی به عنوان نماینده از اتاق بازرگانی و منابع که به درخواست مؤدی انتخاب می‌شود.

 

روش‌های رسیدگی به اختلافات مالیاتی

در بحث اعتراض و مراجع رسیدگی دو مرحله اساسی و کلیدی وجود دارد که در مرحله نخست حل اختلاف که از طریق مراحل اداری پیگیری می‌شود و در مرحله دوم می‌توان رسیدگی را به هیاتهای حل اختلاف واگذار نمود. در هر دو مرحله، موارد طبق قانون انجام می‌شود تا حق مؤدی پایمال نشود.

 

ممیز مالیاتی

ممیز مالیاتی یک عنوان  شغلی محسوب شده که وظیفه آن بررسی دفاتر مالی مؤسسات و تطبیق درآمد با هزینه‌ها است. ممیز مالیاتی باید با دقت فراوان تمامی حساب‌ها را بررسی نماید و حسابی از قلم نیافتد. ممیز مالیاتی شخصی است که از جانب اداره مالیات مسئولیت رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی مؤدیان را دارا می باشد وظیفه این شخص بررسی دقیق و تعیین میزان مالیات و رقم ثبت شده در برگ تشخیص مالیات است.

 

اعتراض مالیاتی و مراجع رسیدگی به شکایات مالیاتی از طریق قانون امکان پذیر است. در واقع باید بیان کرد افراد در صورت مشاهده برگ تشخیص مالیات و پس از شکل گیری اختلافات می‌توانند به مراجع رسیدگی مالیاتی مراجعه نمایند. در این خصوص قوانین وضع شده به گونه‌ای است که ابتدا تمامی مدارک و مستندات بررسی می شود و پس از آن می‌توان منتظر حکم نهایی ماند.

دولت برای این که بتواند مالیات را در چارچوب قوانین دریافت کند، به مؤدیان این اجازه را می‌دهد که پس از دریافت برگه تشخیص مالیات و مطالعه آن، اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی خود را به مراجع قانونی اعلام نمایند.

 

توصیه می کنیم نوشتار محرومیت ناشی از بدهی مالیاتی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب