آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

اعتبار اعمال وکیل تا قبل از اطلاع از عزل

۲۳:۵۵ - ۱۳ مهر ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 2535

۱۳

مهر

تمام اموری که وکیل قبل از رسیدن خبر عزل به او در حدود وکالت خود بنماید نسبت به موکل نافذ است

مطابق ماده ۶۵۶ قانون مدنی عقد وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می‌نماید.

مطابق ماده ۶۷۹ قانون مدنی موکل می تواند هر زمان که بخواهد وکیل را عزل کند مگر اینکه وکالت وکیل یا عدم عزل وی در ضمن عقدی دیگر شرط شده باشد که دراین حالت موکل حق عزل وکیل و فسخ وکالت را نخواهد داشت.

 

با توجه به تئوری اعتماد به ظاهر اسناد، وکیلی که از عزل خود مطلع نشده همه اعمالش تا قبل از اطلاع به وی معتبر است.

 

به لحاظ اعتقاد به حفظ و اعتبار اسناد رسمی و جلوگیری از تزلزل و بی اعتباری آن و اینکه تا قبل از اطلاع وکیل از عزل خویش و یا انتفاء اذن در حدود وکالت اعطایی اعمالش نافذ است و احترام به حقوق اشخاص ثالث که بر سبیل متعارف و با اتکا به ظاهر سند رسمی مبادرت به انعقاد قرارداد می نمایند و با استناد به ماده ۳۹۹ از قانون تجارت که در مورد عدم اطلاع عزل قائم مقام تجارتی حکم مشابه را پیش بینی نموده است، تا وکیل از عزلش مطلع نشده باشد وکالتش معتبر است.

 

در این نوشتار به بیان نکات مهم حقوقی در خصوص  عزل وکیل و اعتبار اعمال وکیل تا قبل از اطلاع از عزل و آثار حقوقی آنها می پردازیم.

 

عزل وکیل

مطابق ماده ۶۷۸ قانون مدنی یکی از طرق انحلال عقد وکالت، عزل موکل است اما آیا عزل کردن وکیل توسط موکل نیاز به شرایط خاصی دارد یا اراده صرف موکل برای عزل کردن وکیل و فسخ قرارداد وکالت کافی است؟

 

ماده ۶۸۰ قانون مدنی مقرر می‌دارد:

«تمام اموری که وکیل قبل از رسیدن خبر عزل به او در حدود وکالت خود بنماید نسبت به موکل نافذ است

 

با استناد ماده مذکور می توان گفت که اراده صرف موکل مبنی بر عزل برای پایان یافتن وکالت کافی نیست بلکه لازم است وکیل هم از عزل خود مطلع شود.

 

این قاعده عمومی فقط برای حفظ اعتبار و موقعیت وکیل مورد پذیرش قرار نگرفته بلکه برای حفظ حقوق اشخاص ثالثی است که با اتکا به سند رسمی وکالت با او وارد معامله می شوند. در نتیجه پذیرش این قاعده موجب ثبات قراردادهای رسمی و جلوگیری از تزلزل آنها نیز است.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

مبنای لزوم اطلاع وکیل از عزل

مطابق اصول حقوقی هر واقعه حقوقی باید به شخص ذی‌نفع ابلاغ شود تا بتواند منشأ اثر حقوقی باشد.

بنابراین در عقد وکالت  هم در تمامی موارد از قبیل ایجاب و قبول یا عزل وکیل توسط موکل و یا استعفای وکیل، مراتب باید صراحتا به طرف دیگر ابلاغ گردد.

 

لزوم اطلاع وکیل از عزل خود در قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۳۷ ق.آ.د.م. در باب وکالت در دعاوی بیان می‌دارد:

«‌اگر موکل وکیل را عزل نماید مراتب را باید به (دادگاه و وکیل معزول) اطلاع دهد. اظهار شفاهی عزل وکیل باید در صورت جلسه قید و به امضای موکل برسد

 

عزل وکیل در وکالت های رسمی

سند تنظیمی وکالت های رسمی مشمول ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی است و از اعتبار حقوقی برخوردار است و تا زمانی که موکل، مراتب عزل وکیل را به دفترخانه تنظیم‌کننده سند اطلاع ندهد وکالتنامه رسمی به قوت خود باقی بوده و دارای اعتبار است.

 

مطابق ماده ۳ ق.آ.د.م. به لحاظ اینکه قانونی برای قضیه مطروحه وجود ندارد این‌گونه تفسیر می شود که در مورد خبر اعلام عزل وکیل در وکالت‌نامه‌های رسمی، موضوع باید به دفترخانه و وکیل ابلاغ گردد و این امر از عادات و موازین حسن نیت افراد استنباط می‌شود.

 

توصیه می کنیم نوشتار قرارداد وکالت  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب