آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکات مهم و کاربردی درباره جرم اختلاس

۲۲:۵۸ - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 1852

۲۱

اردیبهشت

جرم اختلاس نوعی خیانت در امانت محسوب می شود که بر روی اموال سپرده شده به مامور دولتی بر حسب وظیفه ای که دارد صورت می‌گیرد که شکلی منظم پنهان و برنامه ریزی شده دارد

اختلاس چیست؟

برداشت غیرقانونی از اموال دولتی یا وابسته به دولت و نهادهای حکومتی توسط کارمندان و کارکنان دولت یا وابسته به دولت اختلاس نامیده می شود.

جرم اختلاس نوعی خیانت در امانت محسوب می شود که بر روی اموال سپرده شده به مامور دولتی بر حسب وظیفه ای که دارد صورت می‌گیرد که شکلی منظم ، پنهان و برنامه ریزی شده دارد.

 

مرتکب جرم اختلاس به طور عمد اموال و وجوه دولتی را به نفع خود یا دیگری برداشت کرده و تصاحب می کند. قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری در این خصوص وضع شده است و مجازات این جرم ، حبس ، انفصال موقت یا دائم از خدمات دولتی و رد مال یا وجه مورد اختلاس و جزای نقدی می باشد.

 

اختلاس بانکی

ارتکاب جرم اختلاس که توسط کارمند بانک انجام شود اختلاس بانکی نامیده می شود. در صورتی که کارمند بانک با توجه به اختیاراتی که دارد از وجوه سپرده شده در بانک به نفع خود یا دیگری برداشت و تصاحب کند و با برنامه‌ریزی خاصی از وجوه موجود در بانک استفاده نماید مختلس بانکی نامیده می شود. و تفاوتی نمی کند که کارمند از کارمندان بانک‌های دولتی باشد یا بانک‌های خصوصی بنابراین کارمندان بانک های خصوصی هم در صورت ارتکاب جرم اختلاس تحت تعقیب قرار می گیرد.

 

اختلاس مالی

اختلاس جرمی است که ارتباط مستقیم با اقتصاد کشور و هزینه های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی دارد. اختلاس آثار مخرب و غیر قابل جبرانی بر عدالت کیفری کشور دارد و نظام اداری کشور را زیر سوال می برد.

متاسفانه تحقق اختلاس های مالی بزرگ در کشور و ایجاد هرج و مرج و آشفتگی در میان مردم حتی موجب بی اعتباری مردم به نظام سیاسی حاکم نیز می گردد.

بنابراین لازم است که کنترل نهادهای نظارتی دستگاه های اجرایی و مراجع قضایی بر روی مرتکبان جرایم مالی بخصوص اختلاس بیشتر شود.

 

علل اختلاس

از جمله علل اختلاس می‌توان به بازدارنده نبودن قوانین و وجود خلأهای قانونی، ضعف نهادهای نظارتی و عدم جدیت و قاطعیت در برخورد با مرتکبین اختلاس،  عدم سرعت در رسیدگی به تخلفات و احتمال فرار مرتکبان، ضعف نظام اداری، بالا بودن هزینه های زندگی ، تورم و به وجود آمدن نظام اقتصادی نابسامان در کشور اشاره کرد.

لازم است مسئولان کشور با وضع قوانین لازم و مجازات های شدیدتری با مرتکبان اختلاس برخورد کنند و با چشم پوشی نکردن از تخلفات اداری کم اهمیت تر راه را برای ارتکاب جرایم بعدی ببندند.

همچنین تامین مالی کارمندان و بالا بردن حقوق و مزایا و سطح رفاه آنها هم بی تأثیر نخواهد بود.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

شکایت اختلاس

برای شکایت اختلاس هر فردی که به نوعی با وقوع جرم ارتباط داشته و یا از وقوع آن اطلاع داشته باشد می تواند شکواییه ای مبتنی بر گزارشی از وقوع جرم اختلاس و معرفی عاملان آن به مراجع قضایی تقدیم نماید .

وجود مدارک شواهد و اسنادی که بتواند اختلاس را اثبات کند برای تشکیل پرونده لازم است.

اغلب گزارش های اعلام اختلاس از طرف رئیسان و کارمندان در سازمان‌های دولتی صورت می‌گیرد چون ماهیت اختلاس به نوعی است که دور از چشم مردم عادی و با برنامه منظم و دقیق و به صورت حرفه ای انجام می‌شود و بعد از اینکه کار از کار گذشته باشد مردم از اختلاس با خبر می شوند.

در چنین مواقعی دادستان به عنوان نماینده مردم وارد عمل می‌شود و پرونده اختلاس را مورد بررسی قرار داده و متهم را تحت تعقیب قرار می دهد.

 

وکیل شکایت اختلاس

وکیل شکایت اختلاس کسی است که تجربه و دانش کافی در پرونده‌های اختلاس را دارد از نکات حقوقی و کلیدی در پرونده‌های اختلاس مطلع است. وکیل شکایت اختلاس یا وکیل تخلفات و جرائم اداری با تخصص و دانشی که دارد می تواند در روند پرونده تاثیر مهمی داشته باشد و با تنظیم لایحه دفاعیه اصولی قاضی دادگاه را به نفع موکلش قانع کند.

 

توصیه می کنیم نوشتار آیا اعمال نفوذ جرم است؟ را نیز مطالعه بفرمایید.

 
 
شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.
 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب