آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

ابطال سند رسمی مالکیت در تعارضات ثبتی

۰۹:۴۰ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲

  • 0
  • 0
  • 258

۱۱

آذر

در تعارضات ثبتی ، تشخیص اینکه آیا اساسا تعارض ثبتی رخ داده است یا خیر و اگر تعارض ثبتی رخ داده ، کدام سند باطل و کدام سند صحیح است با هیئت نظارت ثبت می‌باشد

دعوای ابطال سند مالکیت در مواردی مثل وجود سند جعلی ، سند معارض ، سند صوری و به طور کلی وجود یک سند غیر قانونی، قابل طرح است.

که در این نوشتار ابطال سند رسمی مالکیت در تعارضات ثبتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

تعارض ثبتی

در جریان صدور سند برای اراضی و ساختمان ها امکان دارد بر اثر اشتباهات ماموران و نقشه‌برداران ثبت ، برای تمام یا بخشی از یک ملک یا ساختمان ، دو سند صادر شده باشد.

به وضعیتی که برای تمام یا بخشی از یک پلاک ثبتی ، دو سند صادر شده باشد «تعارض ثبتی» گفته می‌شود.

 

سند معارض

در تعارض ثبتی ، اصل بر این است که سندی که اول صادر شده است (سند مقدم الصدور) صحیح است و سندی که بعدا صادر شده است (سند موخر الصدور) باطل است.

به سند دوم سند مالکیت معارض گفته می شود و دارنده آن در معرض دعوای ابطال سند مالکیت معارض در مرجع صلاحیت دار قرار می‌گیرد.

به عبارتی دیگر تا زمانی که حکم نهایی از دادگاه به صحت سند مالکیت دوم صادر نشده باشد سند دوم ، نسبت به ‏مورد تعارض « سند معارض » محسوب می‏ شود.

 

با این حال ، نمی‌توان این قاعده را در همه موارد تعارض ثبتی ، جاری کرد.

 

برای پیشگیری از چنین مسائلی در موقع عقد قراردادهای خود برای آگاهی از مسائل حقوقی و ثبتی مورد معامله حتما باید از تجربه و تخصص یک مشاور حقوقی یا وکیل ثبتی استفاده کنید.

 

توجه داشته باشید که مخاطرات نداشتن مشاور و وکیل ثبتی ممکن است به قدری سنگین باشد که به ضرر های مالی جبران ناپذیری منجر شود.

 

اهمیت مشاوره حقوقی ثبتی

در صورتی که مالکان املاک در پی ساخت و ساز یا استعلامات مربوطه با اسناد مالکیت معارض روبه رو شوند مسلما برای حل این اشتباه ثبتی باید زمان و هزینه زیادی را برای انجام اقدامات قانونی لازم صرف کنند.

 

هیئت نظارت ثبت

هیئت نظارت ثبت ، یک مرجع رسیدگی تخصصی برای رسیدگی به کلیه اختلافات و اشتباهات ثبتی است.

در تعارضات ثبتی ، تشخیص اینکه آیا اساسا تعارض ثبتی رخ داده است یا خیر و اگر تعارض ثبتی رخ داده ، کدام سند باطل و کدام سند صحیح است با هیئت نظارت ثبت می‌باشد.

 

پس از تشخیص اشتباه ثبتی، سند مالکیت موخر الصدور ، ابطال خواهد شد و ابطال سند از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک به همه دفاتر اسناد رسمی کشور ابلاغ می‌شود.

لاشه سند باطل شده نیز از دارنده سند دریافت و نابود (امحا) می‌شود.

مرجع اعتراض به رای هیئت نظارت ثبت

چنانچه مالک سند موخر الصدور به معارض اعلام شدن سند توسط هیئت نظارت ثبت اعتراض داشته باشد رسیدگی به این اعتراض در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک می باشد.

 

در این بخش هم رای قضایی مرتبط با موضوع این نوشتار که در سامانه ملی آرای قضایی درج شده را بیان می کنیم.

 

مرجع صالح در دعوای ابطال سند رسمی مالکیت پلاک ثبتی برگرفته از سامانه ملی آرای قضایی

رسیدگی به کلیه اختلافات و اشتباهات ثبتی با هیات نظارت ثبت استان می باشد که پس از تشخیص اشتباه ثبتی، سند مالکیت موخر الصدور را ابطال خواهد کرد و چنانچه مالک سند موخر به معارض اعلام شدن سند توسط هیات مذکور اعتراض داشته باشد رسیدگی به این اعتراض در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک می باشد.

 

نتیجه احراز تعارض میان اسناد مالکیت در هیات نظارت

در صورتی که هیات نظارت وقوع تعارض میان اسناد مالکیت را محرز بداند، این موضوع توسط اداره ثبت محل ، کتبا به دارنده سند معارض ابلاغ می شود.

 

دارنده سند معارض باید در مدت ۲ ماه از تاریخ ابلاغ، به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه کند و گواهی طرح دعوا را به اداره ثبت محل تسلیم و رسید بگیرد.

 

 دارنده سند مالکیت مقدم نیز باید گواهی عدم طرح دعوا در مدت مزبور را از مرجع صالح دریافت کند و به اداره ثبت تقدیم نماید.

 

در نهایت اداره ثبت، بطلان سند مالکیت معارض را نسبت به مورد تعارض در ستون ملاحظات ثبت ملک، قید و مراتب را به دارنده سند مزبور و دفاتر اسناد رسمی اعلام می نماید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی در امور ثبتی و یا سفارش تنظیم لایحه و تنظیم دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

 

http://animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب