× خانه وبلاگ پرسش و پاسخ ثبت نام ورود خروج از حساب

پنج نکته مهم درباره مسئولیت های مدیر آپارتمان

روند رو به رشد شهرنشینی و ساخت آپارتمان در کشور سبب روی آوردن مردم به آپارتمان نشینی شده است.

اکنون جمع زیادی از مردم ایران ساکن آپارتمان هستند و با مسائل و چالش‌های زندگی آپارتمان نشینی از نزدیک برخورد دارند.

در این میان هستند افرادی که به عنوان مدیر آپارتمان انتخاب شده‌اند و از طرف ساکنین ساختمان ، مسئولیت اداره امور آپارتمان را برعهده دارند.

آنی مشاور که برای افزایش دانش و آگاهی های حقوقی و اجتماعی مدیران ایرانی می کوشد در این نوشتار ۵ نکته مهم درباره مسئولیت های مدیر آپارتمان را تقدیم عزیزانی می کند که مسئولیت مدیر آپارتمان را پذیرفته اند.

۱- بهتر است یک نسخه از اصل صورتجلسه انتخاب خود به عنوان مدیر آپارتمان که به امضای اکثریت ساکنین آپارتمان رسیده است را در اختیار داشته باشید.

ممکن است در مواردی به عنوان مدیر آپارتمان، ناگزیر به ابلاغ اظهارنامه یا طرح دعوا یا صدور اجراییه یا دفاع در برابر دعاوی مطروحه مرتبط با آپارتمان باشید که در این صورت حتما به سند و مدرکی که اثبات کند شما مدیر آپارتمان هستید نیاز خواهید داشت. مراجع قضایی و اداری برای احراز این که شما مدیر آپارتمان هستید به سند و مدرک نیاز دارند.

بنابراین حتماً ضرورت دارد که یک نسخه از اصل صورتجلسه انتخاب خود به عنوان مدیر آپارتمان را همواره در اختیار داشته باشید.

۲- نسبت به اموالی که در مقام مدیر آپارتمان به شما سپرده می شود از نظر قانونی ، امین و امانت‌دار شناخته می شوید. امین ، نسبت به اموالی که در تصرف او قرار می گیرد در زمانی مسئولیت دارد که مرتکب تعدی و تفریط شده باشد.‌ یعنی مرتکب رفتار یا اقدامی شده باشد که عرفا و قانونا از مصادیق کوتاهی و زیاده روی به شمار می‌رود. همانند آنکه مدیر ساختمان با استفاده غیرمتعارف یا سواستفاده از برق عمومی ساختمان باعث آسیب به کنتور برق یا سیم کشی ساختمان گردد یا با کوتاهی در سرویس های دوره ای موتورخانه ساختمان ، باعث ورود خسارت و آسیب به تجهیزات موتورخانه گردد. در این حالت ها تعدی و تفریط اتفاق افتاده و مدیر ساختمان مسولیت جبران خسارت پیدا می کند.

۳- مدیران آپارتمان نسبت به ایمنی نمای ساختمان برای اهالی ساختمان و عابران پیاده، ایمنی و بیمه بودن آسانسور ، وجود قرارداد خدمات آسانسور با یک شرکت خدماتی معتبر ، بیمه آتش سوزی ساختمان، حفظ کارکرد صحیح سامانه های ایمنی و راه پله فرار و آتش نشانی منصوبه در ساختمان و همانند اینها باید اهتمام جدی داشته باشند تا درگیر احکام قضایی برای پرداخت دیه و جبران خسارات وارده به اشخاص نشوند.

۴- پیشنهاد می کنیم مدیران محترم آپارتمان ، قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی آن را به دقت مطالعه فرمایند تا از الزامات قانونی ناظر بر مدیریت آپارتمان و‌ مسئولیت های ناشی از آن آگاه شوند.

۵- به دقیق بودن اطلاعات مربوط به نشانی و شماره تماس اهالی ساختمان در جهت هشدار و اعلام وضعیت های خاص ناظر بر خرابی آساسنور و راه پله، انجام عملیات ساختمانی، خرابی درب های ورودی نفررو یا پارکینگ و... توجه کنید و دریافت تاییدیه ساکنان درباره هزینه های خاص ، پیش از انجام هزینه را مدنظر قرار دهید و یک حساب بانکی مجزا و مشخص را برای مدیریت پرداخت ها و دریافت های مرتبط با آپارتمان و ساختمان اختصاص دهید تا در موارد لزوم بتوانید حسابرسی و کنترل تراکنش های مربوطه را به راحتی و بدون نگرانی از تداخل آن با حساب های شخصی خود انجام دهید.

مدیران آپارتمان ها و ساکنان آپارتمان ها در صورتی که در رابطه با آپارتمان نشینی با مشکل حقوقی مواجه شوند با نصب اپلیکیشن آنی مشاور در سریعترین زمان ممکن می توانند با مشاوران و وکلای متخصص در دعاوی مربوط به آپارتمان نشینی در ارتباط باشند. 

ارتباط با وکیل متخصص در حوزه مشاوره دعاوی حقوقی