آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکاتی درباره مسئولیت قانونی مدیر ساختمان در قبال حوادث ساختمان

۰۹:۴۱ - ۱۹ مهر ۱۴۰۰

  • 16
  • 1
  • 17427

۱۹

مهر

برای هماهنگی برنامه ریزی و تصمیم گیری های لازم در ارتباط با ساختمان نیاز به یک فرد مدیر وجود دارد مدیری که به امور مربوط به ساختمان از قبیل امور اجرایی فنی مراقبتی و بهداشتی رسیدگی و در ارتباط با آنها تصمیمات مجمع عمومی مالکان را اجرا نماید

در این نوشتار به بررسی و بیان نکاتی درباره مسئولیت قانونی مدیر ساختمان در قبال حوادث ساختمان می پردازیم .
 
با روند رو به رشد آپارتمان نشینی و افزایش ساخت و ساز مجتمع های مسکونی در کشور با مسائل و مشکلات جدیدی در میان ساکنان آپارتمانها مواجه شده‌ایم .مسلما در خانه هایی که یک مالک دارند مشکلات خاصی در ارتباط با امور مربوط به نگه داری و اداره ساختمان پیش نمی آید ولی با وجود مالکان و ساکنین فراوانی که در آپارتمان ها زندگی می کنند و با هم اختلاف فرهنگی و فکری دارند معمولا در ارتباط با مسائل مربوط به ساختمان به خصوص در قسمت های مشاعی ساختمان اختلافاتی ایجاد می شود.
 
برای هماهنگی برنامه ریزی و تصمیم گیری های لازم در ارتباط با ساختمان نیاز به یک فرد مدیر وجود دارد مدیری که به امور مربوط به ساختمان از قبیل امور اجرایی فنی مراقبتی و بهداشتی رسیدگی و در ارتباط با آنها تصمیمات مجمع عمومی مالکان را اجرا نماید.
قانونگذار نیز با تصویب قانون تملک آپارتمانها حقوق و تکالیفی برای ساکنان آپارتمان نشین و مدیران ساختمان ها وضع نموده است.
 

۵ بیمه اجباری برای مدیر ساختمان

۱- بیمه آتش سوزی
۲- بیمه مسئولیت مدنی آسانسور
۳- بیمه حوادث داخل ساختمان
۴- بیمه حوادث مرتبط با سرایدار نگهبان کارگر
۵- بیمه سرایت آتش سوزی به مکانهای مجاور
 
بیمه کردن ساختمان یک تکلیف قانونی برای مدیر ساختمان می باشد و در صورت عدم اقدام به بیمه کردن ساختمان و بروز حادثه، مدیر یا مدیران مسئول جبران خسارات وارده هستند.(ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمانها)
 
لازم به ذکر است که مدیر ساختمان در قبال حوادث مزبور مسئولیت کیفری ندارد و تنها دارای مسئولیت مدنی می باشد بنابر این هر یک از ساکنان حق دارند به خاطر بروز حادثه و نبودن بیمه برای جبران خسارت از طریق مراجع دادگستری علیه مدیر ساختمان اقدام قانونی(طرح دعوی)نمایند.
 
شرکتهای بیمه نیز با هدف حمایت از مدیران ساختمان و جبران خسارت ها در برنامه کاری خود بیمه نامه مسئولیت مدیر ساختمان را ارائه نموده اند.
 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار درباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

موضوع بيمه نامه 

بيمه مسئوليت بيمه گذار در قبال ساكنين و اشخاص ثالث و مراجعين به ساختمان. بدين معنی كه چنانچه در نتيجه استفاده از : پاركينگ ساختمان ، ريزش نمای ساختمان در محوطه و اطراف آن ، ايجاد خسارت به ساختمانهای مجاور ناشی از آتشسوزی و تركيدگی لوله آب و نشت و ريزش چاه ، آسانسور ، استخر و سونا ، آتش سوزی مشاعات ، نظافتچی و سرايدار خساراتی وارد آيد ، بيمه گر پس از احراز مسئوليت بيمه گذار و در صورت لزوم طبق رأی مراجع قضایی نسبت به پرداخت خسارت اقدام می نمايد.
 
بنابراین چنانچه در نتیجه استفاده از آسانسور استخر سونا پارکینگ ساختمان آتش‌سوزی در مشاعات در به کارگیری نظافتچی و سرایدار سقوط اشیا در محیط ساختمان ایجاد خسارت به ساختمان های مجاور در اثر آتش سوزی ترکیدگی لوله آب نشت آب ریزش چاه و ... خسارتی وارد شود در صورت وجود بیمه شرکت بیمه پس از اثبات و احراز بروز حادثه مسئول جبران خسارت های وارده است.
 
لازم به ذکر است که در اجرای برنامه هایی در جهت حفظ و اداره ساختمان، مدیر ساختمان تابع تصمیمات مجمع عمومی مالکین می باشد.
 
 
 تعمیر و نگهداری دوره ای آسانسور نیز یکی از وظایف مهم مدیران ساختمان هاست.
 
در صورت نبودن بیمه و بروز حادثه در این مورد مدیر ساختمان در کنار سازنده آسانسور، مسئول تعمیر و نگهداری و استفاده کننده ای که به طور نا صحیح از آسانسور استفاده کرده دارای مسئولیت مدنی در خصوص جبران خسارت وارده می باشد.
 
توصیه می‌شود مدیران ساختمان ها به خصوص در مجتمع های مسکونی بزرگ حتماً قبل از قبول مسئولیت مدیریت با یک مشاوره حقوقی متخصص در این امر مشورت نموده و از حقوق و تکالیف قانونی خود آگاهی کامل کسب نمایند بدیهی است که عدم اطلاع از قانون و وظایف قانونی موجب تحمیل ضرر و زیان مالی فراوانی برای مدیران ساختمان هاست.
 
 

توصیه می کنیم نوشتار نکاتی درباره صورت مجلس تفکیکی آپارتمان  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (16)

مجيد عسكري

۰۷ تیر ۱۴۰۲
پاسخ

شركت هاي بيمه اين مباحث حقوقي را راه انداخته اند اگر طرف زندگيشو دوست داره خونش بيمه ميكنه مگه مدير ساختمان حقوق ميگيره كه بابت هر مشكلي ازش شكايت بشه شما كاري كرديد كه كسي نياد كار يه ساختمان دست بيگيره

مدیر سایت

۰۸ تیر ۱۴۰۲

الزام به بیمه آتش‎سوزی برای ساختمان ناشی از قانون است نه ناشی از نوشتار و گفته ما. نکاتی که ما در آنی‎مشاور برای افزایش آگاهی مردم و کسبه و فعالان اقتصادی مطرح می کنیم برگرفته از قانون است.

هر جامعه‎ای که قوانین بهتری داشته باشد و به قوانین خود ، آگاه‌تر و عامل‎تر باشد موفق‎تر و پیشرفته‎تر است.

حسین

۰۸ تیر ۱۴۰۲
پاسخ

ممنون بابت اطلاعات خوب تون. ولی خودمونیم به قول دوستمون، مدیر ساختمون حقوق که نمی گیره هیچ، میاد خوبی کنه و ساختمون تمیز بمونه و همه ی کارهای ساختمون راست و ریست بشه ولی هر اتفاقی بیافته، مدیر مقصر شناخته میشه. به خاطر همین معمولا هیچ کس حاضر نمی شه مدیر ساختمون بشه. مخصوصا توی مسکن مهر که خودمم اونجا زندگی می کنم و ساکنین یا توجیح نیستن یا زورشون میاد پول بدن. کلا غیر از گرفتاری هیچ چیزی برای مدیر ساختمون نداره. بازم ممنون بابت راهنمایی هاتون 🌺

مدیر سایت

۰۸ تیر ۱۴۰۲

سپاس از توجه و حضور شما در سامانه آنی مشاور. با وجود همه مشکلاتی که به آن اشاره کردید چاره ای جز وجود مدیر برای آپارتمان نیست. زندگی آپارتمانی الزامات، شرایط، قوانین و آداب خاص خود را دارد. هر چقدر به افزایش آگاهی و تعریف و تقویت آداب زندگی آپارتمانی توجه کنیم مشکلاتمان کمتر خواهد شد.

ارسلان

۱۲ تیر ۱۴۰۲
پاسخ

سلام. مدیر ساختمان ما فقط فاکتور خرجهای اخیر ساختمان را ارائه کرده، اما فیش واریزی مبلغ فاکتورها را به دلیل اینکه گفته چند ماه از زمان انجام کارها گذشته و رسیدهای پرداختی معدوم یا گم شده اند، ارائه نکرده. آیا برای شفافیت مالی فاکتور به تنهایی کفایت می‎کند؟ یا اینکه ما می‎توانیم از ایشان به دلیل ارائه ندادن رسیدهای پرداخت شکایت کنیم؟

مدیر سایت

۱۲ تیر ۱۴۰۲

می‎توانید و حق دارید که اسناد و فاکتورهای هزینه را بخواهید و اگر ارایه نشد هزینه را قبول نکنید. اینکه مدیر ساختمان ، فاکتور و رسید هزینه را نداشته باشد جنبه کیفری ندارد و جرم به شمار نمی‎رود.

ارسلان

۱۳ تیر ۱۴۰۲

ممنون از پاسختون. اینکه نداشتن فاکتور یا رسید هزینه ها جرم تلقی نمیشه، خب ما چطور بفهمیم ایشون واقعا همون اندازه پولی که از ما گرفته رو خرج ساختمان کرده؟ شاید مبلغ کمتری خرج کرده و باقیمانده ش رو خودش برداشته باشه... اگه فاکتور و رسید پرداخت ارائه نده ما چطور متوجه بشیم؟

مدیر سایت

۲۵ شهریور ۱۴۰۲

فهرست هزینه های انجام شده باید بوسیله مدیر آپارتمان به ساکنان اعلام شود و از روی آن می تواند متوجه هزینه ها شد.

معلمی

۲۵ شهریور ۱۴۰۲
پاسخ

با سلام و احترام اگه یکی دوتا از بچه های ساختمان بچه های همسایه رو تو پارکینگ جمع کنند و سر و صدا کنند واگر اتفاقی برای بچه ها بیفته مسئولیش با کیه خواهد بود وطیفه مدیر ساختمان در این مورد چیه؟ ممنون اگه پاسخ بدید

مدیر سایت

۲۵ شهریور ۱۴۰۲

مسئولیت اقدامات و حوادث و خساراتی که بوسیله افراذ زیر 18 سال ایجاد شود بر عهده ولی قهری  آنهاست. مدیر ساختمان مسئول حفظ امنیت و آرامش ساختمان است البته با مشارکت سایر مالکان و ساکنان.

برای دریافت مشاوره و رهنمودهای تکمیلی از کارشناسان حقوقی و وکلای ما بر روی سامانه آنی مشاور از طریق ثبت درخواست "مشاوره فوری" یا  "رزرو مشاوره"  اقدام به دریافت مشاوره بفرمایید.

محمد

5 ماه پیش
پاسخ

آیا می شود در برگه ای که قوانین ساختمان نوشته می شود ذکر کرد که کلیه حوادثی که در ساختمان اتفاق می افتد بر عهده کلیه مالکین است و همه مالکین آن را امضا کنند؟

مدیر سایت

5 ماه پیش

چنین توافقات و نوشته هایی، سندیت و ارزش قانونی ندارد. اصولا مبنای مسئولیت درباره حوادث ، قانون است و تشخیص آن با قاضی است.

سامی

5 ماه پیش
پاسخ

توی مسکن مهر هرکسی که مدیره شارژ خودش رو زودتر از بقیه میده ساکنان پول برای نظافت و سرویس آسانسور نمی‌دهند ساختمان های مسکن مهر که خودم ساکن اون هستم هم الا ماشاالله مورد داره مدیر ساختمان به همه اعلام کرده در خصوص بیمه مدنی ،آتش سوزی و هر اتفاقی دیگری آما ساکنان میگن ما هزینه ای نمی‌دهیم برای این موارد شما باید در کنار این قانون که مدیری که هیچ حقوقی دریافت نمیکنه در خصوص مدیر ساختمان بودنش یه قانون هم بزارید و همه ساکنان آپارتمان تا حتماً هزینه بیمه و دیگر کارهای ساختمان را پرداخت کنند نه قانونی بزارید که با اون قانون هیچ کس مدیر ساختمان نشود و کار اون ساختمان بمونه زمین و هرج و مرج پیش بیاد

مدیر سایت

5 ماه پیش

درباره زندگی آپارتمانی و حقوق و الزامات مرتبط با ان قوانین کشور ما متناسب سازی و بروزرسانی نشده است. امیدواریم دولت و قانونگذار به این ضرورت که با زندگی مردم و آرامش و روان جامعه مرتبط است توجه نمایند.

ف س

5 ماه پیش
پاسخ

با سلام بنده به مدت ده سال از روی اجبار مدیر ساختمان بودم و بارها اعلام کردم دیگه مدیر ساختمان نیستم اما هیچ یک از ساکنین و مالکان مدیریت رو قبول نمی کنند اگر بنده کتبا استعفا بدم و شارژ نگیرم و قبوض رو پرداخت نکنم و عملا ساختمان مدیر نداشته باشد و حادثه ای رخ دهد تکلیف چیست و چه کسی مسئول پرداخت هزینه هاست ساختمان ما هیچ گونه بیمه ای ندارد

مدیر سایت

5 ماه پیش

شما می توانید با ابلاغ اظهارنامه رسمی به مالکان و ساکنان آپارتمان کناره گیری خود از مدیریت آپارتمان را اعلام نمایید. پاسخ به دیگر سوالات شما و توضیح کامل این موضوع و چگونگی انجام آن مستلزم انجام مشاوره است.

برای دریافت مشاوره و رهنمودهای تکمیلی از کارشناسان حقوقی و وکلای ما بر روی سامانه آنی مشاور از طریق ثبت درخواست "مشاوره فوری" یا  "رزرو مشاوره"  اقدام به دریافت مشاوره بفرمایید.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب