آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مراحل اعلام مفقودی چک

۱۶:۵۳ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 2770

۱۶

خرداد

بعد از گم شدن چک صادر کننده باید به بانک کتباً دستور عدم پرداخت بدهد (در فرم مخصوص بانکی) بانک بعد از بررسی هویت دستور دهنده، در صورتی که کسی چک را به بانک ارائه دهد، از پرداخت وجه آن خودداری می کند. و با ذکر علت ،اقدام به صدور گواهی عدم پرداخت می نماید.

برگه چک ممکن است مورد سرقت ، جعل و کلاهبرداری واقع شود و یا به هر دلیلی مفقود شود و به دست کسی غیر از صاحب چک یا دارنده اصلی بیفتد در این نوشتار به بررسی این امر و اقداماتی که در صورت مفقودی چک باید انجام‌داد می‌پردازیم.

برای جلوگیری از سوء استفاده از چک و متضرر نشدن صادرکننده یا دارنده واقعی چک باید مراحل قانونی اعلام مفقودی چک را طی کرد.

 

مراحل اعلام مفقودی چک

۱-دستور عدم پرداخت به بانک

۲-مراجعه به مراجع قضایی

۳-ارائه گواهی به بانک

 

 

دستور عدم پرداخت به بانک

بعد از گم شدن چک صادر کننده باید به بانک کتباً دستور عدم پرداخت بدهد (در فرم مخصوص بانکی) بانک بعد از بررسی هویت دستور دهنده، در صورتی که کسی چک را به بانک ارائه دهد، از پرداخت وجه آن خودداری می کند. و با ذکر علت ،اقدام به صدور گواهی عدم پرداخت می نماید.(ماده ۱۴ قانون صدور چک)

 

مراجعه به مراجع قضایی 

بعد از دستور عدم پرداخت به بانک اقدام بعدی صادر کننده چک مراجعه به مراجع قضایی صلاحیتدار می باشد بانک مدت یک هفته حساب صاحب چک را مسدود می کند در این مدت صادر کننده یا ذینفع باید به مراجع قضایی مراجعه، پرونده تشکیل و گواهی مربوط به مفقودی چک را دریافت و به بانک ارائه کند.

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار درباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/question

 

مرجع صلاحیتدار برای صدور گواهی مفقودی چک

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که بعد از دستور عدم پرداخت به بانک برای دریافت گواهی مفقودی به کجا باید مراجعه کنیم؟

لازم به ذکر است که دعاوی مربوط به چک تا مبلغ دویست میلیون ریال در صلاحیت شورای حل اختلاف و بیشتر از آن در صلاحیت دادسرا است. (دادسرای محل استقرار بانک افتتاح کننده حساب)

 

اگر چکی گم شده باشد و وقوع جرمی نیز محرز نباشد و مبلغ چک کمتر از ۲۰۰ میلیون ریال باشد باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرد ولی اگر دلیل مفقودی چک وقوع جرایم مثل سرقت، کلاهبرداری یا جعل باشد باید در دادسرا دعوا اقامه کرد حتی اگر مبلغ چک کمتر از ۲۰۰ میلیون ریال باشد.

 

 

ارائه گواهی مفقودی به بانک :

پس از دستور عدم پرداخت به بانک و دریافت گواهی مفقودی چک از مرجع قضایی صالح، اقدام بعدی ارائه گواهی مفقودی به بانک می باشد.

همانطور که قبلاً بیان شد طی مراحل قضایی و دریافت و ارائه گواهی به بانک باید ظرف یک هفته انجام شود.

 

تکلیف بانک بعد از اتمام مدت یک هفته از دستور عدم پرداخت

در صورتی که یک هفته از زمان مسدودی حساب صادر کننده بگذرد و گواهی مفقودی به بانک ارائه نگردد در صورتی که دارنده چک به بانک مراجعه کند بانک باید وجه چک را به دارنده چک پرداخت نماید.

 

تکلیف بانک بعد از دریافت گواهی اعلام مفقودی

بانک در صورت دریافت گواهی مفقودی چک که قبلاً حساب صادر کننده را مسدود کرده بود مکلف است وجه چک را تا زمان تعیین تکلیف پرونده در مرجع رسیدگی کننده در حسابی که مسدود شده بود نگه دارد و همچنان از پرداخت وجه چک به دارنده خودداری نماید.

 

مرجعی که به موضوع مفقودی چک رسیدگی می‌کند در صورت احراز مفقودی چک و وقوع جرم علاوه بر رسیدگی به جرم و تعقیب متهم حکم بر بطلان چک مفقودی را نیز صادر می نماید.

 

کسی که دستور عدم پرداخت چک را به بانک داده است و بانک حساب را مسدود کرده و دارنده به بانک مراجعه و با عدم پرداخت چک مواجه شده باشد و پس از طی مراحل قانونی بی اساس و واهی بودن دستور پرداخت ثابت شود دستور دهنده به مجازات صدور چک بلامحل محکوم خواهد شد.

 

برای تنظیم دادخواست اعلام مفقودی چک، طرح دعوا در دادسرا یا شورای حل اختلاف و آگاهی از قوانین مربوط به چک توصیه می شود با یک مشاور چک و اسناد تجاری مشورت نمایید و از این طریق از راهکارهای قانونی و مراحل اعلام مفقودی چک مطلع شوید.

 

توصیه می کنیم نوشتار شیوه جدید پیگیری قانونی دریافت مبلغ چک برگشتی  را نیز مطالعه بفرمایید

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب