آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مالیات نقل و انتقال

۰۴:۵۱ - ۱۵ تیر ۱۴۰۰

  • 2
  • 0
  • 31439

۱۵

تیر

ببینید مالیات نقل و انتقال ملک چگونه محاسبه می گردد! مالیات بر ارث ملک تجاری چیست و به چه املاکی اختصاص می یابد؟ مالیات فروش ملک چگونه محاسبه می شود؟مالیات فروش زمین چگونه محاسبه می گردد؟محاسبه مالیات فروش ملک چگونه است؟مالیات فروش ملک تجاری چگونه است؟

اگر قصد داشته باشید منزل، زمین و سهام خود را به دیگری واگذار کنید، مستلزم پرداخت مالیات خواهید بود. هر چه ارزش هر یک از موارد نامبرده بیشتر باشد، طبیعتاً مقدار مالیات آن نیز افزایش می‌یابد. این در حالی است که نرخ مالیات 5 درصد است. مالیات خرید و فروش، مالیات نقل و انتقال ملک، و یا مالیات بر ارث ملک تجاری، مشمول سه نوع مالیات خواهد بود. واگذار کردن سرقفلی ملک، مالیات حق مالکانه و مالیات بر درآمد حاصل شده از ساخت وساز ملک.
 
حال در ادامه می‌خواهیم بیشتر در خصوص انواع مالیات نقل و انتقال صحبت کنیم و اینکه:
 
  • مالیات فروش ملک تجاری چگونه محاسبه می شود؟
  • محاسبه مالیات فروش ملک چگونه است؟
  • مالیات فروش زمین چگونه محاسبه می گردد؟

مالیات نقل و انتقال املاک

مالیات نقل و انتقال زمین با توجه به ارزش ملک مشخص خواهد شد که ما در زیر برخی از روش‌های محاسبه مالیات ملک را آورده ایم:
 
در صورتی که خریدار ملک، شخص حقوقی باشد و اگر قیمت توافق و ثبت شده در سند از ارزش معاملاتی پایین تر باشد، قیمت ثبت شده در سند در ازای ارزش معاملاتی ملک مورد توجه قرار خواهد گرفت.
 
اگر نقل و انتقال ملک که ارزش معاملاتی ندارد مورد توجه باشد، مالیات بر حسب ارزش معاملاتی نزدیک‌ترین ملک مشابه در نظر گرفته می شود.
 
ملک هایی که قرار بر انتقال‌شان است که عرصه و اعیان دارند، برای مالیات این‌گونه ملک‌ها عرصه و اعیان را بر اساس ارزش معاملاتی در نظر می‌گیرند.
 
زمانی که نقل و انتقال ملک در دفترهای رسمی به وقوع نمی‌پیوندد، جهت پرداخت مالیات باید ارزش معاملاتی ملک مورد توجه قرار خواهد کرد.
 
توجه کنید مالیات نقل و انتقال ملک و مالیات فروش ملک تجاری بوسیله ارزش کامل زمین محاسبه می شود و باید مقدار دقیق ارزش زمین مشخص شود.
 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره مالیات که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

مالیات نقل و انتقال سهام

شرکت‌هایی که در بورس فعالیت دارند، میزان مالیات پرداختی‌شان با دیگر شرکت‌ها متفاوت خواهد بود. در واقع این‌گونه شرکت‌ها برای هر نقل و انتقال سهام باید نیم درصد مالیات دریافت کنند و مبلغ دریافت شده را نیز حداکثر تا 10 روز به سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند. اما مالیات فروش سهام برای شرکت‌هایی که در بورس وجود ندارند، میزان مالیات، حدوداً 4 درصد است. لذا شرکت‌هایی مانند شرکت سهامی خاص، تضامنی یا تعاونی که در بورس فعالیتی ندارند، این میزان از مالیات را باید پرداخت کنند.
 

مالیات فروش

مالیات فروش یا به عبارت دیگر مالیات بر فروش یک نوع از مالیات دریافتی توسط دولت است که به کمک دستگاه دولتی برای فروش کالا و خدمات مخصوص به خود پرداخت می‌شود. مالیات فروش می‌تواند شامل مالیات فروش مغازه، مالیات فروش زمین، مالیات فروش خودرو و مالیات واردات و غیره باشد. قوانین مالیاتی مختلفی در زمینه فروش کالا و خدمات وجود دارد که باید رعایت شود.
 
مالیات فروش برای تمامی بخش‌های مختلف با نرخ یکسان محاسبه شده و در تمام مراحل دریافت می‌شود. مالیات بر فروش به عنوان ساده‌ترین و قدیمی‌ترین انواع مالیات بر مصرف شناخته می‌شود.
 

مالیات نقل و انتقال خودرو

این نوع مالیات دارای استثناهای خاصی برای ماشین‌های راهسازی، کشاورزی، شناورها، موتورسیکلت، سه چرخه موتوری و ماشین‌های کارگاهی است که بر اساس قانون نقل و انتقال خودرو معادل یک درصد قیمت فروش کارخانه داخلی و یا یک درصد جمع ارزش کمرگی تعیین می‌شود. برای محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو طبق رابطه زیر عمل می‌شود:
 
به ازای گذشت هر سال از سال مدل خودرو و حداکثر تا شش سال به میزان سالانه ده درصد و حداکثر تا 60 درصد کاهش پیدا می‌کند.
 

مالیات نقل و انتقال در سال 1402

هر ساله با توجه به وضعیت تورم و اقتصادی کشور مبلغ مالیات دریافتی افزایش پیدا می‌کند. دولت برای رسیدن به منابع کافی و تأمین هزینه‌های خود هر ساله با توجه به نرخ تورم و روند اقتصادی افزایش متناسبی در زمینه مالیات انجام می‌دهد. مالیات نقل و انتقال نیز از این امر مستثنا نبوده و هر ساله افزایش پیدا می‌کند. به صورت نمونه در زمینه نقل و انتقال املاک، مبلغ دریافتی مالیات در سال 1402 ، 5 درصد ارزش معامله بوده و نسبت به سال های پیش افزایش پیدا کرده است.
 
مالیات نقل و انتقال به عنوان یک بخش از مالیات دولت محسوب شده که شامل موارد مختلف است.
 
از جمله مالیات‌های نقل و انتقال می‌توان به:
 
مالیات نقل و انتقال سهام، ملک، زمین، خودرو و ... اشاره کرد. هر کدام با توجه به شرایط خاصی که دارند می‌توانند تعیین کننده مبلغ متفاوتی باشند. برای کسب آگاهی‌های بیشتر در زمینه مالیات نقل و انتقال، بهتر است با مطالعه مقاله‌های مختلف به اطلاعات مناسب دست پیدا کنید، کسب اطلاعات بیشتر شما را در انجام معامله بهتر یاری می‌کند.
 

توصیه می کنیم نوشتار سامانه های مالیاتی و کارکرد آنها  را نیز مطالعه بفرمایید.

 
شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.
 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (2)

علی پور

1 سال پیش
پاسخ

سلام زمین تجاری در موقع نقل و انتقال مالیات داره

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. بله

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب