آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مالیات بر خرید و فروش سکه طلا

۰۴:۵۶ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰

  • 18
  • 0
  • 32980

۰۴

آبان

پرداخت مالیات سکه به عنوان یکی از مالیات‌های دریافتی دولت از افراد است که نحوه تعیین آن با توجه به اجرت ساخت متفاوت است

طلا به عنوان یکی از کالاهایی است که مورد مصرف بسیاری از خانم‌ها قرار می‌گیرد. با توجه به ماهیت طلا که یک کالای مصرفی نیست و تنها موردی که در هنگام فروش طلا از بین می‌رود اجرت ساخت آن است و اصل کالا قابل خرید است، بنابراین مالیات طلا باید از اجرت ساخت آن محاسبه و دریافت شود.

  1. آیا فروش و خرید سکه مالیات دارد؟
  2. مالیات طلا چقدر است و چگونه محاسبه می شود؟
  3. مالیات سکه چقدر است؟

پرداخت مالیات سکه به عنوان یکی از مالیات‌های دریافتی دولت از افراد است که نحوه تعیین آن با توجه به اجرت ساخت متفاوت است. ما در این نوشته می‌خواهیم در مورد مالیات بر سکه مطالب جالبی را برای شما عزیزان بیان کنیم.

 

دریافت مالیات بر سکه طلا و مالیات بر طلا به عنوان یک راه کار مناسب برای اجرای عدالت اجتماعی است. دولت با برقراری مالیات بر بخش‌های سرمایه پذیر سعی دارد تا کنترل مناسبی در بخش‌های مربوطه داشته باشد.

آیا خرید سکه مالیات دارد؟

سازمان مالیاتی کشور پرداخت مالیات بر سکه را طبق لیست مربوط به خود در سایت مالیاتی قرار داده است. در بخشنامه تصویب شده در سال 97 افراد با توجه به خرید سکه و طلا باید مالیات آن را بپردازند. بر اساس مواد 1 و 93 قانون مالیات‌های مستقیم و بنا بر تبصره ماده 100 قانون مذکور، دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وظیفه دارند طبق فرمول زیر مالیات خود را پرداخت کنند:

از سال 97 به بعد کلیه خریدارانی که نسبت به دریافت 200 سکه از بانک مرکزی اقدام کرده‌اند مشمول دستورالعمل خاص بوده و باید اظهارنامه مالیاتی خود را تقدیم اداره امور مالیاتی کنند.

 

نحوه تعیین مالیات بر سکه و پرداخت آن 

افرادی که تا 20 سکه از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند مشمول مالیات بر سکه نمی‌باشند.

نسبت به مازاد 20 سکه تا میزان 60 سکه به ازای هر سکه 150 هزار تومان مالیات مقطوع.

نسبت به مازاد 60 سکه تا میزان 100 سکه به ازای هر سکه 200 هزار تومان مالیات مقطوع.

نسبت به مازاد 100 سکه تا میزان 200 سکه به ازای هر سکه 250 هزار تومان مالیات مقطوع.

 

مالیات بر خرید سکه

بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده که در سال 89 به طلافروشان ابلاغ شده است، طلافروشان باید جهت ثبت نام اقدام و هر سه ماه یک بار اظهارنامه مالیاتی خرید سکه خود را اعلام و ثبت کنند. دلیل این امر توسط سازمان امور مالیاتی تشریح شده است که طبق قانون ارزش افزوده برای طلا، اخذ مالیات از کل فروش طلا صورت می‌پذیرد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

مالیات طلا چقدر است؟

شاید برای خیلی از افراد این سؤال مطرح باشد که مالیات طلا چقدر است؟ به عنوان مثال باید بیان کنیم اگر قیمت یک گرم طلای خام حدود 115 هزار تومان باشد و اجرت آن برای هر گرم کاری 15 هزار تومان باشد، مبلغ طلا و اجرت، برای هر گرم حدود 130 هزار تومان بوده که به مبلغ فوق 7 درصد سود فروشنده نهایی اعمال می‌شود که در نهایت مبلغ هر گرم ساخته شده با اجرت حدود 139 هزار تومان خواهد بود.

 

مالیات سکه طلا

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی به مبلغ نهایی فوق، باید 9 درصد ارزش افزوده اضافه شود و این مبلغ از مشتری دریافت شده و به سازمان پرداخت ‌شود. برای مثال فوق، برای هر گرم فروش طلا حدود 12 هزار 500 تومان به مبلغ مذکور اضافه می‌شود، در واقع مالیات از دریافت کننده طلا دریافت می‌شود. باید در نظر داشته باشید که طلا به عنوان کالایی است که مجدداً وارد عرصه محصولات می‌شود. یعنی از یک کیلو طلا می‌توان برای ساخت مجدد استفاده کرد و چند بار ارزش افزوده از آن دریافت می‌شود.

 

مالیات بر سکه به عنوان یکی از مالیات‌های دریافتی دولت است. طبق قانون، دولت موظف است همه ساله با توجه به نرخ تورم و اقتصادی کشور، میزان مالیات سکه طلا را مشخص کند. طبق آیین نامه باید این مبلغ به اجرت و ساخت طلا اضافه شده و از مشتری دریافت شود. صنف طلافروشان موظف هستند تا اظهارنامه مالیاتی خود را سر موعد مقرر برای اداره مالیات ارسال کنند. در مورد سکه نیز بانک مرکزی میزان مالیات دریافتی را بر اساس سکه خریداری شده تعیین می‌کند.

 

شاید به صورت کلی بتوان بیان کرد دلایل گرفتن مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند باعث ایجاد عدالت مالیاتی در بین مردم شود. مالیات برای برقراری عدالت بیشتر در جامعه و کنترل سوداگری در بخش‌های مختلف سرمایه پذیر مانند مسکن اتخاذ می‌شود. دولت‌ها به کمک دریافت مالیات می‌توانند هزینه‌های خود را پوشش داده و به راحتی برای افزایش رفاه حال مردم تلاش کنند.

 

توصیه می کنیم نوشتار پنج نکته مهم درباره مالیات سکه  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (18)

علی صفایی

1 سال پیش
پاسخ

با سلام. سال ۹۷ مادرم ۵۰ سکه از بانک مرکزی خریداری کردند . نصف این مقدار را بعدا فروختند. و تا به حال به اداره مالیات مراجعه نکردند . میشه بفرمایید مالیات و دیرکرد به چه صورت حساب میشه و آیا اینکه فروش یا عدم فروش سکه روی مالیات تاثیر داره؟ ممنون.

جواد شیرازی

1 سال پیش

سلام

مشاوره در این باره مستلزم دریافت توضیحات تکمیلی و همچنین پرداخت حق المشاوره است.پس از پرداخت حق المشاوره (از طریق درگاه بانکی در سامانه آنی مشاور) برای تعیین زمان مشاوره با جنابعالی تماس خواهیم گرفت .

سمیرا جهانی

1 سال پیش
پاسخ

سلام وقت بخیر از بانک مرکزی تعداد 100سکه می خوام خرید کنم ..به صورت یکجا ...ایا مالیات داره ..و اینکه سکه ربع می خوام بگیرم ...تاثیری تو مالیات داره

مدیر سایت

1 سال پیش

درود

بله. طبق رویه مالیاتی از سال 97  خرید و فروش سکه با تشکیل پرونده مالیاتی و مطالبه مالیات همراه است.

بابک صالحی

1 سال پیش
پاسخ

سلام، خرید سکه از بانک مرکزی مشمول مالیات میشود، اگر سکه از صرافی یا سکه فروشی خریداری شود هم باید مالیاتش پرداخت شود؟

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. خرید و معاملات سکه بیش از 4 عدد در سال مشمول مالیات می شود حتی از بانک مرکزی.

ساناز رستمی

1 سال پیش
پاسخ

سلام سال 97 تعداد 41 سکه از بانک ملی خریداری کردم و حدود یکسال و نیم قبل مالیاتشان را به اداره مالیاتی پرداخت نمودم. آیا الان که میخوام سکه ها را بفروشم باز هم شامل مالیات می شوند؟

مدیر سایت

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

درود. خرید و معاملات سکه بیش از 4 عدد در سال مشمول مالیات می شود.

ناصر

1 سال پیش
پاسخ

یه کم طلا خریدم به انگشتر ساده و گردن بند نازک یارو طلا فروش مالیات را جلو چشم من با ماشین حساب حساب می کرد آیا این کار شدنیه لطفاً جواب بدید

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. اگر در فاکتور فروشی که به شما داده مالیات هم لحاظ و کسر شده، احتمال اینکه واقعا مالیات را کسر و پرداخت کرده وجود دارد. ولی اگر به شما فاکتور نداده یا در فاکتور مالیات را ننوشته، در واقع به بهانه مالیات از شما پول اضافه گرفته است.

حمید

1 سال پیش
پاسخ

سلام. ممنون بابت توضیحات کامل و مناسب تان. برداشت من از این مطلب این بود که فقط با خرید سکه تمام مشمول مالیات میشویم. پس اگر ربع یا نیم سکه بخریم مشمول قانون مالیات نخواهیم شد. درسته؟! باتشکر

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. خیر. نوع سکه مهم نیست. بلکه مبلغ و سقف معامله مهم است.

مهناز

1 سال پیش
پاسخ

سلام. طبق این اطلاعیه خریداران سکه از بانک مرکزی مشمول مالیات میشوند. وقتی که از صرافی ها سکه میرم اطلاعاتم را ثبت میکنند اما چندین بار که از طلا فروشی ها خرید کردم ، اطلاعاتم را ثبت نکردند. آیا میتوان گفت که صرفا با خرید از بانک یا صرافی ها مشمول مالیات میشویم؟! آیا خرید سکه از طلافروشی به منزله فرار مالیاتی است؟!

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. در هر صورت هنگامی که درباره یک معامله تراکنش بانکی رخ بدهد برای اداره امور مالیانی شناسایی طرفین معامله و مبلغ معامله کار بسیار ساده ای است.

علی جعفر

۲۶ تیر ۱۴۰۲
پاسخ

نحوه محاسبه مالیات سالانه طلافروشی

مدیر سایت

۲۶ تیر ۱۴۰۲

اصل طلا مشمول مالیات خرید  و فروش نمی‌شود بلکه اجرت ساخت و سود طلافروشان مشمول 9 درصد مالیات ارزش افزوده می گردد. بعلاوه یک واحد صنفی طلافروشی همانند همه صنوف دیگر مالیات عملکر و مشاغل را نیز باید بپردازد.

 

محمد

3 ماه پیش
پاسخ

سلام خرید فروش یک سکه در سال مشمول مالیات می شود؟

مدیر سایت

3 ماه پیش

خیر

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب