آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مالیات بر درآمد

۰۳:۳۷ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 4393

۲۵

خرداد

مالیاتی که توسط دولت بر درآمد دریافتی تمامی افراد، نهادها و موسسات اعمال می‌شود مالیات بر حقوق و بر درآمد گفته می‌شود

یکی از انواع مالیات‌های دریافتی ، مالیات بر درآمد است که توسط دولت بر شخص اعمال می‌شود و با توجه به میزان درآمد هر شخص، مالیات دریافت شده متغیر است. به صورت کلی باید بدانید که مالیات بر منابع مالی با توجه به درآمد فرد متفاوت است.

نرخ مالیات دریافتی با افزایش درآمد شخص، افزایش پیدا می‌کند. ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد مالیات بر درآمد سود سهام، مالیات بر درآمد اجاره، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل سال 98، نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اتفاقی و غیره مطالب مهمی را قرار دهیم.

مالیات بر درآمد چیست؟

مالیاتی که توسط دولت بر درآمد دریافتی تمامی افراد، نهادها و موسسات اعمال می‌شود، مالیات بر حقوق و بر درآمد گفته می‌شود. طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و حقیقی به صورت سالیانه محاسبه می‌شود.اما باید دانست که مالیات چند درصد است در واقع باید بیان کردن مالیات بر درآمد مشاغل با توجه به میزان دریافتی متغیر است.

درآمد مالیاتی به عنوان یک منبع کلیدی مالی محسوب شده که دولت از آن برای تأمین هزینه‌های خود استفاده می‌کند. در اکثر کشورها، مالیات به عنوان یک منبع درآمد کافی برای دولت محسوب می‌شود که با درآمد کسب شده می‌تواند به مردم خدمت کند. اولین مالیات بر کسب و کار و درآمد توسط کشور آمریکا در سال 1812 میلادی اتفاق افتاده است.

مالیات بر درآمد چند درصد است؟

سؤالی که برای خیلی از افراد در زمینه مالیات بر درآمد وجود دارد این است که این مالیات چند درصد است. باید بیان کرد برای اشخاص حقوقی طبق ماده 105 قانون اسلامی، 25 درصد سود و برای اشخاص حقیقی طبق قانون ماده 131، درآمدهای کمتر از 50 میلیون تومان 15 درصد، درآمدهای بین 50 تا 100 میلیون تومان 20 درصد و برای درآمدهای بالاتر از 100 میلیون تومان 25 درصد است.

 

آشنایی با انواع مالیات بر درآمد

مالیات حقوق و مالیات بر درآمد به بخش‌های مختلف تقسیم بندی می‌شود که شامل موارد زیر است:

مالیات بر درآمد مشاغل

مالیات بر درآمد اجاره املاک

مالیات بر درآمد املاک

مالیات بر مشاغل وکلای دادگستری

مالیات بر دریافت حق تمبر

مالیات بر کسب و کار کشاورزی

مالیات بر درآمد اتفاقی

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد 

طبق ماده 82 قانون مالیات‌های مستقیم برای محاسبه مالیات بر درآمد  باید به شکل زیر عمل کرد:

درآمدی که شخص حقیقی در قبال انجام کاری بابت اشتغال در ایران بر حسب مدت کارکرد دریافت می‌کند شامل قانون مالیات بر درآمد حقوق است که در این صورت کسر مبلغ مالیات از درآمد یا حقوق دریافتی ماهیانه وی طبق شرایط مشخص کسر می‌شود. مالیات حقوق با توجه به میزان حقوق دریافتی فرد مشخص می‌شود.

مالیات اجاره

مالیات بر درآمد املاک یکی دیگر از بخش‌های دریافت مالیات بر کسب و کار است. به صورت کلی می‌توان مالیات اجاره را به سه دسته مختلف تقسیم بندی کرد. دسته اول مالیات بر اجاره املاک است، دسته دوم مالیات بر نقل و انتقال املاک و دسته سوم شامل مالیات بر مستغلات خالی محسوب می‌شود. هر کدام از بخش‌ها دارای قوانین خاص خود است که در زمان دریافت مالیات قابل تعیین است.

مالیات بر درآمد مشاغل

این نوع مالیات از کسبه، صنعت گران و اصناف مختلف دریافت می‌شود. مالیات بر درآمد مشاغل به گونه‌ای است که برای کسب و کارهای آزاد نیز محاسبه می‌شود. کسانی که از راه‌های مختلف و کارخانه‌ها کسب درآمد می‌کنند شامل این دسته قرار گرفته و مالیات به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

مالیات بر درآمد املاک

مالیات بر درآمد املاک شامل درآمد شخص حقیقی و حقوقی شده و ناشی از واگذاری ملک خود به دیگران است که طبق قانون باید مالیات خود را پرداخت کنند. در ایران با توجه به سبک زندگی افراد و وضعیت اقتصادی خیلی از افراد به دنبال اجاره ساختمان هستند. کسانی که صاحب ملک هستند باید توجه داشته باشند که از درآمد حاصل از املاک خود باید به دولت مالیات پرداخت کنند.

 

مالیات بر درآمد اتفاقی

مالیات بر منابع مالی اتفاقی از جمله مالیات‌های شخص حقیقی و حقوقی بوده که به صورت بلاعوض و یا از طریق معاملات مختلف کسب می‌شود که شامل پرداخت مالیات است. قانون مالیات و نحوه زمان پرداخت آن برای هر شغلی متفاوت است و باید با دانستن جزئیات آن سر موعد پرداخت شود.

افراد باید بدانند که اگر درآمدی دارند دولت از درآمد آن‌ها مالیات دریافت می‌کنداما مالیات چند درصد است؟ هر گونه سهل انگاری در پرداخت مالیات باعث می‌شود تا جریمه‌های سنگین به شخص وارد شود. پس بهتر است در پرداخت مالیات دقت کافی را داشته باشید و سر موعد این کار را انجام دهید. شرکت‌ها و مؤسسات مختلفی وجود دارند که مالیات بر درآمد را به شکل صحیح محاسبه می‌کنند.

 

توصیه می کنیم نوشتار محرومیت ناشی از بدهی مالیاتی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب