آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

معرفی سامانه املاک و اسکان کشور

۰۶:۵۴ - ۱۱ آذر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 5120

۱۱

آذر

سامانه ملی املاک و اسکان کشور در سال ۱۴۰۰ با هدف شناسایی خانه‌های خالی و جلوگیری از خالی ماندن خانه های بدون سکنه و کاهش قیمت مسکن در کشور راه اندازی شده است

در این نوشتار به معرفی سامانه املاک و اسکان کشور و هدف از راه اندازی سامانه املاک و اسکان و بیان نکات مهم و کاربردی در خصوص ثبت نام در سامانه می پردازیم.

سامانه ملی املاک و اسکان کشور در سال ۱۴۰۰ با هدف شناسایی خانه‌های خالی و جلوگیری از خالی ماندن خانه های بدون سکنه و کاهش قیمت مسکن در کشور راه اندازی شده است.

 

قانون مالیات خانه های خالی هم در همین راستا در دی‌ماه ۱۳۹۹ به تصویب رسیده است خانه‌هایی که در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر هستند و در مجموع بیش از ۱۲۰ روز در یک سال مالیاتی سکونت نداشته باشند خانه خالی محسوب می‌شود و اگر خانه‌ای بیش از ۱۲۰ روز در سال خالی باشد مشمول مالیات خواهد شد. بنابراین واحدهای مسکونی در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت مشمول مالیات خانه‌های خالی نیستند اما این املاک هم باید در سامانه اظهار شود در غیر این صورت مالکان آنها مشمول جریمه خواهند شد.

 

چه کسانی باید در این سامانه ثبت نام کنند؟

بر اساس تکلیف مقرر در اصلاحیه ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب دی ماه 1399 "کلیه سرپرستان خانوارها اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلفند اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه اصلی و اقامتگاه فرعی) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را ظرف مهلت مقرر در سامانه املاک و اسکان کشور درج نمایند". بدین منظور سرپرستان خانوار می‌توانند  بر اساس آخرین رقم کد ملی خود مطابق با جدول زمانبندی اعلام شده ، اقدام به ثبت نام نمایند.

 

منظور از اقامتگاه اصلی و اقامتگاه فرعی چیست؟

منظور از اقامتگاه اصلی اقامتگاهی است که در آن به طور مداوم زندگی می کنید و منظور از اقامتگاه فرعی اقامتگاه دوم شماست که گاهاً در آنجا ساکن می‌شوید.

برای ثبت املاک خود به کجا مراجعه کنیم؟

سایت ملی املاک و اسکان کشور amlak.mrud.ir است مردم باید برای ثبت نام و ورود اطلاعات شخصی و اطلاعات محل اقامت خود از طریق این سایت وارد و اقدام به ثبت ملک خود بنمایند.

مسلماً برخی از مالکانی که املاک خالی دارند تمایلی به ثبت املاک خود ندارند به همین دلیل جریمه‌ای برای این افراد در نظر گرفته شده که نتیجه عدم درج اطلاعات و به عبارتی فرار مالیاتی محرومیت از حقوق شهروندی و خدمات دولتی می باشد.

 

شروع ثبت نام در سامانه املاک و اسکان کشور

شروع ثبت نام در سامانه املاک و اسکان کشور روز نوزدهم فروردین ماه ۱۴۰۰ اعلام شده است مردم مکلفند از این تاریخ شروع به ثبت نام و ورود اطلاعات خود بنمایند لازم به ذکر است که اگر از این تاریخ تا دو ماه بعد ملکی در این سامانه ثبت نشود خانه، خالی محسوب می‌شود و مطابق قانون مالیات مستقیم به آن تعلق می گیرد.

نکته و ادامه نوشتار:

 

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره  سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

جریمه عدم ثبت اطلاعات واحد مسکونی در سامانه املاک

پس از پایان مهلت خوداظهاری دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود ازقبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست های حمایتی، یارانه ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گازطبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کدملی و براساس کدپستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.

همچنین حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن مقرره فوق، کلیه ارائه دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را براساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق باکدپستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره بردار صادر نمایند.

 

بنابراین در صورت عدم ثبت املاک در سامانه ، مالکان از حقوق و خدمات فوق محروم خواهند شد.

توجه داشته باشید که ثبت اطلاعات محل سکونت در سامانه علاوه بر روشن نمودن محل سکونت مردم  و مالکان آنها در آینده ممکن است تصمیماتی بر مبنای این اطلاعات گرفته شود لذا مردم باید اطلاعات املاک و محل اقامت خود را به طور دقیق و کامل وارد سامانه کند تا از آثار و نتایج و حقوق احتمالی که در آینده ممکن است پیش بیاید محروم نمانند.

با در نظر داشتن این امر که همه واحد‌های ساختمانی برای سکونت افراد نیستند و ممکن است ملک تجاری و اداری باشند لذا ثبت واحدهای تجاری و اداری هم در این سامانه ضرورت دارد.

 

آیا ملک فرسوده که قابل استفاده نیست هم مشمول مالیات است؟

فرسودگی ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست ملکی که به دلیل فرسودگی ، غیر قابل استفاده بوده است خالی مانده است مشمول مالیات بر خانه های خالی می باشد.

 

تغییر محل سکونت

علاوه بر ثبت اطلاعات املاک در سامانه ملی املاک و اسکان کشور، مردم مکلف اند در صورت تغییر محل سکونت خود ، محل سکونت قبلی را حداکثر ظرف مدت یک ماه در سامانه حذف و محل سکونت جدید خود را در سامانه ثبت نمایند. همچنین اگر وضعیت سکونت ملکی تغییر کرده باشد باید اتمام سکونت در اقامتگاه قبل در سامانه ثبت و مشخصات جدید اقامتگاه وارد شود.

 

چه کسانی مشمول مالیات دوبرابری می شوند؟

کسانی که بیش از پنج واحد مسکونی خالی داشته باشند مشمول مالیات دوبرابری می‌شوند و تفاوتی ندارد که همه خانه ها در یک شهر باشند یا در شهرهای مختلف.

 

آیا واحدهای نوساز هم مشمول مالیات خانه‌های خالی می‌شوند؟

واحدهای نوساز پس از دوازده ماه و درطرح های انبوه سازی پس از هجده ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی مشمول مالیات خواهند شد.

 

توصیه می‌کنیم نوشتار تنظیم قرارداد اجاره  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب