آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

هفت نکته مهم درباره دعوای مطالبه وجه و ادعای طلب

۰۹:۲۴ - ۱۴ تیر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 2439

۱۴

تیر

در این نوشتار به بیان نکات مهمی درباره دعوای مطالبه وجه و ادعای طلب می پردازیم. ۱- تساوی طلبکاران اگر چند نفر بطور همزمان یا غیر همزمان ، نسبت به یک نفر بدلایل و مستندات گوناگون، بستانکار باشند از نظر قانونی ، اصل بر این است که

در این نوشتار به بیان نکات مهمی درباره دعوای مطالبه وجه و ادعای طلب می پردازیم.

۱- تساوی طلبکاران 

اگر چند نفر بطور همزمان یا غیر همزمان ، نسبت به یک نفر بدلایل و مستندات گوناگون، بستانکار باشند از نظر قانونی ، اصل بر این است که برای وصول طلب خود با هم برابر هستند و هیچ کدام آنها اولویت یا حق تقدمی نسبت به طلبکاران دیگر ندارند. مگر آنکه، قانون طلب یکی از آنها را مقدم بر طلب دیگران شناخته باشد.

 

۲- وصول مطالبات از اشخاص صنفی

یکی از راه های وصول مطالبات از افراد صنفی که دارای پروانه کسب از اتحادیه های صنفی هستند شکایت از آنان به کمیسیون شکایت اتحادیه صنفی مربوطه است.

به ویژه اگر طلب شما ناشی از معاملات مرتبط با پروانه کسب آنان باشد شکایت به کمیسیون شکایات اتحادیه صنفی می تواند فرد صنفی متخلف را در قبال معامله انجام شده و بدهی مربوطه پاسخگو نماید.

 

۳- هر خانه ای مستثنیات دین نیست

بعضی بدهکاران که خانه های گران قیمت دارند گمان می کنند در هر صورت ، خانه آنها مستثینات دین است و بستانکار نمی تواند آن را بازداشت کند و طلب خود را از محل آن وصول نماید.

این تصور اشتباه است.

 

برابر بند الف ماده ۲۴ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، خانه افراد بدهکار در حدی که برای زمان اعسار و تنگدستی، نیاز آنها به مسکن را برطرف سازد جز مستثنیات دین است بنابراین بدهکاران نمی توانند امیدوار باشند که خانه های چند میلیارد یا چند ده میلیارد تومانی آنان چندان هم جز مستثنیات دین به شمار رود.

 

۴- مستندات خوب برای ادعای طلب علیه شرکتها

دفاتر قانونی، ترازنامه، اظهارنامه مالیاتی، مدارک و صورتهای مالی یک شرکت که به اداره امور مالیاتی یا سازمان تامین اجتماعی یا سایر ادارات و مقامات ارائه شده باشد علیه آن شرکت، دلیل به شمار می رود. بنابراین اگر شرکتی در ترازنامه یا اظهارنامه مالیاتی که به اداره امور مالیاتی ارائه نموده ، خود را بطور مثال به آقای الف بدهکار اعلام نموده باشد این مدرک بوسیله آقای الف بر علیه شرکت، سندیت دارد و برای طرح ادعای طلب ، قابل استناد می باشد.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/questio

۵- یکی از ورثه و حتی یک طلبکار هم می تواند درخواست انحصار وراثت بدهد

برای فردی که درگذشته و از خود اموال و بدهی‌هایی بجا گذاشته است نیاز نیست که همه ورثه خواهان انحصار وراثت شوند.

حتی یکی از ورثه نیز می تواند درخواست انحصار وراثت به شورای حل اختلاف بدهد.

و فراتر از این حتی یکی از طلبکاران نیز می‌تواند در جهت تعیین تکلیف طلب خود درخواست انحصار وراثت برای فرد متوفی بدهد.

 

۶- طلب ناشی از فاکتور فروش را هم می شود وصول کرد

اگر تصور می کنید فاکتور فروش هیچ گونه ارزشی نداره اشتباه می کنید.

فاکتور فروش در واقع نشان دهنده این است که طرف مقابل از شما خرید کرده و مالی را تحویل گرفته و به اندازه مبلغی که در فاکتور فروش آمده به شما بدهکار هست.

 

اگر قرار هست که تمام یا بخشی از فاکتور فروش بعدا به شما پرداخت بشود حتما در فاکتور فروش بنویسید که چه مبلغی را نقدی دریافت کردید و چه مبلغی را طلبکار هستید و بنویسید که مبلغ باقیمانده را در چه تاریخی قرار هست دریافت کنید.

 

نام و مشخصات دقیق خریدار را در فاکتور فروش بنویسید و نسخه دوم فاکتور فروش را به امضای خریدار برسانید.

طلب ناشی از فاکتور فروش را می توانید اگر زیر ۲۰ میلیون تومان باشد از طریق شورای حل اختلاف و اگر بالای ۲۰ میلیون تومان باشد از طریق دادگاه وصول کنید.

 

7- مطالبات خود را چگونه وصول کنیم؟

لف- پیش از اقدام برای وصول مطالبات نسبت به شناسایی دقیق محل سکونت و محل کار و اموال بدهکار اقدام کنید.

ب- از کامل بودن مدارک و مستندات مربوط به طلب خود مطمئن شوید.

ج- روی بازداشت اموالی که جز مستثنیات دین هستند حساب نکنید.

د- با توجه به ویژگی ها و حساسیت های و نقاط ضعف طرف مقابل، سریعترین روش وصول مطالبات را شناسایی کنید و در دستور کار قرار دهید.

ه- همزمان با طرح دعوی وصول طلب ، تامین خواسته را مورد توجه قرار دهید.

 

توصیه می کنیم نوشتار شرط وجه التزام در قراردادها  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان حقوقی و وکلای متخصص فعال در سامانه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب