آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

چگونگی مطالبه خسارت تاخیر تادیه چک های جدید

۱۴:۱۷ - ۱۰ آذر ۱۴۰۰

  • 2
  • 1
  • 13373

۱۰

آذر

خسارت تاخیر تادیه چک به معنای جبران خسارت وارده بر دارنده چک (طلبکار) می باشد که صادرکننده چک (بدهکار) در موقع مقرر وجه چک (بدهی) را پرداخت نکرده است

مفهوم خسارت تاخیر تادیه چک، مبنای مطالبه خسارت تاخیر تادیه چک، خسارت تغییر تادیه چک از چه زمانی قابل مطالبه است؟ چگونگی مطالبه خسارت تاخیر تادیه در قانون جدید چک، طرح دعوای مطالبه خسارت تاخیر تادیه چک چه زمانی ممکن است؟ در این نوشتار به بررسی و بیان نکات مهم حقوقی درباره موضوعات فوق می پردازیم.

 

مفهوم خسارت تاخیر تادیه چک

خسارت تاخیر تادیه چک به معنای جبران خسارت وارده بر دارنده چک (طلبکار) می باشد که صادرکننده چک (بدهکار) در موقع مقرر وجه چک (بدهی) را پرداخت نکرده است.

 

مبنای مطالبه خسارت تاخیر تادیه چک

مطابق قانون در دعاوی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج است در صورتی که با درخواست طلبکار و رسیدن موعد پرداخت ، بدهکار از پرداخت بدهی مزبور امتناع کند در صورتی که شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا زمان پرداخت بدهی تغییر فاحشی داشته باشد و طلبکار مطالبه خسارت کند دادگاه با در نظر گرفتن تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود میزان خسارت را محاسبه و مورد حکم قرار می دهد.

 

خسارت تاخیر تادیه چک از چه زمانی قابل مطالبه است؟

از تاریخ سررسید چک تا زمان وصول آن دارنده چک مستحق دریافت خسارت تاخیر تادیه می باشد.

بنابراین خسارت مزبور از تاریخ سررسید چک محاسبه خواهد شد البته در مواردی ممکن است در خصوص نحوه پرداخت خسارت و میزان خسارت بین طرفین قرارداد خصوصی منعقد شده باشد که در این صورت مطابق قرارداد عمل می شود.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/question

 

چگونگی مطالبه خسارت تاخیر تادیه در قانون جدید چک

قانون جدید صدور چک اجازه داده است که تحت شرایطی، وجه چکهای صادره (و حتی حق‌الوکاله وکیل، که دارنده چک برای وصول وجه چک ناگزیر به پرداخت آن شده است) بدون نیاز به حکم دادگاه از طریق واحد اجرای احکام دادگاهها با ارائه گواهینامه عدم پرداخت صادره از بانک، وصول شود.

 

درباره مطالبه خسارت تاخیر تادیه راجع به اینگونه چک ها چون در قانون جدید صدور چک، مقررات جدیدی در نظر گرفته نشده است همان مقررات سابق قابل اجراست.

 

بنابراین، دارنده چک می تواند مبلغ چک را از طریق واحد اجرای احکام دادگاه، مطالبه و وصول نماید و خسارت تاخیر تادیه مربوط به آن چک را از طریق تقدیم دادخواست به دادگاه یا شورای حل اختلاف مطالبه نماید.

 

اگر مبلغ خسارت تاخیر تادیه مورد مطالبه تا 20 میلیون تومان باشد دعوی مطالبه خسارت تاخیر تادیه چک باید در شورای حل اختلاف مطرح گردد.

و اگر میزان خسارت تاخیر تادیه مورد مطالبه، بالای 20 میلیون تومان باشد دعوی مطالبه خسارت تاخیر تادیه باید در دادگاه مطرح شود.

 

مطالبه خسارت تاخیر تادیه چه زمانی ممکن است؟

دعوای مطالبه خسارت تاخیر تادیه را هم می توان همزمان با دعوای مطالبه وجه چک علیه صادرکننده طرح کرد و هم می‌توان پس از اقامه دعوای مطالبه وجه چک همزمان با رسیدگی دادگاه و یا پس از صدور رای در خصوص پرداخت وجه چک طرح نمود که در این صورت دارنده چک باید درخواست خود را به همان دادگاه صادرکننده حکم تقدیم کند.

 

توصیه می کنیم نوشتار اجرای احکام مالی دادگاه و شورای حل اختلاف  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

 همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (2)

شعبانی

۰۵ مرداد ۱۴۰۲
پاسخ

سلام - ممنون از مطلب ارزشمند شما. یک سوال : مستند قانونی مبلغ 50 میلیون تومان کدام ماده قانونی است؟

مدیر سایت

۰۵ مرداد ۱۴۰۲

البته مبلغ 20 میلیون تومان صحیح است (اصلاح شد) و مستند قانون آن بند الف ماده 9 قانون شوراهای حل اختلاف است. رسیدگی به دعاوی مالی تا 20 میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف می باشد.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب