آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

حکم تخلیه در زمان کرونا

۰۸:۵۹ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 2173

۲۲

مرداد

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در سال ۱۴۰۰ شورای حل اختلاف حق صدور حکم تخلیه برای مستاجر را ندارد

شرایط صدور حکم تخلیه برای مستاجران در دوران کرونا ، لزوم تمدید قرارداد اجاره در دوران کرونا ،حکم تخلیه در زمان کرونا، شرایط عدم تمدید قرارداد اجاره در دوران کرونا و به طور کلی بایسته های تخلیه واحدهای مسکونی در شرایط کرونایی بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد.
 
 
یکی از موضوعات مهمی که این روزها در شرایط سخت کرونایی شاهد آن هستیم موضوع اختلاف میان موجران و مستاجران در خصوص تمدید قرارداد اجاره و تخلیه واحدهای مسکونی می باشد از طرفی با افزایش اجاره بها و هم درگیری مردم با ویروس کرونا و کاهش درآمد برخی اقشار جامعه به دلیل بیماری و از دست دادن توان پرداخت اجاره بها مشکلات اساسی در زندگی مردم ایجاد کرده است مسئولین هم در این خصوص با به کارگیری تدابیری سعی در بهبودبخشی به اوضاع کشور دارند ستاد ملی مبارزه با کرونا در این خصوص مصوباتی را تصویب و اعلام کرده است.
 
بنا به اخبار منتشره، بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در سال ۱۴۰۰ شورای حل اختلاف، حق صدور حکم تخلیه برای مستاجر را ندارد.
 

تمدید یکساله قراردادهای اجاره با رقم افزایش نرخ‌ها 

ستاد ملی کرونا طی جلسه هفتاد و دوم خود ، تمدید یکساله قراردادهای اجاره با رقم افزایش نرخ‌ها را  به شرح زیر تصویب و اعلام کرده است:
 
۱- حداکثر افزایش مبلغ اجاره‌بها یا مبلغ رهن برای قراردادهای اجاره در کلانشهر تهران تا سقف 25 درصد.
 
۲- در سایر کلانشهرها تا سقف 20 درصد.
 
۳- سایر مناطق شهری ایران تا سقف 15 درصد.
 
۴- با عنایت به استمرار شرایط بیماری کرونا، تمام قراردادهای اجاره املاک مسکونی که تا پایان سال 1400 اعتبار آنها به اتمام می‌رسد در صورت عدم توافق طرفین و تمایل مستأجرین به مدت یکسال به صورت خودکار تمدید می‌شود. ضمن اینکه مستاجران مکلف شده اند که حقوق مالک را رعایت کنند.
 
۵- بر اساس بند 3-1 مصوبه ستاد ملی کرونا نیازی به مراجعه مالک و مستاجر به بنگاه‌های املاک برای تمدید قراردادها نیست. 
 
 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره حکم اعسا که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

شرایط عدم تمدید قرارداد اجاره دردوران کرونا

در مصوبه ستاد ملی کرونا شرایط عدم تمدید قرارداد اجاره اعلام شده است:
 
 
یکی از این شروط آن است که مالک برای تخریب واحد مسکونی و ساخت ساختمان جدید یا تعمیرات اساسی پروانه ساختمانی یا پروانه تعمیرات اساسی داشته باشد.
 
شرط دیگر آنکه ، عدم موافقت مستأجر با مبلغ افزایش اجاره، تضییع حقوق موجر، بروز رفتار برخلاف عرف از سوی مستأجر و... از جمله مواردی است که باعث عدم تمدید قرارداد اجاره و حتی الزام به ارائه و تنظیم لایحه دفاعیه تخلیه اجاره می‌شود.
 
 

تخلیه بر اساس امضای سازش نامه و گزارش اصلاحی

 
یکی از مواردی که مستأجران باید به آن توجه داشته باشند این است که مالک می تواند از مستأجر در شورای حل اختلاف برای تخلیه امضا بگیرد.
 
یا اینکه مستاجر اقدام به سازش با موجر و تنظیم سازش نامه (گزارش اصلاحی) بنماید و به موجب آن، مستاجر برای تخلیه محل اجاره ، رضایت بدهد.
 
در این صورت، شوراهای حل اختلاف برابر سازش نامه تنظیمی ( گزارش اصلاحی) اقدام به صدور حکم تخلیه به درخواست موجر می‌کند زیرا مستاجر ، با امضای سازش نامه و گزارش اصلاحی، رضایت به تخلیه داده است.
 
فلذا شورای حل اختلاف، برابر سازش نامه و گزارش اصلاحی، حکم به تخلیه می دهد و سپس اجراییه تخلیه صادر می کند و به مستأجر برای مدت مشخصی جهت تخلیه مهلت می‌دهد.
 
 

توصیه می کنیم نوشتار درخواست تخلیه محل اجاره پیش از پایان مدت اجاره را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 
 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب