آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

پنج نکته کاربردی درباره ثبت شرکت یا موسسه

۱۲:۳۸ - ۲۰ مهر ۱۴۰۰

  • 6
  • 0
  • 2472

۲۰

مهر

ثبت شرکت و موسسه اصولاً و بطور کلی نیازی به مجوز ندارد. البته بعضی از فعالیت ها را بدون مجوز صادره از مراجع ذیصلاح نمی توان در موضوع فعالیت شرکت یا موسسه قرار داد مگر با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح. تاسیس بعضی از شرکت ها و موسسات نیازمند مجوز از دستگاه های خاص می باشد

ممکن است به دلایل گوناگون به این نتیجه رسیده باشید که برای آغاز یا ادامه کسب و کارتان یک شرکت یا موسسه ثبت نمایید.

فارغ از اینکه چرا به این نتیجه رسیده اید و بدون توجه به اینکه تصمیم شما در این باره، درست است یا خیر در این نوشتار می خواهیم پنج نکته کاربردی درباره ثبت شرکت یا موسسه را برای شما بیان کنیم.

۱- تا زمانی که از جوانب مختلف، ثبت شرکت برای انجام کسب و کارتان ضرورت ندارد از ثبت شرکت یا موسسه خودداری کنید و در هر زمانی که به این نتیجه رسیدید باید برای اداره و پیشرفت کسب و کارتان، شرکت ثبت کنید حتماً در نظر داشته باشید که ثبت شرکت و موسسه و فعال کردن آن در این روزگار، مستلزم شفافیت مالی و مالیاتی و اداری و تجاری است. بنابراین به قول حسابدارها دوره دو دفتره بودن شرکت و موسسه و دوره پنهانکاری مالی و مالیاتی و گمرکی و بانکی و.... را فراموش کنید.

 

۲- در این چند سال اخیر ، اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ، امکان ثبت غیرحضوری و آنلاین شرکت و موسسه را از طریق درگاه اینترنتی خود به نشانی https://irsherkat.ssaa.ir را فراهم کرده است.

بنابراین اگر یک مقدار ، وقت بگذارید و دقت کنید نیازی نخواهید داشت که برای ثبت شرکت یا موسسه مورد نظر خود ، هزینه ای را به موسسات ثبتی و همانند اینها بپردازید.

 

۳- ثبت شرکت و موسسه اصولاً و بطور کلی نیازی به مجوز ندارد. البته بعضی از فعالیت ها را بدون مجوز صادره از مراجع ذیصلاح نمی توان در موضوع فعالیت شرکت یا موسسه قرار داد مگر با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح. تاسیس بعضی از شرکت ها و موسسات نیازمند مجوز از دستگاه های خاص می باشد.

مجوز لازم برای تاسیس شرکت ها و موسسات

بخشی از این موارد به شرح زیر می باشد:

الف) ثبت شرکت موسسه فرهنگی و چاپ و انتشارات، مجوز وزارت ارشاد را لازم دارد.

ب) ثبت شرکت و موسسه گردشگری و آژانس هواپیمایی و هتل داری، مجوز وزارت گردشگری را لازم دارد.

ج) ثبت شرکت تعاونی ، مجوز وزارت تعاون را لازم دارد.

د) ثبت شرکت یا موسسه آموزش عالی ، مجوز وزارت علوم و تحقیقات را لازم دارد.

ه) ثبت شرکت و موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی و انتظامی ، مجوز نیروی انتظامی را لازم دارد.

و) ثبت شرکت یا موسسه رتبه بندی، مجوز اتاق بازرگانی یا سازمان بورس یا سازمان نظام مهندسی را لازم دارد.

ز) تاسیس باشگاه ورزشی و موسسه و شرکت با فعالیت ورزشی ، مجوز وزارت ورزش و جوانان را نیاز دارد.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با موضوع این نوشتارکه مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. 

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

۴- برای تاسیس شرکت و موسسه باید لزوما یک محل را بعنوان اقامتگاه قانونی و دفتر مرکزی شرکت یا موسسه در نظر بگیرید. اولا کاربری این محل نمی‌تواند مسکونی باشد بلکه باید دارای کاربری اداری و یا تجاری باشد. زیرا استفاده اداری و تجاری از محل مسکونی در حکم تخلف ساختمانی است و باعث طرح پرونده ساختمان در کمیسیون ماده صد قانون شهرداری ها می شود و باعث صدور حکم بر اعاده وضعیت ساختمان به مسکونی و تعلق جریمه می گردد.

 

ثانیا محل یادشده یا باید از ابتدا در مالکیت همان شرکت یا موسسه باشد یا بنام آن موسسه یا شرکت ، اجاره شود. اگر اقامتگاه شرکت اجاره ای باشد بدیهی است که تشکیل پرونده مالیات بر اجاره برای دفتر مرکزی شرکت را باید در نظر داشته باشید.

 

۵- ثبت شرکت با مسئولیت محدود مستلزم وجود حداقل دو شریک و شرکت سهامی ، وجود حداقل سه سهامدار می باشد و موسسه نیز با یک شریک، قابل ثبت است. سهامدار و شریک می توانند صغیر و نابالغ باشد ولی هیأت مدیره شرکت و موسسه لزوما باید بالغ و رشید باشند. کارمند دولت می تواند سهامدار یا شریک باشد ولی نمی‌تواند عضو هیات مدیره شرکت یا موسسه بخش خصوصی باشد. اگر بیش از ۵ درصد سهام یک شرکت متعلق به کارمندان دولت یا بستگان آنها باشد آن شرکت و موسسه برای معامله و قرارداد با دستگاه های دولتی، دچار محدودیت و ممنوعیت قانونی می شود.

توصیه می کنیم نوشتار نکات انتقال سهام و سهم الشرکه شرکتها را نیز مطالعه بفرمایید.

 

همچنین آنی مشاور توصیه می کند پیش از هر اقدامی در رابطه با مسایل و دعاوی شرکت ها با کارشناسان حقوقی و وکلای دادگستری و مشاوران متخصص و با تجربه که در حقوق تجارت ، حقوق اقتصادی ، جرایم اقتصادی و دعاوی شرکتها بر روی سامانه آنی مشاور فعالیت دارند مشورت بفرمائید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی یا انعقاد قرارداد وکالت یا سفارش تنظیم لایحه و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (6)

نقی زاده

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
پاسخ

سلام. آیا کارمند بانک میتواند مدیر عامل یک موسسه غیر تجاری باشد؟

مدیر سایت

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

خیر. مدیرعاملی یک شغل مستمر است و قابل جمع با شغل مستمر دیگر همانند کارمندی بانک نیست.

زارعی

۰۸ تیر ۱۴۰۲
پاسخ

آیا کارمند بانک خصوصی میتواند عضو هیات مدیره یا شرکت سهامی خاص باشد؟

مدیر سایت

۰۹ تیر ۱۴۰۲

بله. برای عضویت در هیات مدیره شرکتهای بخش خصوصی ، منع قانونی ندارد.

بارانی

2 ماه پیش
پاسخ

سلام آیا کارمند دولت می‌تواند مدیر مؤسسه آموزشی شود؟

صادق رئیسی کیا

2 ماه پیش

در موسسه آموزشی بخش خصوصی، خیر.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب