آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

موارد انحلال شرکت سهامی

۱۹:۴۵ - ۰۶ تیر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 2517

۰۶

تیر

انحلال شرکت به دلیل ورشکستگی مطابق ماده ۲۰۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت، تابع مقررات مربوط به ورشکستگی است که ورشکستگی یکی از موارد انحلال قهری شرکت های سهامی محسوب می شود

موارد انحلال شرکت سهامی، شرایط و چگونگی انحلال شرکت و آثار انحلال شرکت سهامی در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است.

مطابق ماده‌ی ۱۹۹ لایحه‌ی اصلاحی قانون تجارت شرکت سهامی در موارد زیر منحل می‌شود:

۱- وقتی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام دهد یا انجام آن غیر ممکن شده باشد

۲- در صورتی‌که شرکت برای مدت معینی تشکیل گردیده و آن مدت منقضی شده باشد، مگر اینکه مدت قبل از انقضا تمدید شده باشد

۳- در صورت ورشکستگی

۴- در هر زمان که مجمع عمومی فوق‌العاده‌ی صاحبان سهام به هر علتی رأی به انحلال شرکت بدهند؛

۵- در صورت صدور حکم قطعی دادگاه.

 

انجام شدن یا غیر ممکن بودن موضوع شرکت

در مواقعی که شرکت به منظور انجام کاری تشکیل شده باشد (مثلاً برای صادرات کالای خاصی به میزان مشخص) و آن کار انجام شود و یا به هر دلیل دیگری امکان انجام آن کار غیر ممکن شود (مثلاً شرکت برای صادرات کالای خاصی تشکیل شده باشد و صادرات آن کالا بر اثر تصویب قانون جدید، غیرقانونی اعلام گردد) در این صورت شرکت عملاً منحل شده و دیگر ماهیت و موضوع خاصی برای ادامه فعالیت شرکت وجود ندارد. (پایان موضوع شرکت)

 

انقضای مدت شرکت

در مواقعی که شرکت برای مدت معینی تشکیل شده و مدت آن منقضی شود در واقع یکی از عناصر اصلی در تشکیل شرکت یعنی مدت شرکت از بین رفته است.  لازم به ذکر است که مدت شرکت در اظهارنامه تشکیل شرکت ،اساسنامه و طرح اعلامیه پذیره نویسی در شرکتهای سهامی عام قید می شود که یا به صورت نامحدود تعیین می شود و یا به صورت محدود .

بنابراین در صورتی که فعالیت شرکت به مدت خاصی محدود شده باشد با پایان یافتن مدت، شرکت منحل شده تلقی می شود.

 

راهکاری  قانون در خصوص جلوگیری از انحلال شرکت با اتمام مدت آن

در صورتی که پیش از پایان مدت شرکت مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شود و مدت شرکت که در اساسنامه شرکت قید شده را تصحیح نماید و به عبارتی مدت را تمدید یا نامحدود اعلام کند در این صورت شرکت با پایان مدت منحل نخواهد شد.

 

ورشکستگی شرکت

انحلال شرکت به دلیل ورشکستگی مطابق ماده ۲۰۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت، تابع مقررات مربوط به ورشکستگی است لازم به ذکر است که ورشکستگی یکی از موارد انحلال قهری شرکت های سهامی محسوب می شود.

 

انحلال شرکت سهامی با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده

انحلال شرکت سهامی بدون دخالت دادگاه و بدون وقوع ورشکستگی و به صورت کاملاً داوطلبانه از سوی شرکت،و بر اساس تصمیم مجمع عمومی فوق العاده، کم هزینه ترین و آسان ترین روش برای خاتمه دادن به حیات یک شرکت سهامی است.

 

مجمع عمومی فوق‌العاده صلاحیت انحصاری رسیدگی به این امر را داشته و هر زمان که بخواهد می تواند قبل از موعد ،شرکت را منحل اعلام کند.

البته این اعلام انحلال، در حالتی ممکن است به هر دلیلی که نیاز به توجیه هم ندارد انجام پذیرد و یا در حالت دیگر نیز ممکن است مجمع عمومی فوق العاده به دلایلی مثل پایان مدت شرکت یا انجام یا غیرممکن شدن موضوع شرکت، شرکت را منحل اعلام کند.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با موضوع این نوشتارکه مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. 

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

انحلال شرکت  به حکم دادگاه

  1. انحلال به حکم دادگاه در صورتی که تا یک سال بعد از ثبت شرکت هیچ اقدامی جهت انجام موضوع شرکت صورت نگرفته باشد و یا فعالیت شرکت در مدت بیش از یک سال متوقف شده باشد.
  2. انحلال به حکم دادگاه در مواقعی که مجمع عمومی سالیانه برای رسیدگی به حساب های هر یک از سال های مالی تا ۱۰ ماه از تاریخی که اساسنامه تعیین کرده تشکیل نشود.
  3. انحلال به حکم دادگاه در صورتی که سمت تمام یا بعضی از اعضای هیئت مدیره و یا سمت مدیر عامل شرکت طی مدت بیش از ۶ ماه بلاتصدی باشد.
  4. انحلال به حکم دادگاه در مواردی که مطابق قانون تشکیل مجمع عمومی فوق العاده ضرورت داشته و تشکیل نشود.
  5. انحلال به حکم دادگاه در صورتی که سرمایه شرکت از بین برود
  6. انحلال به حکم دادگاه به علت بطلان شرکت.
  7.  

در صورت وقوع موارد فوق هر ذینفع می تواند برای انحلال شرکت دادخواستی مبنی بر درخواست انحلال شرکت به دادگاه ارائه نماید. و دادگاه پس از بررسی دلایل و مدارک موجود ممکن است حکم به انحلال شرکت صادر نماید.

 

آثار انحلال شرکت های سهامی

شروع فعالیت مدیران تصفیه

حفظ شخصیت حقوقی شرکت تا پایان عملیات تصفیه

تصفیه شرکت

ثبت انحلال شرکت و آگهی عمومی.

 

لازم به ذکر است که شخصیت حقوقی شرکت تا پایان کار تصفیه و پرداخت دیون و انجام تعهدات شرکت همچنان باقی است و همچنین وظیفه ثبت انحلال شرکت و آگهی برای اطلاع عموم نیز بر عهده مدیران تصفیه می باشد.

توصیه ما به مدیران شرکتها سهامداران و کلیه اشخاص ذینفع در امور شرکت ها، بهره مندی از یک مشاوره حقوقی تخصصی یعنی مشاوره امور شرکت ها می باشد.

 

توصیه می کنیم نوشتار نکات انتقال سهام و سهم الشرکه شرکتها را نیز مطالعه بفرمایید.

همچنین آنی مشاور توصیه می کند پیش از هر اقدامی در رابطه با مسایل و دعاوی شرکت ها با کارشناسان حقوقی و وکلای دادگستری و مشاوران متخصص و با تجربه که در حقوق تجارت ، حقوق اقتصادی ، جرایم اقتصادی و دعاوی شرکتها بر روی سامانه آنی مشاور فعالیت دارند مشورت بفرمائید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی یا انعقاد قرارداد وکالت یا سفارش تنظیم لایحه  و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب