آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

قانون جدید چک درباره چک مشروط چه می گوید؟

۱۱:۴۵ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

  • 2
  • 1
  • 7071

۰۷

آذر

چک مشروط ، چکی است که پرداخت مبلغ آن کتبا یا عملا به شرطی وابسته شده باشد. این شرط می‌تواند در متن خود چک‌ نوشته شده باشد یا خارج از آن و‌ حتی می تواند نوشته هم نشده باشد بلکه مشروط بودن چک با اقرار دارنده چک یا با شهادت شهود به اثبات برسد.

ابتدا لازم است بگوییم که چک‌ مشروط چیست؟

چک مشروط ، چکی است که پرداخت مبلغ آن کتبا یا عملا به شرطی وابسته شده باشد. این شرط می‌تواند در متن خود چک‌ نوشته شده باشد یا خارج از آن و‌ حتی می تواند نوشته هم نشده باشد بلکه مشروط بودن چک با اقرار دارنده چک یا با شهادت شهود به اثبات برسد.

حالا ببینیم قانون جدید صدور چک درباره چک مشروط چه می گوید

۱- برابر ماده ۳ قانون صدور چک، بانک ها مجاز نیستند که به شرط مندرج در چک توجه کنند. بنابراین حتی اگر در متن چک ، شرطی برای پرداخت نوشته شده باشد بانک به آن توجه نخواهد کرد و پرداخت وجه چک را بدون توجه به شرط نوشته شده، انجام خواهند داد.

پس در نظر داشته باشید که شرط نوشته شده روی چک ، فقط در رابطه مستقیم بین صادرکننده چک و نخستین دریافت کننده چک، در دادگاه ها قابل استناد است نه در مقابل اشخاص دیگر و نه حتی در بانک ها.

۲- چک مشروط، قابل پیگرد کیفری نیست. زیرا برابر بندهای «الف» و «دال» ماده ۱۳ قانون صدور چک اگر ثابت شود پرداخت وجه چک، منوط به تحقق شرطی بوده است صادر‌کننده چک قابل تعقیب کیفری نیست.

۳- روی گواهینامه عدم پرداخت چک‌ مشروط نمی توان درخواست صدور اجراییه از دادگاه کرد زیرا برابر بند الف ماده ۲۳ قانون صدور چک (که در اصلاحات سال ۱۳۹۷ به قانون چک اضافه شد) اگر در متن چک، شرطی برای پرداخت وجه چک نوشته شده باشد اجرای احکام دادگاه درباره چنین چکی اقدام به صدور اجراییه نمی کند.

همانگونه که می‌دانید در جریان اصلاحات سال ۱۳۹۷ در ماده ۲۳ که  به قانون چک اضافه شده، آمده است که برای وصول وجه چک برگشتی نیاز به طرح دعوا در دادگاه نیست.

بلکه دارنده چک می تواند با در دست داشتن گواهینامه عدم پرداخت صادر از بانک بدون نیاز به طرح دعوا در دادگاه مستقیماً وارد مرحله اجرایی شود و از دادگاه درخواست صدور اجراییه برای دریافت وجه چک نماید.

استفاده از این امتیاز مهم قانونی، سه شرط دارد که یکی از شروط مهم آن این است که چک نباید مشروط باشد.

بنابراین اگر چک، مشروط باشد اجرای احکام دادگاه ، روی گواهینامه عدم پرداخت صادره از بانک، عملیات اجرایی برای وصول وجه چک مشروط را آغاز نخواهد کرد.

در صورتی که به مشاوره حقوقی تخصصی در مورد چک نیاز دارید کافیست اپلیکیشن حقوقی آنی مشاور را دانلود و نصب کنید تا به آسانی در کمترین زمان ممکن با مشاوران و وکلای مجرب و متخصص در سراسر ایران در ارتباط باشید.

جهت برقراری ارتباط با مشاوران ،کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» و یا در صورت نیاز به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی در خصوص قوانین و مقررات مربوط به این موضوع می توانید درخواست خود را برای دریافت مشاوره و خدمات حقوقی را از طریق دانلود و نصب اپلیکیشن آنی مشاور یا تماس با شماره های :

 ۰۲۱۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۰۲۱۸۸۳۲۳۲۷۹ و ۰۹۱۲۳۸۳۶۶۲۱ مطرح فرمایید.

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (2)

م رجبی

6 ماه پیش
پاسخ

سلام چک مشروط بابت یک قرارداد صادر کرده ام حال طرف چک را با شخص دیگر واگذار کرده است و او گواهی عدم پرداخت و سپس اجراییه صادر گردیده راه حل نقض اجراییه چیست؟

مدیر سایت

6 ماه پیش

در برابر دارنده کنونی چک که شخص ثالث شناخته می شود کار چندان خاصی نمی توانید انجام دهید زیرا قانون دریافت وجه چک را درباره شخص ثالث ، حق او می داند.

درباره صادرکننده چک نسبت به مشروط بودن چک می توانید در چهارچوب قرارداد منعقده و شرطی که راجع به وصول چک وجود داشته است مدعی باشید.

برای دریافت مشاوره و رهنمودهای تکمیلی از کارشناسان حقوقی و وکلای ما بر روی سامانه آنی مشاور از طریق ثبت درخواست "مشاوره فوری" یا  "رزرو مشاوره"  اقدام به دریافت مشاوره بفرمایید.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب