آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

پلمب صورت گرفته توسط شهرداری

۲۳:۴۹ - ۰۶ آذر ۱۴۰۱

  • 6
  • 1
  • 3926

۰۶

آذر

پلمب به معنی بستن یک مکان و اجازه ندادن به ادامه کار در یک مکان یا واحد صنفی یا اداری است

 

 

در این نوشتار به بررسی نکات مهم حقوقی در خصوص پلمب، فک پلمب،مجازات شکستن پلمب، دلایل پلمب اماکن ، مراجعی که اختیار پلمب دارند و حدود صلاحیت شهرداری برای پلمب ساختمان یا واحدهای صنفی می پردازیم.

پلمب

پلمب به معنی بستن یک مکان و اجازه ندادن به ادامه کار در یک مکان یا واحد صنفی یا اداری است.

 

اگر روند ساخت یا بهره‌برداری از یک ساختمان یا مکان مسکونی ، اداری، تجاری ، ورزشی یا صنفی منطبق با نقشه یا منطبق با ضوابط قانونی نباشد یا اگر در  واحد صنفی و اداری ، اقدامی غیرقانونی انجام شود، مراجع قضایی و برخی دستگاه‌های اجرایی، در مواقع لزوم می‌توانند آن مکان را پلمب یا مهروموم کنند، مکانی که پلمب می شود تا زمانی که قانون اجازه نداده بسته خواهد ماند و کسی اجازه ورود و خروج و استفاده از آن‌جا را نخواهد داشت.

 

اگر کسی بدون مجوز قانونی، اقدام به بازکردن پلمپ و ورود به آن محل نماید مرتکب جرم فک غیرقانونی پلمب آن مکان شده و مجازات خواهد شد.

 

مراجع صلاحیتدار برای پلمب اماکن

علاوه بر دادگاه و مقام قضایی برخی از اشخاص دیگر نیز صلاحیت و اختیار پلمب مکان‌هایی که قانونا باید بسته شوند را دارند. مثلا برخی از سازمان‌های عمومی و دولتی و صنفی همانند شهرداری و نیروی انتظامی و اتحادیه صنفی، برابر مقررات قانونی اجازه دارند که ساختمان یا واحد‌های اداری و صنفی متخلف را که بر خلاف قوانین کسب و کار یا مقررات شهرداری و ضوابط ایمنی، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند را پلمپ و از ادامه فعالیت غیرقانونی چنین واحدهایی جلوگیری نمایند.

 

بنابراین پلمب یک مکان، منحصراً در اختیار مقام قضایی نیست.

 

مجازات شکستن پلمب

ماده‌ ۵۴۳ قانون مجازات اسلامی درباره مجازات شکستن پلمپ چنین مقرر کرده است:

«هر گاه محلی یا چیزی بر حسب امر مقامات صالح رسمی مهر یا پلمب شده باشد و کسی عالما و عامدا آن را بشکند يا محو نمايد يا عملی مرتکب شود که در حکم محو يا شکستن پلمب تلقی شود مرتكب به حبس از سه ماه تا دو سال محكوم خواهد شد.

در صورتی كه مستحفظ آن مرتكب شده باشد به حبس از یک تا دو سال محكوم می شود و اگر ارتكاب به واسطه اهمال مستحفظ واقع گردد مجازات مستحفظ یک تا ۶ ماه يا حداكثر ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود

 

فک پلمب

فک پلمب یعنی از بین بردن پلمب، کسب اجازه برای ادامه کار و باز کردن محل بسته شده.

 

در صورتی که صاحب مکان پلمب شده قانونا مجوز از بین بردن پلمب را به دست آورد اجازه دارد فک پلمب کند. برای فک پلمب باید مراحل قانونی طی شود به عنوان مثال برای اماکنی که جواز کسب نداشتند، بعد از صدور پروانه کسب، امکان فک پلمب ایجاد می‌شود.

 

اقدامات لازم برای فک پلمب عبارتند از:

فک پلمپ واحدهای صنفی پس از صدور پروانه کسب و یا پس از گذشت یک هفته از تاریخ پلمپ در صورت تشکیل پرونده در اتحادیه و ارائه مدارک مربوط توسط متقاضی به اتحادیه توسط نیروی انتظامی انجام می­ شود.

 

همچنین صاحب مکان پلمب شده می تواند با پرداخت بدهی یا انجام کاری که طبق قانون یا طبق تصمیم دادگاه و مقام قضایی ملزم به آن بوده و موجب پلمب شده است موجبات فک پلمب را فراهم نماید.

 

دلایل پلمپ اماکن

مطابق ماده ۲۸ قانون نظام صنفی دلایل اصلی عملیات پلمب واحد‌های صنفی عبارتند از:

«واحدصنفی تنها درموارد زیر پس از گذرانیدن مراحل مندرج در‌آئین‌نامه‌ هایی که به تصویب وزیر بازرگانی خواهد رسید، به طور موقت از یک هفته تا‌شش‌ماه تعطیل می‌گردد:

‌الف- اشتغال به شغل یا مشاغل دیگر در محل کسب، غیرازآنچه در پروانه کسب ‌قید گردیده یا کمیسیون نظارت مجاز شمرده است.

ب- تعطیل محل کسب بدون دلیل موجه حداقل به مدت پانزده روز برای آن دسته‌ از صنوفی که به تشخیص هیئت عالی نظارت موجب عسر و حرج برای مصرف‌کننده می‌شود.

ج- عدم پرداخت حق عضویت به اتحادیه براساس ضوابطی که در آئین‌نامه ‌مصوب کمیسیون نظارت تعیین شده است.

‌د- عدم اجرای مصوبات و دستورات قانونی هیئت عالی و کمیسیون نظارت که به‌وسیله اتحادیه‌ها به واحدهای صنفی ابلاغ شده است.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/question

 

حدود صلاحیت شهرداری برای پلمب واحد های صنفی

برای پلمب کردن یک واحد صنفی، ماموران شهرداری به اجازه دادگاه نیاز دارند و راساً نمی توانند اقدامی انجام دهند.در نتیجه ماموران شهرداری برای پلمب کردن واحد صنفی لزوماً باید از محاکم قضایی و کمیسیون ماده صد قانون شهرداری‌ها، اجازه داشته باشند.

 

کمیسیون ماده صد

مطابق ماده صد قانون شهرداری‌ها، مالکان اراضی و املاک واقع در محدود خدماتی باید پیش از ساخت‌وساز از شهرداری‌ها پروانه ساختمانی بگیرند و شهردار‌ی‌ها موظف هستند از طریق مأموران خود از عملیات‌ ساختمانی بدون پروانه یا خلاف پروانه در زمین محصور یا غیرمحصور جلوگیری کنند. در صورت عدم انجام این تکلیف قانونی ، جلوی اقدامات آن‌ها گرفته می‌شود و عاملان آن برای رسیدگی به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌‌شوند.

 

در این بخش به بررسی فک پلمب صورت گرفته توسط شهرداری می پردازیم و در پاسخ به سوال زیر به بیان نظرات حقوقی که در نشست قضایی قضات هم مطرح بوده و در سامانه نشست‌های قضایی مورد اشاره قرار گرفته خواهیم پرداخت.

 

آیا فک پلمب هایی که توسط شهرداری انجام می شود جرم است یا خیر؟

مطابق نظر هیئت عالی قضایی

پلمب های اماکن توسط شهرداری را در صورتی می توان پلمب توسط مرجع صالح تلقی کرد که حکم به پلمب محل توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ و یا مراجع قضایی و یا سایر مراجعی که حق صدور تصمیم در این مورد را دارند صورت گیرد و شهرداری تنها مجری این تصمیم مرجع قانونی باشد، در غیر این صورت پلمب محل توسط مرجع قانونی صورت نگرفته و فک آن نیز جرم می باشد.

 

نظر اتفاقی

چنانچه شهرداری طبق مقررات و در اجرای ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ساختمانی را پلمب نماید فک آن جرم محسوب می شود زیرا: اولاً مطابق ماده مذکور شهرداری مکلف به جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز است و برای جلوگیری می تواند از ابزارهای موجود بهره بگیرد و یکی از مصادیق پلمب است؛ بنابراین شهرداری حق پلمب ملک را دارد و واقعا ًدر مقام عمل، وسیله قابل استفاده پلمب می باشد.

 

ثانیاً؛ اینکه برخی می گویند شهرداری مقام صالح رسمی نیست صحیح نیست؛ زیرا شهرداری جز نهادهای عمومی می باشد و در بحث تکالیف و مسئولیت همیشه در ردیف ادارات دولتی ذکر می شود، در مواردی که اعتراض به فک پلمب توسط شهرداری در دیوان عدالت اداری مطرح شده، دیوان به اصل صلاحیت شهرداری در پلمب ایرادی نگرفته است.

 

بنابراین از نظر دیوان که مرجع تشخیص صلاحیت نهادها و موسسات می باشد شهرداری مرجع صالح برای پلمب می باشد.

 

ثالثاً؛ هرچند در نظریه اداره حقوقی اخیرا به شماره 7/95/1744- 95/7/26 بیان داشته شهرداری حق پلمب ندارد و فک پلمب جرم نمی باشد، لکن سابقا به موجب نظریات دیگری مثل نظریه 7/4010-84/7/3 و 7/2266-84/7/3 فک پلمب شهرداری جرم دانسته شده است. رابعاً؛ پلمب از طریق دادستان هرچند پیشنهاد عملی خوبی است لکن اگر قانوناً پلمب کردن ساختمان غیر مجاز، قانونی نباشد دستور دادستان هم در پلمب آن اثری ندارد.

 

توصیه می کنیم نوشتار وظایف شهرداری را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (6)

علیرضا هاشمی نژاد

۲۵ مرداد ۱۴۰۲
پاسخ

با سلام اینجانب مغازه ای را در سال ۹۷ خریداری کردم و در زمان خرید مالک و سازنده مبلغ ۱ میلیارد از دو میلیارد مبلغ جواز را نقدا پرداخت کرده و شروع جواز یک چک ۱ میلیارد هم به شهرداری داده و شروع بکار می‌کنند چک چون برای یک ماه بعد بوده برگشت می‌خورد و شهرداری طبق ماده ۷ قانون ۱۰۰ از اجرای ساخت جلوگیری نمی‌کند و حال بعد از ۴ سال برای پرداخت نشدن چک ماده ۱۰۰ اعلام کرده / آیا شهرداری که خود قصور در دریافت چک کرده می‌تواند طبق ماده ۱۰۰ عمل کند / بسیار ممنونم

مدیر سایت

۲۶ مرداد ۱۴۰۲

از نظر قانونی، کوتاهی و قصور شهرداری و ماموران شهرداری در برابر تخلف ساختمانی یا در برابر عدم وصول جریمه، باعث مشروعیت بخشیدن به تخلف یا باعث نادیده گرفتن مطالبات شهرداری نمی شود.

بابت کوتاهی شهرداری در نظارت بر ساخت و یا بابت دریافت چک بی محل یا بابت عدم پیگیری برای دریافت مطالبات و...می توانید به شورای شهر و فرمانداری و بازرسی کل کشور شکایت کنید که اینها مساله ای جدا از بحث تخلف ساختمانی انجام شده می باشد.

امید نوخندان

۲۶ مرداد ۱۴۰۲
پاسخ

آیا شهرداری بدون تشکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شخصا مجاز به پلمپ میباشد؟

مدیر سایت

۲۷ مرداد ۱۴۰۲

شهرداری برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و جلوگیری از ادامه تخلف ساختمانی می تواند اقدام نماید اما تخریب بنا و اعمال جریمه و اجازه ادامه ساخت و ساز را بدون رای کمیسیون ماده 100 نمی تواند انجام دهد.

کوثر میرزایی

5 ماه پیش
پاسخ

اگر مهلت دوماهه برای تخلیه ابلاغ نگردد و پلمب شبانه صورت گیرد این پلمب قانونی است؟

مدیر سایت

4 ماه پیش

اگر شرایط قانونی برای پلمپ ، رعایت نشده باشد با اعتراض ذینفع ، رسیدگی لازم انجام می شود و دستور پلمپ ملغی می گردد.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب