آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

فرایند دریافت پروانه کسب صنفی

۱۶:۴۲ - ۰۴ شهریور ۱۴۰۱

  • 2
  • 0
  • 2833

۰۴

شهریور

پروانه کسب صنفی مجوزی است که به منظور شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه، به فرد یا افراد صنفی، بصورت دائم (به مدت پنج سال) و یا موقت (به مدت یک سال) ،برای محل مشخص یا وسیله کسب مشخص، داده می شود.

برای اشتغال به برخی مشاغل مطابق قوانین و مقررات صنفی کشور علاوه بر مهارت و مکان اشتغال دریافت مجوز از اتحادیه صنفی مربوطه ضروری است.

 

مطابق ماده۱۲ قانون صنفی کشور افراد صنفی موظفند قبل از تأسیس هر نوع واحد صنفی یا اشتغال به کسب و حرفه، نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام کنند.

 

برای این منظور ارائه مدارک و طی مراحل اداری خاصی لازم است انجام شود در این نوشتار به بررسی فرایند دریافت پروانه کسب صنفی، تعریف پروانه کسب، شرایط و مراحل دریافت پروانه کسب صنفی می پردازیم.

 

پروانه کسب صنفی چیست؟

مطابق مقررات قانون نظام صنفی، پروانه کسب صنفی مجوزی است که به منظور شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه، به فرد یا افراد صنفی، بصورت دائم (به مدت پنج سال) و یا موقت (به مدت یک سال) ،برای محل مشخص یا وسیله کسب مشخص، داده می شود.

 

پروانه اشتغال گواهی نامه مهارت انجام کار فنی است که توسط مراجع ذی صلاح صادر می گردد.

 

مدت اعتبار پروانه کسب موقت یک سال و پروانه کسب دائم پنج سال است. که پس از انقضای این مدتها متقاضی باید برای تمدید آن اقدام نماید.

 

مراحل صدور پروانه کسب

طبق ماده ۲ آیین‏ نامه اجرایی نحوه صدور و تمدید پروانه کسب مراحل صدور پروانه کسب عبارتند از:

 

۱- متقاضی پروانه کسب باید به سامانه اصناف مراجعه و تقاضای خود را ثبت و نسبت به اخذ کدرهگیری اقدام نماید.

 

۲- مرجع صدور پروانه کسب موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز از تاریخ دریافت تقاضا، پاسخ متقاضی را مبنی بر رد یا قبولی تقاضا به وی ابلاغ کند. عدم اعلام نظر در مدت یاد شده به منزله پذیرش محسوب می‏ گردد.

 

۳- پس از قبول تقاضا، مرجع صدور پروانه کسب مکلف است، استعلام‏های مورد نیاز را صادر و دستگاه‌های استعلام شونده نیز موظفند حداکثر ظرف مدت پانزده روز از تاریخ دریافت استعلام، نظر قطعی خود را اعلام دارند.

 

تبصره اعلام نظر موافق دستگاه ‏های استعلام شونده باید بدون ابهام و هرگونه قید و شرط و نظر مخالف نیز مستند به دلایل قانونی باشد. در غیر این صورت و یا درصورت عدم اعلام نظر در مهلت مقرر، به منزله نظر مثبت تلقی می‌گردد و پاسخ منفی خارج از موعد مقرر مانع از صدور پروانه کسب نخواهد شد.

 

۴- متقاضی موظف است حداکثر ظرف سه ماه، مدارک مورد نیاز برای صدور پروانه کسب را تهیه و از طریق سامانه اصناف ارسال نماید.

 

۵- مرجع صدور پروانه کسب موظف است پس از دریافت مدارک مورد نیاز و تطبیق آن با اصل ،از محل واحد صنفی توسط کمیسیون بازرسی اتحادیه بازدید کرده و گزارش بررسی درخواست متقاضی پروانه کسب را حداکثر ظرف پانزده روز بررسی و نسبت به صدور پروانه کسب و تسلیم آن به متقاضی اقدام  نماید.

 

اهمیت دریافت پروانه کسب

لازمه تاسیس هر نوع محل کسب و اشتغال به هر نوع کار فنی، داشتن صلاحیت و پروانه از اتحادیه صنفی مربوطه می باشد در غیر این صورت هر نوع فعالیت آن غیرقانونی محسوب می شود.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره حقوق صنفی که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

مرجع صدور پروانه کسب صنفی

مرجع صدور پروانه کسب، اتحادیه‏ های صنفی و یا دستگاه‏های موضوع تبصره ذیل بند (م) ماده (30) قانون نظام صنفی در صورت وجود نداشتن اتحادیه مربوطه در شهر مورد نظر می باشد. که عبارتند از: ادارات دولتی ذیربط، شهرداریها، سازمانهای وابسته و دفاتر اتاقهای اصناف شهرستانها که حسب مورد مجازند خدمات مذکور را انجام دهند.

 

لازم به ذکر است که بيكاران مشمول قانون بيمه بيكاری با توجه به رشته های تخصصیشان و افرادی كه فاقد هرگونه پروانه كسب باشند برای دریافت پروانه کسب نسبت به دیگران اولویت دارند.

 

شرایط صدور پروانه کسب

شرایط عمومی و اختصاصی صدور پروانه کسب صنفی در ماده ۳ آیین‏ نامه اجرایی نحوه صدور و تمدید پروانه کسب چنین مقرر شده است:

 

شرایط عمومی

۱- ارئه سند مالکیت عین و منفعت و یا منافع از جمله اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قراداد مشارکت، مبایعه نامه و...

 

۲- گواهی صلاحیت از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برای برخی واحدهای صنفی

 

۳- گواهی اداره امور مالیاتی مبنی بر تشکیل پرونده یا پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده (موضوع ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم).

 

۴- گواهی گذراندن دوره‏‌های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در چارچوب دستورالعمل آموزش (موضوع بند ن ماده (۳۰) قانون نظام صنفی).

 

۵- شناسنامه و کارت ملی برای اتباع ایرانی و گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی به همراه شش قطعه عکس پرسنلی.

 

۶- کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از پنجاه سال سن.

 

تبصره:حداقل سن برای دریافت پروانه کسب هجده سال می‌باشد.

 

شرایط اختصاصی

۱- کارت معاینه پزشکی و گواهی صلاحیت بهداشتی از مراکز بهداشتی،درمانی (برای صنوف مشمول قانون اصلاح ماده (۱۳) قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی).

 

۲- پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک دانشگاهی مرتبط، یا حضور یک نفر واجد شرایط شاغل در واحد صنفی (برای صنوف مشمول تبصره ماده (۱۳) قانون نظام صنفی).

 

توصیه می کنیم نوشتارپلمب واحد صنفی بدون پروانه  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (2)

احمدولی لعلی

1 سال پیش
پاسخ

با عرض سلام وخسته باشید من از رشته dentist از دانشگاه دولتی افغانستان فارغ شدم مدت ۱۰ سال در افغانستان کلینیک دندان داشتم فعلا به کشور جمهوری اسلام ایران مهاجر شدم آیا امکان صدور مجوز کار برایم در کشور ایران است ودارای برگه سرشماری اتباع می باشم

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. باید ابتدا مدرک تحصیلی و پروانه دندانپزشکی شما به تایید وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی ایران برسد و سپس به اداره کار شهری که می خواهید در آنجا کار کنید مراجعه کرده و درخواست صدور پروانه اشتغال نمایید.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب