آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

جایگزینی وکیل تسخیری با وکیل تعیینی

۱۰:۰۴ - ۱۵ آذر ۱۴۰۲

  • 0
  • 0
  • 277

۱۵

آذر

در جرایم موجب مجازات سلب حیات و حبس ابد در صورتی که متهم وکیل معرفی نکرده باشد ، دادگاه برای او وکیل تسخیری تعیین می کند

در این نوشتار به بیان نکات مهم حقوقی درباره وکیل تسخیری و احکام مربوط به جایگزینی وکیل تسخیری با وکیل تعیینی می پردازیم.

 

وکیل تسخیری

به وکیلی که به دلیل ناتوانی مالی متهم، از پرداخت حق‌الوکاله، با درخواست دادگاه و بوسیله کانون وکلای دادگستری برای دفاع از متهم در پرونده های با اهمیت، معرفی می‌شود وکیل تسخیری می‌گویند.

 

اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:

 “در همه دادگاه‌ها طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.”

 

در رویه قضایی ایران امکان تعیین وکیل تسخیری هم برای شاکی و هم متهم وجود دارد ولی تنها در پرونده های کیفری تعیین می شود نه در پرونده های حقوقی و

احراز ناتوانی مالی متهم یا شاکی توسط دادگاه رسیدگی کننده است.

 

وقتی وارد پروسه یک پرونده قضایی شدید اگر قبل از طرح دعوا یا دفاع از خود از مزیت های داشتن وکیل و مشاور حقوقی آگاه شوید مطمئن باشید مشاوره با کارشناسان و مشاوران حقوقی متخصص آنی مشاور را از دست نمی دهید.

 

اگر مشاور یا وکیل داشته باشید در واقع راه برای گرفتن نتیجه دلخواه شما هموار می شود در واقع وکیل در وضعیت بحرانی، پرونده را به مناسب ترین جهت آن سوق می دهد.

 

مسلما امور حقوقی مانند تنظیم دادخواست، شکوائیه ، لایحه دفاعیه ، تامین دلیل ، چگونگی حفظ دلایل و مدارک جرم ، موعد های قانونی برای تقدیم لوایح ، تجدیدنظر خواهی، فرجام خواهی و ... نیاز به تجربه و دانش حقوقی افراد متخصص دارد.

 

قبل از هر اقدامی قبل از طرح دعوا باید بدانید:

  1. پرونده شما از پرونده هایی است که گرفتن وکیل در آن ضرورت دارد یا خیر؟
  2. آیا شما شرایط برخورداری از وکیل تسخیری را دارید؟
  3. هزینه وکالت یا همان حق الوکاله وکیل در پرونده شما چقدر می شود؟
  4. چطور باید ناتوانی مالی خود را برای پرداخت حق الوکاله ثابت کنید؟
  5. مشاور و وکیل مجرب و مشاوره با کیفیت و به صرفه تر را از کجا پیدا کنید؟

 

و صدها سوال بی پاسخ که معمولا ذهن طرفین دعوا را درگیر می کند و گاها با ناآگاهی از آنها و یا مشاوره نادرست منجر به مخاطرات مادی و معنوی جبران ناپذیری می شود. اینجاست که اهمیت مشاوره تخصصی در سامانه آنی مشاور و بهره مندی از مشاوره های کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب و حرفه ای آشکار می شود.

 

الزام به تعیین وکیل تسخیری

در جرایم موجب مجازات سلب حیات و حبس ابد در صورتی که متهم، وکیل معرفی نکرده باشد ، دادگاه برای او وکیل تسخیری تعیین می کند.

 

وکیل تسخیری در دادسرا

در جرائمی که مجازات آن سلب حیات یا حبس ابد است، در دادسرا هم اگر متهم یا شاکی اقدام به معرفی وکیل در مرحله تحقیقات مقدماتی نمایند و توان معرفی وکیل تعیینی را هم نداشته باشند، بازپرس به دلیل حساسیت و اهمیت موضوع، برای او وکیل تسخیری انتخاب می کند.

 

حق الوکاله وکیل تسخیری

حق الوکاله وکیل تسخیری از محل اعتبارات قوه قضائیه پرداخت می شود.

 

رای سامانه ملی قضایی در مورد شرایط وکیل تسخیری:

شرایط تعیین وکیل تسخیری

تعیین وکیل تسخیری برای متهم فراری فاقد وجاهت قانونی بوده و حضور وکیل در جلسه دادرسی موجب حضوری تلقی شدن رأی صادره نمی شود.

 

وکیل تعیینی

به وکیلی که اشخاص با تصمیم و انتخاب خودشان ، بر می‌گزینند وکیل تعیینی می‌گویند.و معمولا پرداخت حق الوکاله هم بر عهده خودشان است.

 

نکته

موضوع مهمی که اشخاص در پرونده های کیفری باید به آن توجه داشته باشند تعیین وکیل است برای آگاهی از شرایط برخورداری از وکیل تسخیری و مراحل قانونی آن پیشنهاد ما مشاوره با مشاوران حقوقی متخصص در دعاوی کیفری سامانه آنی مشاور است.

 

برای آگاهی بیشتر شما در این بخش نیز نکات حقوقی مهمی را در مورد جایگزینی وکیل تسخیری با وکیل تعیینی بیان می‌کنیم.

جایگزینی وکیل تسخیری با وکیل تعیینی

اگر متهم پس از تعیین وکیل تسخیری از سوی کانون وکلا ، اعلام کند که توانایی و تصمیم به معرفی وکیل مدنظر خودش را دارد ( وکیل تعیینی) برابر تبصره ۲ ماده ی ۳۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری ، وکالت وکیل تسخیری در اینجا پایان می‌پذیرد و منتفی می‌شود.

 

اگر در ادامه مسیر پرونده، وکیل تعیینی از سوی متهم استعفا بدهد، وکالت و اختیار وکیل تسخیری سابق ، اعاده نمی‌شود و دادگاه باید دوباره برای چنین متهمی ، وکیل تسخیری تعیین کند.

در این موارد تعیین مجدد وکیل تسخیری سابق بلامانع است.

 

سوال و پاسخ از اداره حقوقی قوه قضاییه درباره جایگزینی وکیل تسخیری

در پرونده ای پس از تعیین وکیل تسخیری برای متهم از سوی کانون وکلا، متهم اقدام به معرفی وکیل تعیینی می نماید حسب تبصره ی 2 ماده ی 348 از قانون آئین دادرسی کیفری وکالت تسخیری در اینجا منتفی می شود و در ادامه وکیل تعیینی استعفا می دهد حال وکالت همان وکیل تسخیری اعاده می گردد یا می بایست مجددا با کانون وکلا برای تعیین وکیل تسخیری مکاتبه داشت؟

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :

مطابق تبصره 2 ماده 348 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، «هرگاه پس از تعیین وکیل تسخیری، متهم وکیل تعیینی به دادگاه معرفی کند وکالت تسخیری منتفی می‌شود».

 

 بنابراین چنانچه پس از تعیین وکیل تسخیری برای متهم، وی اقدام به معرفی وکیل تعیینی نماید و در تعاقب آن وکیل تعیینی استعفا دهد، اختیار وکیل تسخیری سابق اعاده نمی‌شود و باید مجدد برای متهم وکیل تسخیری تعیین شود و البته تعیین مجدد وکیل تسخیری سابق بلامانع است.

نگران هزینه مشاوره نباشید فراموش نکنید که در سامانه آنی مشاور با هزینه ای به صرفه که در مقایسه با هزینه وکالت و سایر هزینه های دادرسی طرح دعوا، بسیار ناچیز است مشاوره ای تخصصی در تمامی موضوعات حقوقی ارائه می شود.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و تنظیم دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

 

https://animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب