آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

هیأت تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی

۱۵:۴۷ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 3710

۲۴

مرداد

هیأت بدوی و هیأت تجدیدنظر مراجعی هستند که به منظور رسیدگی به شکایات و اختلافات کارفرما و سازمان تامین اجتماعی تشکیل شده اند

هیأت تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی به هیأت بدوی و هیأت تجدیدنظر تقسیم می شود این هیأت ها مراجعی هستند که به منظور رسیدگی به شکایات و اختلافات کارفرما و سازمان تامین اجتماعی تشکیل شده اند.

 

اعضا هیات های بدوی تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی

هیأت بدوی تشخیص مطالبات اولین مرجع رسیدگی در سازمان تامین اجتماعی می باشد. این مرجع از هیاتی ۴ نفره تشکیل شده است و اعضای آن عبارتند از:

  1. نماینده وزارت رفاه اجتماعی
  2. نماینده کارفرما
  3. یک نفر به انتخاب شورای عالی اجتماعی
  4. نماینده کارگران

 

اختلافات مربوط به اصل حق بیمه، بیمه بیکاری، معافیت های قانونی، مدت کار و از جمله مسائلی هستند که جهت بررسی به هیات های بدوی تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی ارجاع داده می شوند.

 

لازم به ذکر است که آرای هیات بدوی تشخیص مطالبات در موارد غیر قطعی، قابل تجدیدنظر می باشند و مهلت اعتراض به اراء قابل تجدیدنظر از طرف کارفرما و سازمان تامین اجتماعی ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای هیات بدوی تشخیص مطالبات می باشد.

 

آرای صادره از هیات های بدوی تحت شرایطی قابل تجدیدنظر در هیات های تجدیدنظر تشخیص مطالبات می باشند.

 

چنانچه مهلت مذکور ۲۰ روزه به اتمام برسد و اعتراضی از طرف کارفرما و سازمان تامین اجتماعی صورت نگیرد، رای صادره از هیاتهای بدوی قطعی و لازم الاجرا می شود.

 

آرای قطعی و غیر قابل تجدید نظر هیأت تشخیص مطالبات

آرای بدوی درصورتی قطعی هستند که، مبلغ مورد مطالبه در خصوص اصل حق بیمه و خسارت مربوط به آن 1500000 ریال یا کمتر باشد. رای مزبور در چنین مواقعی قابل تجدیدنظر نمی باشد.

اما چنانچه مبلغ مورد مطالبه بیش از 1500000 ریال باشد، هم کارفرما و هم سازمان تامین اجتماعی می توانند اعتراض کنند.

 

اعضای هیات های تجدیدنظر تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی

هیات های مذکور در مراکز استان ها با حضور ۵ عضو رسمیت یافته و تشکیل می شوند. اعضای هیات تشخیص تجدیدنظر عبارتند از :

 

  1. نماینده وزارت رفاه اجتماعی
  2. یک نفر از قضات دادگستری به انتخاب وزارت دادگستری.
  3. یک نفر به انتخاب شورای عالی تامین اجتماعی.
  4. نماینده سازمان که به انتخاب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان می باشد.
  5. یک نفر به عنوان نماینده کارفرما

 

جلسات با حضور کلیه اعضا رسمیت پیدا می کند.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره حقوق کسب و کار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/question

 

 

نحوه رسیدگی در هیات تشخیص مطالبات

پس از رسیدگی و صدور رای ،رای صادره  از هیات تجدیدنظر تشخیص مطالبات قطعی می شود.

نتیجه رسیدگی ممکن است تایید رای هیات بدوی یا ابطال رای هیات بدوی باشد. این رای توسط هیات تجدیدنظر به سازمان ابلاغ می گردد و سازمان مکلف است حداکثر ظرف ۲ ماه از تاریخی که ابلاغ صورت گرفته است ،قرار صادره را اجرا کند.

 

لازم به ذکر است که قانونا، دادگاه های دادگستری صلاحیت رسیدگی به شکایت و اعتراض به آرای صادره از هیات های تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی را ندارند پس اگر کسی به آرای مزبور اعتراضی داشته باشد و برای این منظور به دادگاههای دادگستری مراجعه کند دعوای او مسموع نبوده و رد خواهد شد.

 

مرجع اعتراض به آرای هیات های تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی

در موارد خاصی می توان به آرای سازمان تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری اعتراض کرد.

همان طور که بیان شد یکی از دادگاه های اختصاصی اداری ،هیات های تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی هستند و آرایی که از این هیات ها صادر می شود قطعی است. اما ممکن است پس از صدور رای در هیات های بدوی و یا تجدیدنظر شعب تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی، طرفین دعوا، نسبت به آرای مزبور اعتراض داشته باشند.

 

اعتراض به آرای هیات تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری

چنانچه اعتراض طرفین دعوا نسبت به موارد زیر باشد می توانند با طرح دعوا در دیوان عدالت اداری تقاضای نقض و ابطال آرای قطعی را مطرح نمایند.

 

  1.  عدم رعایت مقررات شکلی از لحاظ مخالفت با مقرره های شرع یا قانون.
  2. عدم رعایت قوانین موضوعه ماهوی توسط شعب.

 

نحوه رسیدگی دیوان عدالت اداری در اعتراض به آراء سازمان تامین اجتماعی

رسیدگی در دیوان شکلی است یعنی رسیدگی ماهوی صورت نمی گیرد و رای صادره از دیوان عدالت اداری نهایی می باشد بنابراین آخرین مرحله از رسیدگی قضایی به اختلاف کارفرما و سازمان تامین اجتماعی در خصوص حق بیمه ،خسارت تاخیر و جریمه های نقدی ناشی از اجرای قانون تامین اجتماعی می باشد که به اجرا گذاشته می شود.

 

توصیه می کنیم نوشتار مشاوره حقوقی کسب و کار را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب