آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مطالبه خسارت وارده به محصولات و زمینهای زراعی به طرفیت اداره محیط زیست

۰۰:۰۳ - ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 1935

۲۷

شهریور

حفاظت و نگهداری از حیوانات وحشی و محصور نمودن زیست‌گاه‌های حفاظت شده جانوران وحشی جهت پیشگیری از ورود خسارت از وظایف اصلی سازمان محیط زیست است

 

خسارت در اصطلاح حقوقی به دو مفهوم خسارت به معنی زیان وارد شده (ضرر) و خسارت به معنی جبران ضرر وارده آمده است.

 

 

ماده 1 قانون مسئولیت مدنی در خصوص لزوم جبران خسارت:

هر کس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگر‌ که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده لطمه‌ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود‌ می‌باشد.

 

بنابراین این مسئولیت ممکن است قراردادی یا غیر قراردادی و قهری باشد. همچنین برای تحقق آن عمدی بودن فعل زیانبار شرط نیست و حتی به صورت غیر عمد و در اثر بی احتیاطی و تقصیر هم ،مرتکب را ملزم به جبران خسارت می کند.

 

شخص زیان دیده حق دارد از کسی که زیان زده مطالبه خسارت کند. در این نوشتار در خصوص طرح دعوای مطالبه خسارت وارده به محصولات و زمینهای زراعی که در نتیجه بی احتیاطی و تقصیر اداره محیط زیست حادث شده به طرفیت اداره محیط زیست نکاتی را بیان می کنیم.

 

طرح دعوای مطالبه خسارت وارده به محصولات و زمینهای زراعی به طرفیت اداره محیط زیست

لازم به ذکر است که اساسا چیزی که اهمیت دارد و برای تحقق مسئولیت قهری لازم است وجود فعل زیانبار، ورود ضرر ،رابطه علیت میان عمل زیانبار و ورود ضرر و تقصیر مرتکب است.

 

پس برای اقامه این دعوا ابتدا مالکان زمین های متضرر برای اثبات آن باید علاوه بر احراز شرایط مذکور از شورای حل اختلاف محل تقاضای تامین دلیل کنند تا از خرابی هایی که به بار آمده و ضررهای مالی که به زمینها و محصولاتشان وارد شده صورت برداری شود تا در دادگاه بتوانند به آنها استناد نمایند.

 

برای روشن شدن این موضوع به نظریه حقوقی زیر توجه فرمایید.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

نظریه حقوقی درباره مطالبه خسارت وارده به محصولات و زمینهای زراعی به طرفیت اداره محیط زیست

آیا در صورت حمله گرازهای وحشی به زمین زراعی و باغات افراد و ایجاد خسارت، صاحبان زمین‌ها و افراد ذی‌نفع می‌توانند دادخواستی به طرفیت سازمان محیط زیست مربوطه طرح و مطالبه خسارت وارده به محصولات و زمین زراعی و باغات خود بنمایند؟ و در صورت اقامه دعوی، آیا می توان سازمان محیط زیست را محکوم به پرداخت خسارت وارده نمود؟

 

به نظر می رسد با توجه به مفهوم تقصیر که عبارتست از تعدی یا تفریط؛ چنان‌چه مأموران ذی‌ربط در انجام وظیفه قانونی خود کوتاهی و موجب نفوذ جانوران وحشی به مزارع و باغات اشخاص شوند، مقصر محسوب و این مفهوم از قسمت اخیر ماده 9 اصلاحی قانون صید و شکار نیز به نحوی مستفاد می‌شود که سازمان مذکور موظف است جهت پیشگیری از خسارات نسبت به محصورکردن ایستگاه های حفاظت شده جانوران وحشی اقدام کند و لذا عدم اقدام به این امر، تقصیـر محسـوب و موجب مسئولیت خواهد بود. در نتیجه در خصوص پرداخت خسارت مربوط در محل اعتبارات قابل تأیید است.

 

وظیفه محیط زیست در خصوص حفاظت و نگه داری از جانوران وحشی

به موجب ماده 1 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب 28/3/53 و ماده 1، بند پ ماده 6 و قسمت اخیر ماده 9 قانون شکار و صید، حفاظت و نگهداری از حیوانات وحشی از وظایف اصلی سازمان محیط زیست است. این حفاظت حتی جانوران را در برابر گرسنگی و غیره شامل می‌شود. محصور نمودن زیست‌گاه‌های حفاظت شده جانوران وحشی جهت پیشگیری از ورود خسارت نیز، از وظایف آن سازمان است.

 

لذا با رعایت ماده 1 و 2 از قانون مسئولیت مدنی و صراحت ماده 9 قانون شکار و صید، طرح دعوا به‌ طرفیت سازمان محیط زیست قانونی است و در صورت ورود خسارت از ناحیه جانوران وحشی به افراد، آن سازمان به پرداخت خسارت وارده محکوم می‌شود.

 

ماده 1 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ‌:

حفاظت و بهبود و بهسازی محيط‌ زيست و پيشگيری و ممانعت از هر نوع آلودگی و هر اقدام مخربی كه موجب برهم خوردن تعادل و تناسب محيط‌ زيست می شود، همچنين كليه امور مربوط به جانوران و‌حشی و آبزيان آب‌های داخلی از و‌ظايف سازمان حفاظت محيط‌ زيست است.

 

بر اساس ماده مذکور می توان اداره محیط زیست را به دلیل عدم انجام وظایف قانونی، مسئول جبران خسارت وارده به مالکان زمین هایی که در اثر حمله حیوانات وحشی و در نتیجه عدم مراقبت و حفاظت ماموران محیط زیست حادث شده است محکوم به جبران خسارت کرد.

 

بر اساس ماده 6  قانون شکار و صید یکی از وظایف مهم سازمان محیط زیست به قرار زیر است:

بند پ - حفظ و نگاهداری شکارگاه‌ها و فضای حیاتی حیوانات قابل شکار و حمایت آنها در برابر گرسنگی و تشنگی و صید و شکار بی‌رویه و عوامل‌ و حوادث نامساعد جوی و طبیعی مانند حریق جنگل و مراتع و سیل و طغیان رودخانه‌ها و بیماریهای واگیر و مسمومیت نباتی و امثال آن.

 

ماده 9 قانون صید و شکار در خصوص منابع تأمین خسارات :

 

بودجه سازمان از محل درآمد اختصاصی سازمان و کمبود آن به عنوان کمک از طرف دولت تأمین می‌شود. درآمد اختصاصی سازمان که‌ عبارت از بهای پروانه‌های شکار و صید و درآمدهای اتفاقی است در حساب مخصوصی که از طرف خزانه‌داری کل به نام سازمان شکاربانی در بانک‌ مرکزی افتتاح می‌شود منظور و به مصرف هزینه‌های بودجه مصوب سازمان می رسد.

 

نتیجه گیری

پس از بررسی مواد قانونی و نظریه حقوقی در خصوص مطالبه خسارت وارده به محصولات و زمینهای زراعی به طرفیت اداره محیط زیست نتیجه می گیریم که طرح این دعوا قانونی بوده و در مراجع قضایی قابلیت رسیدگی دارد. زیرا حفاظت و نگهداری از حیوانات وحشی از وظایف اصلی سازمان محیط زیست است و اگر مأموران اداره محیط زیست در انجام وظایف قانونی و حرفه ای خود دچار تعدی و تفریط شوند چه به صورت عمدی یا غیر عمدی از فعل یا ترک فعل آنها ضرری به زمین ها و محصولات افراد وارد شود مسئول جبران خسارات وارده خواهند بود.

برگرفته از نظرات قضات در نشست های قضایی.

 

توصیه می کنیم نوشتار مشاوره دعاوی را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان حقوقی و وکلای متخصص فعال در سامانه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب