آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مطالبه خسارت عدم انجام تعهد و الزامات آن

۲۱:۰۶ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 1891

۲۳

آبان

زمانی که هر کدام از طرفین قرارداد به تعهدات خود در موعد مقرر و مطابق توافق قبلی عمل نکنند طرف دیگر می تواند به دلیل عدم انجام تعهد از متعهد، مطالبه خسارت کند

پس از انعقاد یک قرارداد مفاد آن برای طرفین قرارداد لازم الرعایه و لازم الاجرا است (اصل لزوم قراردادها) و طرفین ملزم به تبعیت از مفاد آن هستند.

 

بر اساس اصول حقوقی و قوانین موجود کسی که به تعهدات قراردادی خود عمل نکند و باعث ورود ضرر به طرف دیگر شود مسئولیت قراردادی پیدا می کند و مسئول جبران خسارت می شود و کسی که متحمل ضرر شده حق مطالبه خسارت دارد.

 

برای تحقق مسئولیت قراردادی عمدی بودن فعل زیانبار شرط نیست و حتی اگر به صورت غیر عمد و در اثر بی احتیاطی و تقصیر هم ،ضرری به کسی وارد شود، مرتکب قانونا ملزم به جبران خسارت می شود.

 

در این نوشتار (مطلب) به بیان نکات حقوقی مهمی درباره مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد و الزامات آن می پردازیم.

 

طرفین هر قراردادی با امضای آن،تکالیفی را برعهده می گیرند و در مقابل از حقوقی برخوردار می شوند تا زمانی که از اجرای مفاد قرارداد و تعهداتی که داده اند تعدی و تفریط نکرده باشند مشکلی در روابط حقوقی شان پیش نمی آید اما زمانی که هر کدام از آنها به تعهدات خود در موعد مقرر و مطابق توافق قبلی عمل نکنند طرف دیگر می تواند به دلیل عدم انجام تعهد از متعهد، مطالبه خسارت کند.

 

الزامات مطالبه خسارت عدم انجام تعهد

۱- مطابق قانون مدنی برای مطالبه خسارت عدم انجام تعهد باید مراحلی طی شود مرحله اول برای جبران خسارت، اجبار متعهد به انجام تعهد است که اگر به نتیجه نرسد، مرحله دوم، انجام تعهد به خرج متعهد است و در صورتی که هیچ‌ یک از موارد فوق امکان‌پذیر نباشد، نوبت به فسخ قرارداد می‌رسد.

 

۲- درخواست جبران خسارت عدم اجرای قرارداد (عدم انجام تعهد) به منزله پایان قرارداد است جز در مواردی که تعهدات قراردادی جنبه مستمر داشته باشند.

 

۳- ادعای خسارت به تحقق حکم ماده ۲۲۶ قانون مدنی بستگی دارد که باید در قرارداد زمان معینی برای اجرای تعهد تعیین شده باشد و تنها پس از انقضای مدت، می توان درخواست خسارت (ادعای خسارت) کرد.

 

۴- به موجب مواد ۲۲۷ و ۲۲۹ قانون مدنی وقوع فورس‌ ماژور یا قوه قاهره، مانعی در جهت اجرای تعهد می باشد پس اگر متعهد، عدم انجام تعهد را با وقوع یکی از موارد فورس ماژور توجیه کند و با دلیل و مدرک آن را ثابت نماید مدعی خسارت نمی‌تواند مطالبه خسارت کند زیرا حوادث غیرمترقبه که خارج از مدیریت و کنترل طرفین بوده باعث عدم انجام تعهد شده است.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/questio

 

اهمیت درج وجه التزام در قرارداد

وجه التزام یا همان شرط خسارت قطعی برای عدم انجام تعهد یا تأخیر در انجام تعهد، ضمانت اجرایی است برای ایجاد فشار و الزام طرف مقابل، در جهت التزام به انجام عقد و اجرای مفاد قرارداد.

 

درج این شرط در قرارداد اهمیت زیادی دارد شرط امکان دریافت خسارت قطعی قراردادی یا شرط وجه التزام (جریمه تخلف از تعهد) در قرارداد ، امنیت قرارداد را تضمین نموده و از تخلفات طرفین قرارداد جلوگیری می کند.

 

نکته

اگر در قرارداد میزان خسارت قراردادی یا همان وجه التزام مشخص شده باشد دادگاه مطابق آن رای صادر می کند و نمی تواند به مبلغ بیشتر یا کمتری رای دهد.

 

ولی اگر طرفین در قرارداد مبلغ خسارت را مشخص نکرده باشند دادگاه رسیدگی کننده در صورت ورود خسارت با جلب نظر کارشناس مبلغ خسارت را تعیین خواهد کرد.

 

توجه داشته باشید که مطالبه خسارت عدم انجام تعهد می‌تواند امری جدا از درخواست اجرای تعهد و عمل به مفاد قرارداد باشد.

 

بنابراین در مواردی که در قرارداد تصریح شده باشد می‌توان خسارت تخلف از شرط را همزمان با مطالبه خواسته اصلی و الزام طرف به اجرای تعهد درخواست کرد.

 

مرجع رسیدگی به دعوای مطالبه خسارت

دادگاه صالح برای طرح دعوای مطالبه خسارت عدم انجام تعهد یا تاخیر در انجام تعهد، دادگاه حقوقی محل اقامت خوانده یا محل انعقاد قرارداد یا محل اجرای تعهد است. (ماده 13 قانون آیین دادرسی مدنی)

 

اهمیت مشاوره حقوقی در دعاوی مطالبه خسارت

پیش از هر چیز آنی مشاور پیشنهاد می کند در هنگام تنظیم قراردادهای خود حتما از تخصص و تجربه حقوقی یک مشاور یا وکیل متخصص قراردادها در مجموعه آنی مشاور بهره مند شوید و از بایدها و نبایدهای قراردادهایی که می‌خواهید منعقد کنید آگاه شوید.

 

در صورت وقوع مشکلات حقوقی ناشی از قراردادها لازم است پیش از طرح دعوا در مراجع قضایی با یک مشاور یا وکیل متخصص دعاوی در سامانه آنی مشاور که در مورد دعاوی مربوط به مطالبه خسارت عدم انجام تعهد تجربه و تخصص لازم را دارد مشاوره داشته باشید تا از راهکارهای قانونی و اقداماتی که برای مطالبه خسارت لازم است کسب آگاهی نمایید.

 

توصیه می کنیم نوشتار شرط وجه التزام در قراردادها  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان حقوقی و وکلای متخصص فعال در سامانه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب