آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مطالبه خسارت رنگ شدگی خودرو

۱۶:۱۹ - ۲۲ شهریور ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 1769

۲۲

شهریور

اگر خریدار خودرو پس از خرید خودرو متوجه معیوب بودن خودرو از جهت رنگ آن شود به استناد خیار عیبی که دارد می تواند معامله را فسخ کند و یا خسارت و مابه التفاوت قیمت آن را از فروشنده بخواهد

افت قیمت قسمت های رنگ شده بدنه خودرو

تاثیر رنگ شدگی بر قیمت خودرو بستگی به میزان رنگ شدگی و محل رنگ شدگی دارد. برای مثال رنگ شدگی قسمت هایی از خودرو مثل شاسی ها و ستون ها می تواند به منزله تصادف شدید و سنگین باشد.

 

زیرا اگر خودرو تصادف سنگین داشته باشد و یا واژگون شده باشد قسمت های مهم آن مثل شاسی، ستون و سقف دچار ضربه شده و موجب افت قیمت خودرو می شود.

 

که رنگ شدگی این قسمت ها معمولا خریدار را از خرید خودرو منصرف می کند. زیرا ایراد در این قسمت ها بر تعادل و فرمان پذیری خودرو تاثیر گذار است.

 

ولی رنگ شدگی در قسمت هایی مانند رکاب خودرو، سپر و یا لبه های گلگیرها افت قیمت زیادی ندارد. و در موقع فروش خودرو تاثیر زیادی در قیمت آن نخواهد داشت.

 

دعوی مطالبه خسارت رنگ شدگی خودرو

اگر شخصی پس از خرید خودرو متوجه رنگی بودن (رنگ شدگی) خودرو شود و بخواهد دادخواست مطالبه خسارت به مرجع قضایی تقدیم نماید باید توجه داشته باشد که مطالبه چنین خسارتی، در صورتی قابل پذیرش است که اولاً خریدار خودرو، اسقاط کافه خیارات را از خودش بعمل نیاوره باشد و ثانیاً بتواند ثابت کند که خودرو از جهت رنگ، بر خلاف ادعای فروشنده، معیوب بوده است که در این صورت، خریدار حق مطالبه خسارت و مابه التفاوت قیمت خودرو بدون رنگ با خودرو رنگ شده را از فروشنده دارد.

 

مطابق ماده ۴۲۲ قانون مدنی:

اگر بعد از معامله ظاهر شود که مبیع معیوب بوده مشتری مختار است در قبول مبیع معیوب یا اخذ ارش یا فسخ معامله.

 

با توجه به این ماده قانونی اگر خریدار خودرو پس از خرید خودرو متوجه معیوب بودن خودرو از جهت رنگ آن شود به استناد خیار عیبی که دارد می تواند معامله را فسخ کند و یا خسارت و مابه التفاوت قیمت آن را از فروشنده بخواهد.

 

اما موضوعی که در اینجا مطرح است اینست که آیا این دعوی را تنها در قالب خیار عیب می توان طرح کرد یا در این دعوی، خیار غبن هم قابل اعمال است؟ زیرا خریدار خودرو مورد معامله را به قیمت بالاتر از قیمت واقعی آن خریده است.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

 

مطالق ماده ۴۱۶ قانون مدنی:

هر یک از متعاملین که در معامله غبن فاحش داشته باشد بعد از علم به غبن می تواند معامله را فسخ کند.

 

برای پاسخ به این پرسش و رفع ابهام در مورد این دعوی به نظریه حقوقی زیر توجه کنید.

 

نظریه حقوقی در مورد مطالبه خسارت رنگ شدگی خودرو

پرسش

شخصی پس از خرید خودرو متوجه رنگی بودن (رنگ شدگی) خودرو می‌شود و دادخواستی تحت عنوان مطالبه خسارت به شورای حل اختلاف یا دادگاه (با توجه مبلغ و نصاب طرح دعوی) تقدیم می نماید. آیا این طرح دعوی در قالب خیار عیب است یا خیار غبن؟

 

نظر هیئت عالی

مطالبه خسارت و ارش در صورتی قابلیت پذیرش و استماع دارد که اولاً- اسقاط کافه خیارات به عمل نیامده باشد. ثانیاً- مبیع معیوب بوده و خواهان به خیار عیب تمسک جسته باشد که در این صورت حق مطالبه خسارت که همان مابه التفاوت قیمت مبیع معیوب و سالم است را دارد.

 

نظر اکثریت

در صورتی که خواهان به خیار غبن استناد کند مطالبه ارش و یا خسارت قابل پذیرش نیست. و تنها می تواند معامله را فسخ نماید اما اگر به خیار عیب استناد کند یا اینکه دعوی وی صرفاً مطالبه خسارت باشد از آنجایی که مفهوم مطالبه خسارت با مفهوم ارش در عرف رایج یکسان است می توان خوانده را در خصوص مورد به پرداخت ارش محکوم کرد.

 

به عبارتی دیگه نتیجه استناد به غبن، فسخ معامله است و چون خریدار خودرو مطالبه خسارت کرده حاکی از این می کند که قصد فسخ ندارد و تنها مابه التفاوت خودروی رنگ شده و رنگ نشده را می خواهد و نتیجه استناد به عیب علاوه بر فسخ معامله، دریافت ارش یا خسارت هم است پس نظر هیئت عالی قابل قبول می باشد.

 

بنابراین خواهان این دعوی باید در دادخواست خود به خواسته خود در خصوص فسخ یا مطالبه خسارت اشاره کند اگر تنها می خواهد خسارت بگیرد به خیار عیب استناد کند و اگر قصد فسخ معامله را دارد می تواند به خیار غبن نیز استناد کند.

 

مطابق این نظریه در فرض عدم تعیین خیار توسط خریدار، موضوع به کارشناس ارجاع داده می‌شود. پس از وصول نظریه کارشناسی در صورتی که تفاوت قیمت فاحش باشد (یکی از شرایط خیار غبن) با استناد به ماده ۴۱۷ قانون مدنی معامله را با خیار غبن فسخ می نماید.

 

توصیه می کنیم نوشتار مسئولیت تضامنی در افت قیمت خودرو  را هم مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت ، دریافت مشاوره حقوقی ، رزرو نوبت مشاوره، سفارش تنظیم لایحه ، سفارش تنظیم دادخواست ، سفارش تنظیم شکایت ، سفارش تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان و وکلای دادگستری متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره ، ملاحظه صدها پرسش و پاسخ کاربردی (که چه بسا پاسخ سوال شما نیز در بین آنها باشد) دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب