آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مصادیق رای به تعطیلی محل از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰شهرداری

۲۳:۴۴ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۲

  • 0
  • 0
  • 649

۰۸

خرداد

یکی از مصادیق رای به تعطیلی محل از سوی کمیسیون ماده 100 شهرداری موردی است که متخلف ملک مورد نظر را به صورت غیر قانونی تغییر کاربری می دهد

در نوشتارهای کاربردی فراوانی که در مورد دعاوی شهرداری و کمیسیون ماده ۱۰۰ در سامانه آنی مشاور منتشر کرده‌ایم به بسیاری از نیازها و پرسش‌ها و دغدغه‌های حقوقی شما پاسخ داده‌ایم در این نوشتار نیز به بیان نکاتی در مورد مصادیق رای به تعطیلی محل از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و صلاحیت کمیسیون ماده پنج قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری درباره تغییر کاربری می پردازیم.

 

رای صادره از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به تعطیلی محل کسب و پیشه یا تجارت مطابق با ماده ۵۵ قانون شهرداری، یکی از آرای صادره در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری است که در برخی از تخلفات ساختمانی صادر می گردد. که از مهمترین مصادیق آن تخلفات مربوط به تغییر کاربری غیر مجاز می باشد.

بر اساس قوانین شهرداری، اقدامات ساخت و ساز باید در چهارچوب قوانین به عمل آید به عبارتی دیگر ساخت و سازهای محدوده شهر، باید مطابق با شرایط مقرر در پروانه ساخت صورت بگیرد. در پروانه ساختی که توسط شهرداری صادر می شود، مواردی مثل ارتفاع ساختمان، میزان پیشروی، تعداد واحد ها، ضرورت احداث ستون، پارکینگ و قید می شود. مامورین شهرداری از ادامه ساخت و ساز هر ساختمانی که مخالف با مقررات مذکور ساخته شود، جلوگیری می نماید. بنابراین مالکان باید پیش از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی، از شهرداری پروانه ساخت دریافت کنند.

 

وظیفه اصلی کمیسیون ماده ۱۰۰ رسیدگی به اختلافات میان شهرداری و مالکان اراضی می باشد که بعد از رسیدگی و بررسی اوضاع و احوال و شرایط موجود، اقدام به صدور رای می کند.

 

انواع آراء صادره در کمیسیون ماده ۱۰۰

در صورت رای به محکومیت مالک:

  1. تخریب بنا به طور کلی یا جزئی
  2. رای به اعاده وضع به حالت پروانه
  3. رای به وصول جریمه
  4. رای به تعطیلی محل

و در مواردی هم رای به رد شکایت شهرداری در صورت دفاع جامع و کامل مالک به همراه ارائه مستندات کافی.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

مصادیق رای به تعطیلی محل از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰شهرداری

یکی از مصادیق رای به تعطیلی محل از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری موردی است که متخلف ، ملک مورد نظر را به صورت غیر قانونی تغییر کاربری می دهد که در این صورت کمیسیون رای به تعطیلی محل و اعاده به کاربری مجاز می دهد نه ابقای تخلف با وضع جریمه.

 

مرجع صالح اعطای مجوز و تشخیص تغییر کاربری

مرجع صالح اعطای مجوز جهت هرگونه تغییر کاربری کمیسیون ماده پنج قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری می باشد.

 

نتیجه گیری

صدور مجوز برای تغییر کاربری از اختیارات کمیسیون ماده پنج قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری می باشد و با فرض صحت ادعای شهرداری مبنی بر تغییر کاربری غیرمجاز، کمیسیون مجاز به ابقاء آن با اخذ جریمه نبوده و موضوع مشمول حکم مقرر در تبصره ذیل بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری دائر بر تعطیل و اعاده کاربری مجاز می باشد.

 

توصیه می کنیم نوشتار نکاتی درباره نظارت شهرداری بر ساخت و ساز و جلوگیری از تخلفات ساختمانی را هم مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب