آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

لزوم حضور اشخاص ذینفع در جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰

۱۱:۰۱ - ۲۰ دی ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 1016

۲۰

دی

طبق رویه موجود در شهرداریها پس از وصول پرونده به شهرداری و قبل از طرح دعوا در کمسیون ماده ۱۰۰، دبیرخانه شهرداری به ذینفع اعلام می کند که ظرف ۱۰ روز توضیحات خود را در مورد تخلف انجام شده کتبا اعلام نماید

در این نوشتار به معرفی کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری و تخلفاتی که رسیدگی به آنها در صلاحیت این مرجع می باشند می پردازیم همچنین در خصوص تشکیلات این کمیسیون و تشریفات رسیدگی در آن از جمله لزوم حضور اشخاص ذینفع در جلسات کمیسیون ماده 100 مطالبی را بیان خواهیم کرد.

 

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

مرجعی برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی است که مراحل احداث ساختمان ها را از لحاظ ضوابط شهرسازی و ایمنی بررسی می کند.

اگر اشخاصی که اقدام به ساخت و ساز در زمینه ساختمان سازی می کنند طی اقدامات خود مرتکب تخلفی شوند، این تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

 

لازم به ذکر است که ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها از ۱۱ تبصره تشکیل شده‌است.

 

تخلفات مورد رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۰۰

از مهمترین تخلفاتی که در این کمیسیون مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرند می توان به تبدیل استفاده باغ، تبدیل پارکینگ به مسکونی یا تجاری، تغییر کاربری، ساختن بالکن، تفکیک اعیانی‌های تجاری بدون مجوز یا برخلاف ضوابط، قطعه‌بندی زمین بدون مجوز، تغییرات در آپارتمان ها،تقسیم یک واحد ساختمانی، تغییر نوع استفاده ساختمان، ساختن بدون پروانه، ساختن ساختمان در اراضی فاقد کاربری، ساختن اعیانی مغایر با نقشه و مفاد پروانه ساختمانی، ساختن ساختمان بیش از سطح اشغال مجاز، ساختن اعیانی مازاد بر‌ پروانه اعم از کم یا بیشتر از تراکم مجاز، ساختن اعیانی بیشتر از ارتفاع مندرج در پروانه یا مغایر با ضوابط، اشرافیت به املاک و ساختمان‌های مجاور و رعایت نکردن استحکام بنا،ایمنی بنا و بهداشت در ساختمان،رعایت نکردن عقب‌کشی املاک از برهای اصلاحی معابر و خیابان‌ها و... اشاره کرد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

تشکیلات جلسه کمیسیون ماده ۱۰۰

تشکیلات و اعضای جلسه کمسیون ماده ۱۰۰ شهرداری عبارتند از: نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور، یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری و یکی از اعضای انجمن شهر به انتخاب انجمن شورای اسلامی شهر.

 

از نظر رای گیری در کمیسیون اعتبار اکثریت آراء بصورت نصف بعلاوه یک می باشد و اکثرا کمسیونها با حضور ۳ عضو خود رسمیت پیدا می کنند. پس از تشکیل جلسه رسمی، پرونده مطروحه بررسی و توضیحات شفاهی از نماینده شهرداری اخذ و لایحه دفاعیه ذی نفع در صورت وصول قرائت می شود.

 

اگر مانعی برای رسیدگی وجود نداشته باشد معمولا در همان جلسه نسبت به صدور رای و امضای آن بوسیله اعضا اقدام می شود.

 

توجه داشته باشید که پس از وصل پرونده، به ذی نفع اعلام می شود ظرف ۱۰ روز توضیحات خود را کتبا ارسال کند ولی طبق رویه موجود در شهرداریها ، پس از وصول پرونده به شهرداری و قبل از طرح دعوا در کمسیون ماده ۱۰۰، دبیرخانه شهرداری به ذینفع اعلام می کند که ظرف ۱۰ روز توضیحات خود را در مورد تخلف انجام شده کتبا اعلام نماید.

 

رای دیوان عدالت اداری در مورد لزوم حضور اشخاص ذینفع در جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰

مستفاد از رأی دیوان عدالت اداری در جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰ می بایستی کلیه اشخاص ذی نفع از جمله وراث و وکیل آنها جهت حضور در جلسه کمیسیون ها جهت دفاع از تخلف ساختمانی انتسابی را دعوت شوند و هرکس باید راسا و یا به قائم مقامی از مالک از حق خود دفاع کند.

 

بنابراین به موجب آراء متعدد هیات عمومی دیوان عدالت اداری دعوت از ذینفع جهت حضور و شرکت در جلسات کمیسیون های ماده صد الزامی است.

 

در پرونده هایی که حکم به پرداخت جریمه داده می شود شهرداری اعلام کرده است اگر جریمه مزبور پرداخت نشود حسب صراحت تبصره یک ماده صد ضمانت اجرای عدم پرداخت جریمه، طرح مجدد موضوع در کمیسیون ماده صد و دعوت دوباره از اشخاص ذینفع می باشد که عندالاقتضاء رای به تخریب صادر می شود. و به عبارت دیگر ضمانت اجرای عدم پرداخت جریمه، تخریب است.

 

توصیه می کنیم نوشتار اشخاص ذی نفع برای اعتراض به تصمیمات شهرداری را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات آنلاین حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب