آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

فسخ قرارداد مشارکت در ساخت به دلیل عدم رعایت مهلت انجام تعهد

۰۰:۲۲ - ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

  • 0
  • 0
  • 1202

۲۹

اردیبهشت

اگر مالک به خاطر تاخیر سازنده در تحویل ملک علیه سازنده شکایت کند و خواهان فسخ قرارداد مشارکت در ساخت به دلیل عدم رعایت مهلت انجام تعهد باشد و تایید فسخ را از دادگاه درخواست کند، در چنین مواردی دعوای تایید فسخ قرارداد مشارکت به طرفیت سازنده ای که تقصیری نداشته رد می شود.

تعریف قرارداد مشارکت

امروزه یکی از رایج ترین عقودی که مردم منعقد می کنند قرارداد مشارکت در ساخت است این قرارداد را هم مانند سایر عقود لازم بدون دلیل قانونی نمی توان فسخ کرد مگر با استفاده از اعمال خیارات قانونی یا خیار شرط.

 

در قرارداد مشارکت در ساخت یکی از طرفین آن معمولا صاحبان خانه های کلنگی و قدیمی هستند و ملک خود را در اختیار سازندگان قرار می دهند تا آن‌ ها با سرمایه خود ساختمان جدیدی را بنا کنند،در نتیجه مشارکت بین مالک و سازنده از ترکیب ملک و سرمایه یک ساختمان جدید با شرایط و امکاناتی مطلوب به وجود می آورد.

 

شروط ضمن قرارداد مشارکت در ساخت

مهلت انجام تعهد ، خیار شرط ، وجه التزام ، چگونگی انتقال سند، روش حل و فصل اختلاف (داوری یا دادگاه) و تعیین موارد قانونی که باید در این عقد درج شود، از مواردی است که باید در قرارداد همکاری یا مشارکت در ساخت بین طرفین یعنی مالک و سازنده مشخص شود.

توجه داشته باشید که براساس اصول کلی قراردادها به استناد خیار شرط، خیار تخلف از شرط و فورس ماژور (قوه قاهره) نیز امکان فسخ قرارداد وجود دارد.

 

بنابراین در تنظیم این قرارداد باید با آگاهی کامل از قوانین و رویه متعارف حاکم بر چنین قراردادهایی عمل کرد و شروط ضمن آن را آگاهانه سنجید.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

در این بخش به بیان نکات حقوقی مهمی درباره فسخ قرارداد مشارکت در ساخت به دلیل عدم رعایت مهلت انجام تعهد می پردازیم.

 

فسخ قرارداد مشارکت ناشی از تخلفات ساختمانی

درقراردادهای مشارکت در ساخت که مدت زمان معینی برای اجرای عملیات ساختمانی تا زمان تحویل به کارفرما در نظر گرفته شده است، چنانچه توقف عملیات ساختمانی ازطرف شهرداری ناشی از تخلفات ساختمانی برخلاف پروانه باشد، این امر مانع از تایید فسخ قرارداد مشارکت نخواهد بود؛ زیرا ناشی از عملکرد پیمانکار و سازنده بوده است.

 

به عبارتی دیگر اگر اجرای عملیات ساختمانی مربوط به قرارداد مشارکت، در مدت زمان تعیین شده طبق توافق طرفین اجرا نشود طرف قرارداد قانونا از حق فسخ برخوردار می شود به شرطی که عدم انجام تعهد مربوط به سازنده باشد.

 

اگر عملیات ساختمانی به دلیلی خارج از اختیار سازنده و بدون تقصیر او متوقف شود یا اجرای آن به تاخیر افتد، قرارداد مزبور قابل فسخ نیست.

پس اگر مالک به خاطر تاخیر سازنده در تحویل ملک علیه سازنده شکایت کند و خواهان فسخ قرارداد مشارکت در ساخت به دلیل عدم رعایت مهلت انجام تعهد باشد و تایید فسخ را از دادگاه درخواست کند، در چنین مواردی دعوای تایید فسخ قرارداد مشارکت به طرفیت سازنده ای که تقصیری نداشته رد می شود.

 

توصیه می شود قبل از طرح دعاوی مربوط به فسخ قرارداد مشارکت در ساخت حتما از یک مشاور یا وکیل قراردادها مشاوره بگیرید.

 

توصیه می‌کنیم نوشتار مشاوره حقوقی قراردادها و شرط التزام در قراردادها را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب