آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

صلح نامه سهم الارث

۲۳:۴۰ - ۲۵ دی ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 2178

۲۵

دی

صلح نامه سهم الارث سندی است که به موجب آن یکی از وراث سهم شرعی و قانونی خود از ارثی که به او رسیده را به یکی دیگر از وراث یا شخص ثالثی، منتقل می‌نماید

صلح نامه عقدی است که اشخاص برای رفع اختلاف یا در مقام معاملات، آن را منعقد می کنند.

صلح نامه سهم الارث نیز سندی است که به موجب آن، یکی از وراث، سهم شرعی و قانونی خود از ارثی که به او رسیده را به یکی دیگر از وراث یا شخص ثالثی، منتقل می‌نماید.

 

بر اساس گزارش خبرگزاری میزان یکی از عقود لازمی که در قانون مدنی، احکامی در خصوص آن وضع شده است و بسیار پرکاربرد است عقد صلح می‌باشد و معمولا زمانی استفاده می‌شود که طرفین معامله، تمایل دارند تا آثار ناشی از یک عقد، مانند عقد بیع یا هبه و امثال آن را ایجاد کنند اما از قواعد و تشریفات خاص آن، پیروی نکنند.

 

یکی از این موارد صلح سهم الارث است که اشخاص با کمک یک صلح نامه سهم الارث یا بخشی از آن را در قالب عقد صلح به شخص دیگری منتقل می کنند.

 

 البته رعایت قواعد و تشریفات قانونی در تنظیم صلح نامه ضروری است که توصیه می شود برای تنظیم آن حتما از دانش حقوقی و تخصص یک مشاور یا وکیل مجرب استفاده شود برای این منظور پیشنهاد ما مشاوره با کارشناسان، مشاوران و وکلای آنی مشاور می باشد که با اطمینان خاطر می توانید همه امور حقوقی خود در ارتباط با ارث و تنظیم قرارداد های مربوطه از جمله تنظیم صلح نامه سهم الارث را به این گروه حقوقی متخصص و کاردان بسپارید.

 

در این بخش به بیان نکات حقوقی مهم و کاربردی درباره تنظیم صلح نامه سهم الارث می پردازیم.

 

صلح نامه سهم الارث چیست؟

قانون مدنی در ماده ۷۵۲، ۷۵۴ و ۷۵۸ در اینباره چنین مقرر کرده است:

«صلح، ممکن است یا در مورد رفع تنازع موجود و یا جلوگیری از تنازع احتمالی، در مورد معامله و غیر آن، واقع شود»، «هر صلح نافذ است، جز صلح بر امری که غیر مشروع باشد» و «صلح در مقام معاملات، هرچند نتیجه معامله را که به جای آن واقع شده است می‌دهد، لیکن، شرایط و احکام خاصه آن معامله را ندارد و بنابراین، اگر مورد صلح، عین باشد، در مقابل عوض، نتیجه آن، همان نتیجه بیع خواهد بود، بدون اینکه شرایط و احکام خاصه بیع، در آن مجری شود

 

مهمترین ویژگی عقد صلح

مهمترین ویژگی عقد صلح که مزیتی برای آن تلقی می شود صلح در مقام معاملات است که عبارتند از عقدی لازم که در خصوص هر امر مشروعی که میان طرفین عقد، منعقد می‌شود با وجود داشتن آثار عقدی که در قالب عقد صلح منعقد شده، از قواعد خاص آن عقد، پیروی نمی‌کند.

به عنوان مثال هر یک از وراث قانونا می توانند سهم الارث خود را در قالب عقد صلح به شخص دیگر انتقال دهند بدون اینکه لازم باشد احکام بیع اجرا شود.

 

نحوه تنظیم صلح نامه سهم الارث

۱-عادی ۲-رسمی

صلح نامه را هم می توان به صورت دستی تنظیم کرد که سند عادی محسوب می شود و هم می توان با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی تنظیم نمود که سند رسمی محسوب می شود اما با توجه به مزیت ها و اعتباری که اسناد رسمی از آن برخوردارند توصیه می شود عقد صلح به صورت رسمی منعقد شود تا در مقام دفاع یا دعوا نیز بتوان به آن استناد و از آن استفاده کرد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره ارث و وصیت که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

نکات مهم تنظیم صلح نامه سهم الارث

۱- صلح نامه سهم الارث را می توان به صورت سند عادی و سند رسمی تنظیم کرد.

 

۲- اصولاً در قبال صلح سهم الارث، دریافت مال یا وجهی لازم نیست اما طرفین می توانند برای دریافت عوض با یکدیگر توافق کنند و این موضوع را باید در صلح نامه قید کنند در این صورت هم، صلح سهم الارث صحیح است.

 

۳- صلح نامه تنظیم شده باید از شرایط اساسی صحت معامله و شرایط صحت و اعتبار تنظیم اسناد عادی برخوردار باشد.

 

۴-در صلح نامه سهم الارث باید مورد صلح و مشخصات آن درج شود.

 

۵- هدف از صلح سهم الارث به موجب صلح نامه، غیر قانونی و نامشروع نباشد مثلا وارث به قصد فرار از دین سهم الارثش را صلح نکند.

 

۶- طرفین صلح نامه یعنی مصالح و متصالح، اهلیت قانونی داشته باشند یعنی عاقل و بالغ باشند و سفیه نباشند.

 

۷- وجود قصد و رضا در طرفین عقد صلح، موقع تنظیم صلح نامه ضروری است یعنی طرفین عقد صلح، بدون اکراه و اجبار و با میل قلبی، اقدام به ایجاد عقد صلح و تنظیم صلح نامه سهم الارث نمایند.

 

اعتبار صلح نامه سهم الارث

صلح نامه سهم الارث عادی و رسمی هر دو دارای اعتبار و اثر قانونی هستند به شرطی که مطابق اصول قانونی تنظیم شده و شرایط اساسی صحت معامله را داشته باشند تا بتوان در مقام دفاع یا دعوا، به آنها استناد کرد.

 

توصیه می کنیم نوشتار سازش نامه تقسیم ارث را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.
 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب