آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکاتی درباره شکایت کلاهبرداری

۲۲:۵۱ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 1819

۳۰

خرداد

اولین اقدام برای شکایت کلاهبرداری تنظیم شکواییه شکایت کلاهبرداری و تشکیل پرونده کیفری است

تعریف جرم کلاهبرداری

بردن مال دیگری از طریق توسل توأم با سوء نیت به وسایل یا عملیات متقلبانه که منجر به فریب مالباخته می شود را کلاهبرداری می گویند.

ورود ضرر مالی به قربانی جرم و انتفاع مالی کلاهبردار یا شخص مورد نظر او از نتیجه جرم شرط تحقق کلاهبرداری است.

 

به چه کسی کلاهبردار گفته می شود؟

طبق ماده ۱ قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشا، اختلاس و كلاهبرداری ، هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها یا تجارتخانه ها یا کارخانه ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیشامدهای غیر واقع بترساند و یا اسم و سمت یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصاحساب و امثال آنها را تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب می شود.

 

مراحل شکایت کلاهبرداری

اولین اقدام برای شکایت کلاهبرداری تنظیم شکواییه شکایت کلاهبرداری و تشکیل پرونده کیفری است.

به این ترتیب که با داشتن مدارک اثباتی جرم و تنظیم قانونی شکواییه باید به ثبت آن در دادسرا از طریق دفاتر خدمات قضایی الکترونیکی اقدام کنید.

 

برای طی مراحل قانونی شکایت کلاهبرداری توصیه می کنیم با یک مشاور حقوقی یا وکیل متخصص در دعاوی کیفری مشاوره داشته باشید و پیگیری های پرونده مربوطه را به وکیل متخصص در این حوزه بسپارید با توجه به دانش حقوقی و تجربه ای که یک وکیل دعاوی کیفری دارد داشتن وکیل، در طی مراحل قانونی و حفظ حقوق شاکی برای رسیدن به حکمی عادلانه تاثیر زیادی خواهد داشت.

 

رسیدگی به شکایت کلاهبرداری در دادسرا به صورت غیر ترافعی انجام می‌شود یعنی طرفین دعوا طی صدور ابلاغیه برای استماع اظهاراتشان به دادسرا احضار می شوند و بدون ملاقات با یکدیگر نزد دادیار یا بازپرس برای ادای توضیحات و دفاعیات خود حاضر می شوند.

 

در موارد کلاهبرداری اینترنتی که معمولا در این موارد شاکی متهم یا متهمان را نمی شناسد انجام تحقیقات مقدماتی از طریق پلیس فتا انجام می‌شود و نتیجه تحقیقات به دادسرا ارسال می گردد.

 

ادله اثبات دعوا در شکایت کلاهبرداری

شکایت کلاهبرداری هم مانند سایر دعاوی نیاز به ارائه ادله اثبات دعوا دارد شاکی باید دلایل کافی برای ارتکاب جرم توسط متهم را به دادسرا ارائه دهد و متهم با ارائه دلایل بی گناهی خود و دفاعیه از خود دفاع می کند .

پس از بررسی پرونده، اسناد و مدارک و اوضاع و احوال موجود اگر بررسی های انجام شده مبنی بر وقوع جرم کلاهبرداری باشد پرونده با صدور قرار مجرمیت جهت رسیدگی قضایی به دادگاه ارسال می شود در دلایل ارائه شده از طرف شاکی باید انجام عمل متقلبانه توسط متهم و فریب و اغفال شاکی محرز باشد.

 

شاکی باید به همراه ادله اثبات دعوی، نوع کلاهبرداری (اینترنتی، پیامکی، اینستاگرامی، مالی و بانکی و...)،شرح کامل و دقیق از جرم ارتکابی، تاریخ زمان و مکان وقوع جرم را هم در متن شکواییه ذکر نماید.

 

دادگاه صالح به رسیدگی به شکایت کلاهبرداری

دادگاه کیفری دو محل وقوع جرم یا دستگیری متهم صالح به رسیدگی جرم کلاهبرداری است.

 

نحوه تنظیم شکواییه کلاهبرداری

شکواییه باید توسط فردی متخصص که آگاهی کامل از قوانین و مقررات کیفری دارد مطابق اصول حقوقی تنظیم شود شاکی باید با توجه به راهنمایی های وکیل و مستندات قانونی که ارائه می دهد اسناد و مدارک اثباتی جرم را نیز ضمیمه شکواییه کند تا مورد قبول مقامات دادسرا قرار گرفته و پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارسال شود.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره جرم کلاهبردی که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

 

تنظیم لایحه دفاعیه کلاهبرداری

لایحه دفاعیه کلاهبرداری باید مستند به مواد قانونی ، اسناد و مدارک معتبر بوده و بر اساس اصول حقوقی مهمی که در لایحه نویسی باید رعایت شود تنظیم شده باشد.

 

با توجه به اینکه کلاهبرداری یکی از جرایم مهم علیه اموال محسوب می‌شود و ارتباط مستقیمی با نظم عمومی و روابط اقتصادی مردم کشور دارد لذا شکایت کلاهبرداری و تنظیم لایحه دفاعیه کلاهبرداری اهمیت ویژه ای دارد و باید طوری تنظیم شود که قاضی دادگاه را اقناع نماید تا رایی عادلانه صادر کند.

به همین دلیل توصیه می‌شود برای تنظیم لایحه دفاعیه کلاهبرداری از تجربه و تخصص یک وکیل متخصص در پرونده های کیفری کمک بگیرید.

 

مجازات کلاهبرداری

مجازات کلاهبرداری مطابق ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا اختلاس و کلاهبرداری یک تا هفت سال حبس و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده و رد مال به صاحبش می باشد.

 

مجازات کلاهبرداری در قانون جدید کاهش زندان

مطابق ماده ۱۱ قانون جدید کاهش زندان مصوب ۲۳/۲/۱۳۹۹ مجازات کلاهبرداری تغییر کرده و دیگر مرتکب جرم کلاهبرداری به طور مطلق، به حبس ۱ تا ۷ سال محکوم نمی شود. البته به شرطی که جرم قابل گذشت محسوب شود.

 

اگر مبلغ مال موضوع جرم کلاهبرداری و نصاب مالی مال مورد کلاهبرداری از ۱۰۰ میلیون تومان بیشتر نباشد، جرم مذکور داخل در انواع جرایم قابل گذشت محسوب می شود.

 

بنابراین اگر نصاب مالی، ارزش و بها و میزان مال موضوع جرم کلاهبرداری بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان باشد، داخل در انواع جرایم غیرقابل گذشت بوده، لذا شرایط لازم برای اعمال مقررات مندرج در ماده مذکور فراهم نگردیده و مجازات آن همچنان ۱ تا ۷ سال حبس خواهد بود.

 

در نتیجه مطابق قانون تشدید مجازات، مجازات کلاهبرداری ۱ تا ۷ سال حبس بوده است. لذا مطابق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، با عنایت بر معیار مندرج در قانون، یعنی درنظر گرفتن حداکثر مجازت حبس، مجازات کلاهبرداری درجه ۴ محسوب می شود. همانطور که در تبصره ماده ۱۱ قانون جدید کاهش مجازات زندان مصوب ۲۳/۲/۱۳۹۹ تصویب شده است، جرایم تعزیری درجه ۴ الی درجه ۸ مشمول تقلیل حبس گردیده و حداقل و حداکثر مجازات حبس آنها به نصف آن میزان کاهش یافته است. در نتیجه با تحقق شرایط مزبور یعنی قابل گذشت بودن و نصاب مالی کمتر از ۱۰۰ ملیون تومان، مجازات کلاهبرداری حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و نیم خواهد بود.

 

در موارد زیر مجازات جرم کلاهبرداری تشدید می شود که به آن کلاهبرداری مشدد گفته می شود.

مجازات جرم کلاهبرداری مشدد در ادامه ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری بیان شده است که مطابق آن شخص کلاهبردار در صورتی که برخلاف واقعیت سمت یا عنوان از طرف سازمان ها یا موسسات وابسته به دولت اتخاذ کرده باشد یا اگر جرم از طریق رسانه یا روزنامه و غیره صورت گرفته باشد و یا مرتکب از کارکنان دولت یا موسسات وابسته به دولت و ... باشد از عوامل تشدید مجازات است و علاوه بر رد مال به حبس از ٢ تا ۱۰ سال و انفصال از خدمات دولتی تا ابد و پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد.

 

جرایم در حکم کلاهبرداری

ارتکاب برخی اعمال که در قوانین خاص جرم انگاری شده اند توسط قانون گذار در حکم کلاهبرداری اعلام شده و مطابق آنها مرتکب به مجازات جرم کلاهبرداری محکوم می شود.

  1. انتقال مال غیر در ماده یک قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر.
  2. معرفی مال دیگری به عنوان مال خود برای پرداخت دین در قانون مجازات اشخاصی که مال غیر را به عوض مال خود معرفی می نمایند.
  3. تبانی دو یا چند نفر برای تصاحب مال دیگری مطابق ماده ۱ قانون مجازات اشخاصی که برای بردن مال غیر توانی می کنند.
  4. دریافت وجه مازاد به حق الوکاله توسط وکیل دادگستری مطابق ماده ۳۴ قانون وکالت.
  5. دریافت گواهی انحصار ورثه بر خلاف حقیقت مطابق ماده ۹ قانون تصدیق انحصار وراثت.
  6. تقاضای ثبت املاک متعلق به دیگری بر خلاف واقع در ماده ۱۰۶، ۱۰۷ و ۱۰۸ قانون ثبت اسناد و املاک کشور.
  7. فروش بیمه نامه یا تاسیس بدون مجوز نمایندگی بیمه در ماده ۶۰ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران.
  8. نقل و انتقال اموالی که موضوع اصل ۴۹ قانون اساسی می باشند بر خلاف قانون مطابق ماده ۱۴ قانون نحوه اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
  9. اقدام به تاسیس موسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی بدون اخذ مجوز از مراجع قانونی مطابق ماده واحده قانون تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی.
  10. انتشار اعلامیه پذیره نویسی اوراق بهادار با علم به نادرست یا ناقص بودن اطلاعات قانونی مطابق ماده ۲۴۹ لایحه اصلاحی قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت.
  11. تشکیل دفتر یا موسسه ترجمه اسناد بدون مجوز قانونی مطابق ماده ۸ قانون راجع به ترجمه اظهارات و اسناد در محاکم و دفاتر رسمی.

 

توصیه می کنیم نوشتار مسئولیت تضامنی شرکای جرم کلاهبرداری  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی دعاوی کیفری یا مشاوره حقوقی کلاهبرداری یا اعطای وکالت دعاوی کلاهبرداری یا انعقاد قرارداد وکالت یا سفارش تنظیم لایحه  و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

 

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب