آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

دعوای مطالبه خسارت ناشی از انفجارات اکتشافی معدن

۱۳:۳۰ - ۲۴ شهریور ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 1006

۲۴

شهریور

اگر در عملیات اکتشافی معدن انفجاراتی رخ دهد و در اثر این انفجارات به زمین های اطراف معدن به خصوص محصولات کشاورزی آسیبی وارد شود مالکان زمین های اطراف معدن حق دارند مطالبه خسارت کنند

یکی از انواع دعاوی مطالبه خسارت، مطالبه خسارت قهری است؛ خسارت قهری در مقابل خسارت قراردادی می‌باشد یعنی در رابطه میان طرفین قراردادی وجود ندارد.

دعوای مطالبه خسارت ناشی از انفجارات اکتشافی معدن از نوع خسارات قهری است زیرا معمولا هیچ قراردادی میان مالک معدن و مالکان زمین های اطراف معدن وجود ندارد.

 

بنابراین اگر در عملیات اکتشافی معدن انفجاراتی رخ دهد و در اثر این انفجارات به زمین های اطراف معدن به خصوص محصولات کشاورزی آسیبی وارد شود مالکان زمین های اطراف معدن حق دارند مطالبه خسارت کنند.

 

نحوه طرح دعوای مطالبه خسارت ناشی از انفجارات اکتشافی معدن

اگر عده ای از کشاورزان و مالکان اطراف معدن دعـوایی بـه خواسـته مطالبـه خسارت ناشی از انفجارات اکتشافی معدن نزدیک خود تقـدیم دادگاه کنند دادگاه باید به چنین دعوایی رسیدگی کند.

 

کشاورزان و مالکان اطراف معدن می توانند قبل از طرح دعوا برای حفظ آثار انفجار بر روی زمین هایشان و میزان خسارتی که وارد شده است از طریق شورای حل اختلاف اقدام به تامین دلیل (با جلب نظر کارشناس رسمی) برای حفظ ادله و صورت برداری از دلایل خود بنمایند تا در هنگام طرح دعوا بتوانند بهتر و عینی تر از دلایل خود استفاده نمایند.

 

زیرا با گذشت زمان ممکن است آثار تخریبی انفجارات معدن به طور طبیعی از بین برود یا میزان ورود خسارت به زمین ها قابل تشخیص نباشد.

 

در اینجا این سوال پیش می‌آید که:

 

دعوای مطالبه خسارت مزبور باید برعلیه مالک معدن طرح شود یا شرکت پیمانکاری که مجری انفجار بوده است؟

تعیین خوانده دعوا در موقع طرح دعوا و تنظیم دادخواست اهمیت ویژه ای دارد زیرا اگر دعوا به طرفیت شخص مورد نظر طرح نشود خواهان با قرار عدم استماع دعوا مواجه می شود.

 

باید توجه شود که مطالبه خسارت باید از کارفرما و مالک معدن صورت گیرد نه از شرکت و پیمانکار مجری انفجارات. در ادامه به توضیح بیشتر این امر می پردازیم.

 

پس از طرح دعوا به طرفیت مالک معدن، ممکن است مالک معدن ادعا کند که چون در اثر عملیات اکتشافی شرکت پیمانکاری این اتفاق افتاده پس پیمانکار باید خسارت وارده به اشخاص را جبران نماید و به همین دلیل هم ایـراد عدم توجه دعوا به خود را مطرح کند.

 

درباره این دعوا باید توجه داشت که دادگاه بایستی وجود رابطه علت و معلـول بـین انفجارات معدن و خسارات وارده با اشخاص را مورد بررسی قرار دهد و تشخیص دهد که رابطه علیت بین کدام یک از آنها وجود دارد.

 

اگر در آن شهرستان، کارشناسی جهت تشـخیص و تشریح موضوع بین انفجارات حاصله و خسارات وارده برای احراز رابطه علیت و سببیت وجود نداشته باشد و نظر کارشناس تأمین دلیـل بـه واسـطه عـدم صـلاحیت یـا نداشتن استدلال، متکی به سایر دلایل و قراین، قابل پذیرش نباشد، در صورتی کـه دادگـاه ارجاع امر به کارشناس را ضروری تشخیص دهد، قرار ارجاع امر به کارشناسی را صـادر و از میان کارشناسان استان یا استان های همجوار یا کارشناس رسمی مقیم تهران، مبادرت بـه انتخاب کارشناس ذیصلاح خواهد کرد.

 

همچنین باید گفت رابطه حقوقی و قراردادی کارفرما با پیمانکار مجری انفجار بر اساس آثار نسبی قراردادها، نسـبت به طرفین قرارداد و قائم مقام قانونی آنان نافذ و معتبر اسـت. در قضـیه مطروحـه مسـئولیت خرابـی وارده به اشخاص ثالث به عهده کارفرما و صاحب کار بوده، دعوا متوجه اوست، در نهایـت کارفرمـا مطابق قرارداد فیمابین می تواند شـرکت مجـری پیمـان را بـه دادرسـی جلـب کنـد و در صـورت محکومیت وی، پاسخگوی خسارت وارده باشد. با این ترتیب، ایراد عدم توجه دعـوا صـرف نظـر از نداشتن موقعیت قانونی برای طرح از ناحیه وکیل کارفرما مسموع نیست.

 

تأمین دلیل فقط صورت برداری و حفظ آثـار است و به نظر کارشناس اگر در تـأمین دلیـل اعتراضـی شـود دادگـاه بایـد بـه شواهد و مدارک دیگر مراجعه کرده و تأمین دلیل را در حد یک قرینه بداند.

 

اصولا در همه دعاوی که مطالبه خسارت، درخواست می شود بایستی ارکان دعوای خسارت مورد توجه قرار بگیرد.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

ارکان دعوای خسارت

مطالبه خسارت دارای سه رکن یا سه عنصر ضروری می‌باشد تا بتوان براساس آن خسارت را از واردکننده زیان مطالبه نمود. این عناصر عبارتند از:

۱- رابطه سببیت میان خسارت وارد شده و فعل انجام شده

۲- وجود ضرروزیان یا تحقق خسارت

۳- انجام فعل زیان بار

 

ماهیت خسارت ناشی از انفجارات اکتشافی

مطابق قانون مدنی ایران یکی از اسباب و موجبات الزامات خارج از قرار‌داد و لزوم جبران خسارات قهری تسبیب است ورود ضرر در تسبیب به صورت غیر مستقیم و مع الواسطه است که حسب ماده‌ ۳۳۱ قانون مدنی، باید جبران شود. ماهیت خسارت مزبور نیز از نوع قهری و غیر قراردادی و از باب ضمان قهری می باشد به همین دلیل لازمه مطالبه آن اثبات رابطه علت و معلول میان انفجار در معدن و ورود خسارت به زمین های اطراف معدن، تحقق خسارت و انجام فعل زیانبار می باشد.

 

توصیه می کنیم نوشتار مطالبه خسارت وارده به محصولات و زمین های زراعی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان حقوقی و وکلای متخصص فعال در سامانه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب