آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

انواع دعاوی بانکی علیه مشتری

۰۷:۴۷ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

  • 2
  • 1
  • 3450

۱۹

مرداد

در برخی مواقع بانک با عدم انجام تعهد مواجه می شود و شرایط استثنایی پیش می آید که بانک مطالبات خود را از تضمینات و وثیقه ها هم نمی تواند وصول کند، و یا وثیقه و تضمین مزبور برای مطالبات بانکی کفایت نمی کند در چنین مواقعی بانک می تواند یک دعوای مالی برای مطالبات خود به طرفیت ضامن و مدیون اصلی طرح کند

دعوای مطالبه طلب علیه مشتری در دادگاه ،تقاضای اجراییه از اجرای ثبت، طرح دعوای مطالبه وجه چک یا سفته از جمله مهمترین دعاوی بانکی علیه مشتری می باشند که بانک ها در صورت مواجه شدن با عدم انجام تعهدات قراردادی از جانب دریافت کنندگان وام و ضامن ها می توانند در دادگاه های حقوقی طرح کننددر این نوشتار به بررسی انواع دعاوی بانکی علیه مشتری می پردازیم.

دعوای مطالبه طلب علیه مشتری در دادگاه

مسلما در اعطای وام های بانکی، بانک ها از وام گیرنده ها وثایق و تضمیناتی درخواست می‌کنند تا در صورت عدم پرداخت اقساط در موعد معین از سوی وام گیرنده از وثایق یا تضمیناتی که به بانک ارائه داده‌اند مبلغ آن را مطالبه نمایند.

اما در برخی مواقع بانک با عدم انجام تعهد مواجه می شود و شرایط استثنایی پیش می آید که بانک مطالبات خود را از تضمینات و وثیقه ها هم نمی تواند وصول کند، و یا وثیقه و تضمین مزبور برای مطالبات بانکی کفایت نمی کند.

در چنین مواقعی بانک می تواند یک دعوای مالی برای مطالبات خود به طرفیت ضامن و مدیون اصلی طرح کند دادگاه صلاحیت دار در این پرونده دادگاه محل تنظیم قرارداد یا انجام تعهد یا محل اقامت خوانده می باشددر مورد وامهای ارزی نیز بانک ها به همین طریق می‌توانند برای مطالبه ارز در دادگاه طرح دعوا کنند.

تقاضای اجرایی از اجرای ثبت

از آنجایی که اصولاً بانک ها در اعطای وام ها و تسهیلات بانکی تضمینات و وثایق بانکی را به صورت اسناد رسمی تنظیم می‌کنند لذا در صورت تخلف وام گیرنده یا ضامن ها از قرارداد و عدم پرداخت اقساط وام خود، از طریق صدور اجرائیه از اجرای ثبت اقدام می نمایند با اخذ دستور اجرا به مزایده مال مورد وثیقه می‌پردازد.

با استناد به آیین نامه نحوه اجرای اسناد لازم الاجرا مصوب ۱۳۸۷ نسبت به اسناد وثیقه رسمی، اجرائیه صادر می شود.

به تقاضای بانک بعد از صدور اجراییه به متعهد اخطار می شود که بدهی خود را پرداخت کند در صورت عدم پرداخت دیون از سوی متعهد مال مورد وثیقه مطابق مقررات آیین نامه اجرای اسناد لازم الاجرا، بازداشت و به مزایده گذاشته می شود.

 

نکته

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

طرح دعوای مطالبه وجه چک یا سفته

بانکها در موقع اعطای وام علاوه بر اخذ وثیقه های ملکی برای تضمین بازپرداخت از وام گیرنده و ضامن، اسنادی مثل چک سفته یا برات دریافت می کنند در صورتی که وام گیرنده اقساط خود را پرداخت نکند و ضمانت هم بنا به دلیلی به کار نیاید و یا کفایت نکند بانک با طرح دعوای حقوقی علیه صادرکننده این اسناد اقدام به مطالبه وجه این اسناد می نماید.

 

توصیه می کنیم نوشتار انواع ضمانتنامه های بانکی و کاربرد آنها را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (2)

اکبرمحمودی

5 ماه پیش
پاسخ

سلام.یکی از آشنایان وامی ب مبلغ 140 میلیون تومن از بانک ملی گرفت و چهار ضامن که یکیش بنده هستم ضمانت کردیم.دونفر از ضامنین چک باید میدادن ولی ب من گفت چون تو حساب بانک ملی داری نیاز نیست چک بدی.حالاهم موعد سر رسیدوامه (وام از اون وام های یک جا هستش ک تسویه میکنند)ولی طرف نمیتونه پرداخت کنه وام رو.سوالم اینه آیا حساب منو هم میبندن؟ واگر ببندن فقط حساب این بانک مسدود میشه یا کل حساب های بانکی من مسدود میشه.خیلی ممنون از مشاوره تون🌺🌺

مدیر سایت

5 ماه پیش

اکر چک به بانک نداده اید و فقط قرارداد تسهیلات بانکی را به عنوان ضامن ، امضا کردید بنابراین باید گفت که بانک، چکی از شما ندارد که برگشت بزند و باعث مسدودی حساب شما شود. در این صورت بانک فقط می تواند موجودی حساب شما را به عنوان بدهکار و صرفا به اندازه بدهی (بابت ضمانت از وام گیرنده) بازداشت و توقف کند.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب