آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

دادخواست مطالبه خسارت برای شورای حل اختلاف

۲۳:۴۶ - ۳۰ آبان ۱۴۰۱

  • 2
  • 0
  • 3018

۳۰

آبان

در موضوعاتی که در صلاحیت شورای حل اختلاف هستند ثبت دادخواست برای رسیدگی در شورا پس از تشکیل پرونده و پرداخت هزینه دادرسی صورت می گیرد

 

مبنای قانونی مطالبه خسارت

ماده ۱ قانون مسئولیت مدنی درباره لزوم جبران خسارت چنین مقرر کرده است:

هر کس بدون مجوز قانونی، عمداً یا در نتیجه بی احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجاری یا به هر حق دیگری که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده لطمه ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود می باشد.

 

افراد برای مطالبه خسارت و جبران ضرر و زیان های وارده می‌توانند به مراجع قضایی برای طرح دعوای مطالبه خسارت مراجعه کنند. علاوه بر دادگاه ها مراجع دیگری با عنوان شوراهای حل اختلاف تشکیل شده اند تا روند رسیدگی به مشکلات حقوقی مردم را تسریع و تسهیل ببخشند.

 

توجه داشته باشید قبل از مراجعه به شورای حل اختلاف و ارائه دادخواست مطالبه خسارت باید از صلاحیت شورای حل اختلاف آگاهی داشته باشید.

 

برای آگاهی از این موضوع که در چه دعاوی می توانید به شورا دادخواست بدهید و در چه دعاوی امکان ارائه دادخواست به شورای حل اختلاف وجود ندارد پیشنهاد می کنیم از مشاور حقوقی یا وکیل متخصص در دعاوی سامانه آنی مشاور مشاوره بگیرید. و در صورت امکان مطالبه خسارت از شورای حل اختلاف، از چگونگی تنظیم دادخواست مطالبه خسارت برای شورای حل اختلاف و سایر مراحل قانونی لازم کسب اطلاع کنید.

 

در این نوشتار(مطلب) به بیان نکات حقوقی مهمی درباره صلاحیت شورای حل اختلاف و چگونگی تنظیم دادخواست مطالبه خسارت برای شورای حل اختلاف می پردازیم.

 

معرفی شورای حل اختلاف

شورای حل اختلاف نهادی است که مطابق قانون وظیفه و صلاحیت رسیدگی به برخی از دعاوی را دارد. برای شروع رسیدگی در شورا نیز مثل شروع رسیدگی در دادگاه ها ،نیاز به ثبت دادخواست می باشد . برای سهولت در ثبت دادخواست شورا ، امکان ثبت در دفاتر خدمات قضایی برای این نهاد هم فراهم شده است تا پیگیری روند رسیدگی نیز به صورت الکترونیک انجام شود.

 

ثبت دادخواست در شورای حل اختلاف

خواهان دعوی باید بعد از تشخیص صلاحیت شورا برای رسیدگی به دعوا و مطالبه خواسته اش، به شورایی که صالح به رسیدگی است مراجعه کند که معمولا شورای محل اقامت خوانده صلاحیت رسیدگی دارد و بعد از آن باید هزینه دادرسی را پرداخت نماید. پس از طی روند اداری، به دعوی او رسیدگی می شود. این روند به همان ترتیبی است که بعد از ثبت دادخواست در دادگاه ها طی می شود.

 

دعوای مطالبه خسارت

دعوای مطالبه خسارت اعم از خسارت و ضرر و زیان قهری (قانونی) و قراردادی است و همان طور که بیان شد حق طرح دعوای مطالبه خسارت در نتیجه مسئولیت مدنی برای اشخاص به وجود می آید که مبنای آن ممکن است الزامات ناشی از عقد یا مسئولیت قراردادی و یا الزامات خارج از قرارداد یا مسئولیت قهری باشد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/question

 

موارد صلاحیت شورای حل اختلاف

مطابق ماده ٩ قانون شورای حل اختلاف در موارد زیر، قاضی شورا با مشورت اعضای شورا رسیدگی و مبادرت به صدور رأی می نماید:

 

الف - دعاوی مالی راجع به اموال منقول تا نصاب دویست میلیون ریال ( ٢٠٠.٠٠٠.٠٠٠ ) به جز مواردی که در تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون در دادگستری مطرح می باشند.

 

ب - تمامی دعاوی مربوط به تخلیه عین مستأجره به جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه

 

پ - دعاوی تعدیل اجاره بها به شرطی که در رابطه استیجاری اختلافی وجود نداشته باشد

 

ت - صدور گواهی حصر وراثت، تحریر ترکه، مهر و موم ترکه و رفع آن

 

ث - ادعای اعسار از پرداخت مورد دادنامه (محکوم به) در صورتی که شورا نسبت به اصل دعوی رسیدگی کرده باشد

 

ج - دعاوی خانواده راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه تا نصاب مقرر در بند (الف) در صورتی که مشمول ماده ( ٢٩ ) قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ نباشد.

 

چ - تأمین دلیل

 

ح - جرائم تعزیری که صرفاً مستوجب مجازات جزای نقدی درجه ھشت باشد.

 

تبصره ١- بهای خواسته براساس نرخ واقعی آن تعیین می گردد، چنانچه نسبت به بهای خواسته بین طرفین دعوی اختلاف حاصل شود و اختلاف مؤثر در صلاحیت شورا باشد، یا قاضی شورا نسبت به آن تردید کند قبل از شروع رسیدگی رأساً یا با جلب نظرکارشناس، بهای خواسته را تعیین می کند.

 

موارد عدم صلاحیت شورای حل اختلاف

مطابق ماده ١٠ قانون مزبور دعاوی زیر حتی با توافق طرفین قابل طرح در شورا نیست:

 

الف - اختلاف در اصل نکاح، اصل طلاق، فسخ نکاح، رجوع، نسب

 

ب - اختلاف در اصل وقفیت، وصیت، تولیت

 

پ - دعاوی راجع به حجر و ورشکستگی

 

ت - دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی

 

ث - اموری که به موجب قوانین دیگر در صلاحیت مراجع اختصاصی یا مراجع قضائی غیردادگستری می باشد.

 

رسیدگی به موارد مذکور در این ماده در صلاحیت شعب روستایی شورا نمی باشد و در نزدیکترین شعبه شهری شورای حل اختلاف همان حوزه قضایی قابل رسیدگی است.

 

توجه داشته باشید که رسیدگی شورا تابع تشریفات آیین دادرسی مدنی نیست.

 

نتیجه گیری

در این نوشتار با موارد صلاحیت شورای حل اختلاف و موارد عدم صلاحیت این شورا برای رسیدگی به دعاوی آشنا شدیم و دانستیم برای تنظیم دادخواست برای شوراها مانند گذشته نیازی به مراجعه به شورای محل مورد نظر نیست زیرا با شکل گیری سیستم جدید ثبت دادخواست به صورت الکترونیکی در دفاتر خدمات قضایی دیگر نیازی به حضور در شورا برای ثبت دادخواست نیست.

 

بنابراین ثبت دادخواست پس از تشکیل پرونده و پرداخت هزینه دادرسی صورت می گیرد. تمامی دادخواست ها را می توان از طریق دفتر خدمات قضایی ثبت کرد به شرطی که موضوع پرونده در صلاحیت شورا باشد.

 

همچنین پس از تشکیل پرونده در دفتر خدمات الکترونیک قضایی یک رمز پنج رقمی برای شما ارسال می شود که با استفاده از آن می توانید از سامانه ابلاغ شورا ، روند رسیدگی پرونده خود را پیگیری کنید.

 

توصیه می کنیم نوشتار اجرای احکام مالی دادگاه و شورای حل اختلاف  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

 همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (2)

عبدالله درویش متولی

۱۲ فروردین ۱۴۰۲
پاسخ

سلام ایا شورا میتواندمیزان وتعین خسارت معنوی رادرنتیجه شکایت کیفری واهی محاسبه کند؟به انضمام هزینه های دادرسی؟

مدیر سایت

۱۳ فروردین ۱۴۰۲

درود. در نظام حقوقی ایران جبران خسارت معنوی به معنای واقعی و کامل جایگاه چندانی ندارد.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب